Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Trucs perquè els nens es vagin al llit aviat

Fixar una rutina d'entrada i sortida del llit, llegir contes i evitar menjars excitants són algunes pautes per aconseguir que el teu fill dormi les hores que necessita

nino pronto a dormir Imatge: ddimitrova

Si ja és difícil que, en general, els nens es vagin aviat al llit, ara que durant el confinament motivat per la crisi del coronavirus no poden sortir de casa, ho és més. La raó és que la seva activitat és menor i estan menys cansats. A aquesta nova realitat, se suma que molts menors s’alteren i es mantenen en un estat d’excitació originat pels jocs d’ordinador online o en la tableta. Com a conseqüència, els petits es dormen i aixequen tarda i es complica el manteniment dels horaris propis d’una jornada escolar o laboral. No obstant això, és important que els petits es vagin primerenc a descansar, ja que resulta fonamental per al seu rendiment escolar i sentit de l’humor. I és que els problemes de somni poden fins i tot frenar el seu creixement. Aquest article ofereix nou senzills consells per aconseguir que el nen es vagi aviat al llit i dormi les hores que necessita.

Aconseguir que els nens es vagin a dormir aviat pot convertir-se en una lluita quotidiana. Per diferents motius (ganes de jugar, por a la foscor, necessitat de cridar l’atenció, etc.), a molts petits els desagrada el moment d’anar al llit, amb les conseqüents discussions i rabietas.

Dormir bé no solament és important per potenciar el seu rendiment escolar, sinó que és clau per assegurar la seva salut (i la dels seus pares). Les hores de somni “repercuteixen en el rendiment escolar dels nens i en el seu humor”, conclou l’estudi ‘Trastorns del somni en la infantesa’, de la pediatra Rocío Sánchez-Fuster, publicat per l’Associació Espanyola de Pediatria en els seus ‘Protocols de Neurologia’. L’experta afirma fins i tot que dormir menys hores de les necessàries pot alterar la velocitat normal de creixement del nen i, segons recents recerques, a més, pot crear importants problemes de conducta en els petits.

Malgrat la importància que ha dels nens es vagin a la seva hora al llit i descansin el temps que precisen per la seva edat, “fins al 30 % de la població infantil té alteracions cròniques del somni”, afirma l’estudi de Sánchez-Fuster.

A continuació, es descriuen nou senzills trucs que ajuden a aconseguir que el nen es vagi al llit aviat i descansi tant com necessita.

1. Calcular l’hora adequada d’anar-se al llit

La pauta més important per aconseguir que el nen es vagi al llit a l’hora adequada és aconseguir que es creu una rutina de somni per a ell. Com? El primer pas és determinar quin deu ser l’hora d’anar-se al llit. Un bebè nounat precisa dormir 16 hores al dia. A mesura que el petit creix, es redueix, segons la següent progressió: 15 hores diàries als tres mesos de vida; 14 hores a l’any d’edat; 13 hores als dos anys; 11 hores als cinc; 10 als nou anys; 9 hores als 14 anys; i 8 hores a partir de la majoria d’edat.

2. Repetir activitats nocturnes amb el bebè

Per crear una rutina de somni, el següent pas és establir una sèrie d’activitats que es repetiran cada nit, abans d’anar a dormir. Pot ser donar-li un bany, oferir-li un biberó de llet, raspallar-se les dents juntes o llegir un conte en la seva companyia. La creació d’un ritual ajuda a la creació de l’hàbit i a agafar el son.

3. El llit mai ha de ser un càstig per a nen

La doctora Rocío Sánchez-Fuster enumera una sèrie de mesures “d’higiene” del somni, que ajuden al petit a anar-se al llit a hora que precisen, en el seu article publicat dins dels ‘Protocols de Neurologia’ d’Associació Espanyola de Pediatria. En aquest sentit, assenyala l’especialista, “és important evitar que el nen relacioni el llit amb una situació de càstig”.

Segons la recerca, és un error enviar al menor a dormir per haver-se portat malament. No obstant això, sí convé que el nen passi temps en el seu dormitori durant el dia, perquè no ho associï amb el moment desagradable d’haver d’anar-se a dormir.

4. Mateixa hora de ficar-se al llit i d’aixecar-se

Crear un rutina de somni en el nen implica que no solament l’hora de ficar-se al llit ha de ser la mateixa sinó, també, la d’aixecar-se. Comptar amb horaris fixos facilitarà que el petit accepti sense protestar anar-se al llit a la seva hora.

Les vacances (Nadal, Setmana Santa, estiu) poden esgavellar alguna cosa aquest ritme de somni en el menor. Si durant les setmanes de descans, els escolars canvien els seus horaris habituals (es fiquen al llit i s’aixequen més tard), és aconsellable que en els dies previs al començament de les classes es vagin acostumant, de forma gradual, al seu ritme normal.

5. L’exercici ajuda al nen

Amb la finalitat de que no hi hagi problemes per anar al llit, convé que els nens arribin a aquest moment del dia cansats i relaxats. Per això, és bé que durant la jornada realitzin activitat física. Els petits tenen molta energia i estan ansiosos per gastar-la. És important que juguin a l’aire lliure, corrin, facin natació o un altre esport. No obstant això, davant l’actual situació de confinament en les llars, convé reinventar-se i preparar-los una sèrie de taules d’exercicis perquè es mantinguin en forma o, millor encara, fer-los tota la família junta.

6. El nen no ha d’usar videojocs de nit

Perquè el nen es relaxi, és important evitar activitats que li puguin excitar durant aquesta última part del dia, entre elles, els videojocs i veure la televisió. Per la seva banda, la lectura d’un conte com a última activitat del dia —abans d’apagar la llum i que el petit es quedi solament en el llit—, contribueix a la relaxació del petit.

7. Una llum tènue durant el somni del bebè

El grau de foscor de l’habitació també és important. No és bé que entre llum del carrer. Per això, quan l’habitació té una finestra exterior, convé que quedi ben tancada per mitjà d’una persiana o una cortina gruixuda. No obstant això, pot resultar convenient deixar alguna llum tènue a l’interior de l’habitació, per evitar que el nen tingui por en quedar-se solament a l’habitació. Aquesta llum serà d’ajuda, també, perquè no s’espanti, en cas que el petit es desperti a la meitat de la nit.

8. Oblidar-se del sucre abans de dormir

L’alimentació també influeix en la qualitat del somni del menor. Existeixen menjars que exciten al nen, per la qual cosa faran més complicat que entri en el llit a l’hora que necessita. En aquest sentit, és important prescindir de les begudes amb molta sucre, així com de la cafeïna, després del migdia.

9. Cadascun en el seu llit

“S’ha de promoure la capacitat que el nen pugui dormir-se sense que els seus pares estiguin presents”, explica Sánchez-Fuster. I en el seu propi llit. Si després d’apagar la llum i abandonar l’habitació, el petit torna a aixecar-se, la doctora recomana actuar de la següent manera: acompanyar-li al seu llit i calmar-li. No obstant això, no s’ha de repetir la rutina anterior (lectura, etc.), ja que el nen ho veurà com una forma de guanyar temps i és fàcil que ho assumeixi com a hàbit.

Raons de pes perquè el nen es vagi aviat al llit

Dormir menys hores de les necessàries pot perjudicar la salut dels petits. Fins i tot podrien aparèixer trastorns del somni, bastant comuns en nens i adolescents.

Jodi Mindell i Judith Owens fan una radiografia dels problemes de somni infantils en el seu llibre ‘Una guia clínica de pediatria del somni pediàtric’ (2009). Algunes de les conclusions a les quals arriben són les següents:

  • Els problemes del somni són comuns en nens i adolescents.
  • En moltes ocasions, tenen caràcter crònic.
  • Els trastorns del somni en menors tenen tractament i es poden prevenir.
  • Els problemes de somni infantils tenen impacte en tota la família.
  • El somni de qualitat és necessari per al correcte funcionament i desenvolupament dels petits.
  • Les hores de descans afecten el desenvolupament físic, emocional, cognitiu i social dels nens.
  • Els trastorns de somni en el menor poden agreujar altres problemes mèdics, psiquiàtrics o de desenvolupament.

Etiquetes:

coronavirus dormir

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions