Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Economia domèstica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Economia en la taula: 5 menjars per 5 euros

Amb productes de temporada i poc processaments es poden fer plats senzills i nutritius que resulten molt econòmics, doncs amb prou feines cal gastar cinc euros per fer-los

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 30 de Maig de 2018

Els productes de temporada no fallen! Surten barats i són saludables, com les receptes que s’apunten en aquest article. Totes elles, com la d’arròs amb mongetes, salsa de tomàquet casolana i ou escalfado o l’ensalada russa de remolatxa i pollastre, contenen productes nutritius i saborosos i estan proposades per dos amants de la cuina: el xef Fernando Canales i l’expert gastronòmic Jorge Guitián. A més, tenen un plus: resulten econòmiques! Així, la seva butxaca no sofrirà i podrà practicar l’economia domèstica també en asseure’s a la taula.

Imatge: minervastock

Receptes barates amb productes de temporada

La crisi sembla haver quedat enrere, però les seves conseqüències encara estan presents en moltes llars. Una manera eficaç d’estalviar és practicar l’economia en la taula amb l’elaboració de receptes barates. Però que resultin econòmiques no vol dir que no siguin plats saludables.

Hi ha aliments que no han de faltar perquè el menjar sigui nutritiu. Quins són? “Les verdures, de temporada i locals, i els llegums són essencials per a una dieta saludable i equilibrada, però també econòmica”, reconeix Jorge Guitián, expert gastronòmic. El prestigiós xef Fernando Canales afegeix que “seguint la dieta mediterrània de producte de temporada marquem el nostre producte de nutrició”. Però matisa que el concepte nutritiu és ampli: “La nostra necessitat nutritiva és molt variada i, si ens posem radicals, un dátil o un coco cobreixen necessitats nutricionals. I quant als actuals superalimentos, seria l’amaranto”.

Quant al truc per aconseguir menjars per cinc euros, en el qual coincideixen tots dos experts, és “anar als aliments de temporada i poc processaments”. Per exemple, explica Guitián, “per a l’estiu el peix blau, que és especialment saludable pel seu contingut en omega 3, i està al seu millor moment de qualitat i preu”. I el mateix ocorre amb verdures com el tomàquet o amb fruites, com a préssec, nectarina o albercocs, que es poden aprofitar per preparar melmelades i conserves per a la resta de l’any.

Tenint en compte aquests consells, a continuació es presenten cinc receptes a aquest preu:

1. Caviar d’albergínia

Una recepta senzilla, saludable i barata, del llibre ‘Receptes a 5 euros’ (Planeta) del xef Fernando Canales, és el caviar d’albergínia . Per preparar-ho n’hi ha prou amb tenir un quilo d’albergínies, 40 grams de crema de sèsam (tahini), una dent d’all, comino, sal, pebre, suc de llimona i oli d’oliva (una cullerada). Com fer-ho?

És senzill. Cal precalentar el forn a 200 ºC, tallar les albergínies per la meitat i rostir-les en el forn amb una mica de sal i oli d’oliva, durant 20 minutos. Després de passar aquest temps, es treu la carn de l’albergínia i es pica, barrejant-la amb all picat i tahini fins a tenir una pasta. S’afegeixen sal, pebre, suc de llimona i comino. Es remou i llest! Es mengen acompanyades d’unes llesques de pa torrat.

2. Arròs amb mongetes, salsa de tomàquet i ou escalfado

Jorge Guitián proposa una recepta senzilla i completa. Es tracta d’arròs amb mongetes, més una salsa de tomàquet casolana (que es pot enriquir amb altres verdures com a pebrot, carbassó, carabassa, etc.). “Acompanyat d’un ou escalfado és un plat nutritiu, complet i molt ajustat de preu”, explica el conegut bloguero gastronòmic.

3. Ensalada russa de remolatxa i pollastre

En els vídeos del Canal Cuina, es pot trobar una altra suculenta i barata recepta de Fernando Canales que es prepara amb dues remolatxes, 50 grams de pollastre, maionesa, pebre negre, sal, vinagre, enciam i un ou cuit.

Per fer-la cal picar les fulles en juliana, tallar la remolatxa en daus i barrejar el pollastre esmollat, la remolatxa, la meitat de l’enciam i el mig ou rallado. Després, s’afegeixen maionesa, vinagre, sal i pebre i es remou.
Es pot decorar amb la resta de l’enciam i d’ou rallado.

4. Verat amb tomàquet

El verat és un peix blau ric en àcids grassos omega 3 i amb un preu que ronda els 5,06 euros el quilo de mitjana anual, segons l’Observatori de Preus dels Aliments de butlletí agrario.com. Per fer aquest plat és necessari: verats, tomàquet natural, all, oli d’oliva, sal i pebre negre molt.

Primer cal netejar el peix i treure els filets i salpebrar-los. Després, s’han de pelar els alls i picar-los fi, a més de triturar els tomàquets. Després cal agregar l’all i el tomàquet triturado a la paella i que passin 15 minuts a foc lent. Passat aquest temps, s’afegeix el verat, es tapa i cal deixar que es faci uns sis o set minuts. Llest per servir!

5. Brou o puré amb descartis de carn o peix

Una altra recepta que permet menjar per 5 euros és el puré o brou de pollastre o peix. En ajustar costos, cal tenir en compte que “els processaments i els preelaborados poden ser còmodes, però pugen molt el preu”, indica Guitián. És molt més econòmic comprar un pollastre i despiezarlo que adquirir les parts ja tallades per separat. I això, a més, deixarà descartis, com a carcasses, colls o puntes d’ales, amb els quals es poden preparar brous casolans.

“Un altre tant ocorre amb els peixos, molt més barats enters que filetejats”, assenyala. Espines i caps de peixos blancs, una vegada retirades vísceres i agallas, fan estupends brous i purés.

Què 10 aliments sans, saborosos i barats recomanen els experts?

El prestigiós xef Fernando Canales i l’expert gastronòmic Jorge Guitián ofereixen un llistat de 10 aliments econòmics i nutritius:

  • Fernando Canales, xef

    • 1. Quinoa.
    • 2. Alvocat.
    • 3. Patata.
    • 4. Oli d’oliva (quantitat mínima necessària).
    • 5. Coliflor.
    • 6. Berza.
    • 7. Chicharro.
    • 8. Carn de porc.
    • 9. Tomàquet.
    • 10. Mongetes.
  • Jorge Guitián, bloguero gastronòmic

    • 1. Peix blau de procedència nacional: sorell, verat, sardina, aladroc…
    • 2. Cols, repollo…: estan entre les verdures més versàtils i econòmiques.
    • 3. Fruita de temporada.
    • 4. Llegums: llenties, cigrons, mongetes, etc. Són nutritives i estan molt bé de preu.
    • 5. Pa: un bon pa, de qualitat, és un complement saludable per a la dieta de qualsevol persona que no tingui una intolerància.
    • 6. Arròs: blanc o integral, rodó o llarg. És, segurament, dels més versàtils en cuina. Paelles, arrossos caldosos o secs, guarnicions, postres…
    • 7. Mongetes verdes: nutritives, amb un contingut en fibra interessant i molt bé de preu en temporada.
    • 8. Corts més humils de carn: codillo, espinades, etc. Són igual de nutritius i tenen una quantitat de col·làgen que dona resultats estupends en brous, arrossos, etc.
    • 9. Bròquil: és versàtil, barat, fàcil de trobar i un excel·lent aliment.
    • 10. Oli d’oliva verge extra: és saludable, té un rendiment en cuina superior a qualsevol altra dels greixos que es comercialitzen a Espanya i és, a més, una joia gastronòmica.

Etiquetas:

cuinar estalvi receptes

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions