Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Economia domèstica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

10 trucs refrescants per dormir a l’estiu, sense aire condicionat!

Ficar el llençol en el congelador abans de ficar-se al llit, tenir els peus fora dels llençols i sopar lleuger dues hores abans d'anar-se al llit són trucs molt efectius per dormir malgrat la calor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 21 de Agost de 2017

Dormir bé les nits d’estiu i sense aire condicionat? És una quimera! Encara que en realitat no resulta impossible del tot, sempre que es tracti de dormir el més prop del sòl possible, amb els peus fora del llit, es pengi en la finestra un llençol mullat o es col·loqui al costat del ventilador un recipient amb gels i sal. Aquestes i altres argúcies que es proposen en aquest article poden ajudar a dormir de l’estirada en ple mes d’agost. I sense fer créixer la factura de la llum!

Imatge: gpointstudio

El 20% de la població pateix dificultats constants per agafar el son, segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Més encara a l'estiu, quan la calor impedeix pegar ull, en les nits en què el termòmetre no baixa dels 25 ºC. Per tractar de dormir en aquestes condicions, es poden seguir alguns trucs fresquitos, dictats pel sentit comú, però que convé recordar de tant en tant.

Truc 1. Mantenir la casa fresca

Per poder dormir quan arriba la nit, és imprescindible que el dormitori estigui fresc. I, per aconseguir-ho, cal mantenir la casa durant el dia a una temperatura agradable. Com fer-ho? Convé obrir les finestres a primera hora de matí, sobre les sis, i tancar-les quan toqui el sol. En aquest moment, és important fer que l'habitatge romangui en penombra fins que fosquegi, quan de nou es pot obrir les finestres perquè entre aire més fresc.

Truc 2. Mullar un llençol i penjar-la de la finestra

Si es col·loca un llençol mullat en la finestra, l'ambient es refrescarà molt ràpid. A més, també es pot recórrer a mantenir fresca la roba de llit. Com? Refredant el coixí (es pot posar un acumulador de fred gran dins de la funda de coixí) o ficant els llençols en el congelador durant uns minuts. La frescor amb aquest truc durarà uns 15/20 minutos, que és el temps que es triga a agafar el son i caure dormit.

Imatge: RitaE

Truc 3. Sopar dues hores abans d'anar a dormir

Per dormir bé és molt important alimentar-se de forma adequada. A més d'estar hidratat, cal menjar de manera equilibrada al llarg del dia i ingerir un sopar poc copiós: gaspatxo, fruita, iogurt... I s'han de prendre els aliments unes dues hores abans de ficar-se en el llit. La digestió és un procés molt pesat, lent i que provoca calor. Per aquesta raó es deu, a més de sopar d'hora, fer-ho amb aliments lleugers.

Truc 4. Estratègia ventilador: col·locar-ho de la manera més adequada

Per impedir l'entrada d'aire calent en el dormitori, es pot col·locar un ventilador, però amb les aspes girant cap al carrer. Més efectiu encara per baixar la temperatura a casa és posar un recipient amb gel i sal al costat de les aspes del ventilador, perquè refresqui l'ambient. I, en cas de ventiladors de sostre, tenir molt present que a l'estiu cal fer-los girar en el sentit contrari a les agulles del rellotge.

Truc 5. Nits caloroses, dormir sol o en companyia?

Solució idònia per poder passar les nits estivals a gust? Estar sol en el llit. Dormir amb una altra persona al costat dona molta calor i augmenta la sensació d'aclaparament i xafogor, sobretot si el llit no és de grans dimensions.

Truc 6. Usar llençols de cotó i canviar-les sovint

El cotó és un dels millors teixits que es poden utilitzar a l'estiu, ja que permet la transpiració, però han de ser de qualitat. Si uns llençols tenen molts fils però són de cotó dolent, seran pesades, rígides i donaran molta calor. Les fibres sintètiques, com el polièster o l'acrílic, no transpiran ben i resulten més aspres. No són recomanables.

Truc 7. Treure els peus dels llençols

Dormir amb un peu (o els dos) fos dels llençols permet fer-ho millor en els dies molt calorosos. Això és així si s'atén a les raons de la professora Natalie Dautovitch, investigadora de la Fundació del Somni a Estats Units. L'experta assenyala que en treure els peus fora dels llençols es refresca el cos molt ràpid, doncs la pell en les extremitats és diferent a la de la resta del cos, no està coberta de pèl i té estructures vasculars que ajuden a alliberar l'excés de calor.

Imatge: StockSnap

Truc 8. Dormir a l'estiu: amb roba lleugera o nus!

Si es vol dormir bé és important portar peces folgades en el llit. A més, el pijama o camisón deuen lleugers, de teles suaus i clares -si és possible, de cotó, ja que permet transpirar-. Alguns metges van més enllà i opinen que el millor, si fa molta calor, és dormir sense roba.

Truc 9. Les llums, a l'estiu, millor apagades!

Ni llum en la mesilla per llegir, ni televisió en el llit. Les llums i aparells elèctrics emanen energia -i calor-. De fet, menys del 20% de l'electricitat consumida en una bombeta es converteix en llum; l'altre 80% és calor. Per això, en mantenir les llums apagades es passarà menys calor. Aquest consell és vàlid també per a electrodomèstics com la planxa, el forn i els televisors, sobretot els de grans dimensions.

Truc 10. Dormir arran de terra i sense catifes

L'aire calent puja perquè és menys dens que el fred. Per això, si es col·loca el matalàs del llit arran de terra, es podrà dormir més fresquito. A més, per aconseguir que el sòl a l'estiu es mantingui fresc, s'han de retirar les catifes, ja que aquestes proporcionen molta calor.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte