Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Volta al col·le amb més pantalles: com cuidar la salut visual dels teus fills

Els més petits de la casa passaran molt més temps enfront de l'ordinador o la tableta en el col·legi o a casa, per classes online, així que cal estar atents a qualsevol canvi

La volta al col·le d’aquest any ve acompanyada de molta més tecnologia. L’ordinador o la tableta, que abans s’utilitzaven de manera ocasional, ara es porten en la motxilla com un llibre més, i fins a so imprescindibles si cal fer quarentena a casa pel cas d’un company amb covid-19. La crisi sanitària ens ha portat a adoptar un model d’ensenyament amb més continguts online i un major contacte amb les pantalles. I això comporta a un desgast en la salut visual dels més petits, que podria manifestar-se en dolor d’ulls i cap, irritació o lagrimeo. Saps com evitar aquest tipus de problemes en els teus fills?

Fatiga visual digital, un problema també en els nens

La fatiga visual digital, també coneguda com a síndrome visual informàtic, és comú en persones que passen molt temps enfront de la pantalla d’un dispositiu electrònic. Segons l’Institut Nacional de Salut i Higiene en el Treball, el 90 % d’els qui estan més de tres hores al dia enfront d’una pantalla pateixen o patiran dolor d’ulls i de cap, irritació, picor, visió doble i/o borrosa, lagrimeo o cansament visual.

No és un problema d’una excessiva gravetat a curt termini. Però podria complicar-se en el futur si no es prenen les precaucions degudes, segons els experts. I és que els problemes visuals tenen cada vegada  més incidència entre la població més jove. D’acord amb una enquesta realitzada l’any passat pel Col·legi Oficial d’Òptics i Optometristas de Catalunya (COOOC), un 30 % dels menors de vuit anys usa el mòbil tots els dies, la qual cosa ha portat com a conseqüència un increment en 1,75 diòptries (vuit desenes més que les persones d’entre 17 i 27 anys) en els últims cinc anys.

Segons l’Acadèmia Americana de Pediatria, els nens comencen a fixar la vista d’a prop en dispositius digitals, com les tabletas o els telèfons intel·ligents dels seus pares, des dels sis mesos d’edat. En arribar a l’adolescència, passen gairebé set hores al dia usant dispositius amb pantalles, veient la televisió, jugant a videojocs i utilitzant xarxes socials.

I avui dia, amb una volta al col·le molt més digital i amb classes online a causa de la pandèmia, la tendència s’ha incrementat. Ja en el confinament es van veure els efectes d’aquesta pràctica, com detallen des de l’associació Visió i Vida: “Després del confinament, al 57 % de la ciutadania li ha empitjorat la visió i, en concret, el 77,4 % dels adolescents van empitjorar la seva visió segons es va detectar en més d’1.000 revisions”.

Com detectar problemes visuals en els nens

La visió és clau per a l’aprenentatge dels nens. El 80 % de la informació rebuda s’obté a través d’ella, expliquen des del Col·legi Nacional d’Òptics-Optometristas (CNOO). A causa del contacte constant amb les pantalles, alguns menors podrien presentar en el futur problemes com la miopia, hipermetropía o estrabisme, que poden perjudicar el seu desenvolupament i afectar al seu rendiment acadèmic, agreguen aquests experts.

pantallas ojos vuelta al cole
Imatge: NadineDoerle

Per això, els especialistes aconsellen portar als nens i nenes a un examen visual optomètric complet cada tres o sis mesos, si existeixen sospites de patologies. En general, aquestes s’evidencien si el menor:

  • Se senti prop de la pantalla.
  • Ajusta els ulls o ladea el cap.
  • Es frega les parpelles amb freqüència.
  • Tanca un ull per llegir.
  • Es queixa de maldecaps i cansament en els ulls.

Com prevenir problemes visuals en els nens per l’ús de pantalles

Realitzar exercici físic diàriament en espais exteriors contribuirà al fet que els menors exercitin l’ull en distàncies llunyanes i permetin el seu desenvolupament per la recepció de llum. Però, a més, per prevenir possibles conseqüències visuals per la utilització d’ordinadors i pantalles, els experts recomanen el següent:

Ajustar els colors del monitor. L’idoni és que siguin clars i mats. I regular la lluentor i contrast perquè la imatge sigui estable i sense centelleigs.

Configurar la grandària de la font de les lletres, que no sigui molt petit. Ha de tenir un que faciliti la llegibilitat.

Mantenir la pantalla sempre neta. Estudiar o llegir amb text negre sobre fons blanc.

Situar la pantalla a una distància d’entre 50 i 60 cm i la part superior de la mateixa a una altura similar a la dels ulls o lleugerament més baixa. Col·locar el monitor perpendicular a la finestra, amb la finalitat d’evitar enlluernaments i reflexos.

Mantenir una postura correcta: esquena recta i peus recolzats en el sòl.

✅ Realitzar descansos freqüents. Una bona mesura seria utilitzar la regla 20/20/20, que consisteix a deixar de mirar la pantalla durant 20 segons cada 20 minutos i centrar la mirada en qualsevol altre punt que estigui a 20 peus (poc més de 6 metres) de distància per descansar la vista.

Cuidar el lloc d’estudi. És imprescindible mantenir un espai ben il·luminat, combinant llum natural i artificial, així com una ventilació que mantingui una temperatura agradable.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions