Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Economia domèstica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estudi diari, respecte als cicles de somni i confiança són les claus per afrontar els exàmens finals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 20 de Maig de 2002

Queda poc per als exàmens finals i els estudiants ja comencen a sofrir nervis, passar les nits en vela i discutir amb els pares, que no sempre encerten a l’hora d’aconsellar als seus fills els mètodes més adequats per obtenir un major rendiment en els estudis. Per això, el millor és fer cas a les recomanacions dels experts, que aconsellen com a mètode de treball l’estudi diari i organitzat, respectar el cicle del somni, el repàs i el foment de la confiança en les capacitats de cadascun.

La psicòloga Rosa Serrate, autora del llibre “Ajuda-li a estudiar. Les claus de l’èxit escolar. Una guia per a pares”, assegura que la labor dels progenitors en aquest aspecte és fonamental, sobretot de cara a la formació dels joves d’entre 12 i 15 anys. El seu suport ha de centrar-se a ajudar als seus fills a organitzar els horaris d’estudi en funció de les seves possibilitats i a fomentar un pensament positiu cap als exàmens.

Control i suport patern

El control que han d’exercir els pares sobre els seus fills ha de ser constant, sobretot al principi. Així ho considera Serrate, que explica que cal estar “una estona amb ells tots els dies, per després anar deixant anar entenimentada a poc a poc, quan es vegi que el fill es responsabilitza amb l’horari d’estudi, els treballs que ha de lliurar, etc.”. En el que sí insisteix la psicòloga és en el paper de suport dels pares, que han de visitar als tutors dels nens a l’escola o institut cada dos mesos, per seguir la seva evolució.

Rosa Serrate defensa també l’establiment d’uns temps mínims d’estudi que serien de dues o tres hores diàries per als estudiants d’ESO i més o menys del mateix temps per als universitaris. La psicòloga considera imprescindible fixar aquestes metes, ja que en el cas dels estudiants de Secundària, “a més de fer els deures diaris, cal estudiar també el que s’ha donat en classe. Molts criden estudiar a fer els deures, però no és el mateix, perquè després arriben els exàmens i cal partir de zero, quan l’ideal és deixar per al final només el repàs”.

Organització i descans

Per als estudiants universitaris, Serrate aconsella també les dues o tres hores d’estudi diàries, amb descansos de deu minuts més o menys cada hora, “encara que aquest temps caldria incrementar-ho en el cas de carreres més difícils”. Quant a l’organització de l’estudi, Serrate aconsella fer-ho sempre en el mateix lloc i mantenir la taula neta i ordenada, “treballant només amb el material de l’assignatura que tractem, per evitar confusions”.

“Un bon estudiant ha de ser un bon professional -afegeix- i en la vida laboral no es pot aplicar aquesta tècnica de fer-ho tot l’últim dia, ja que cal treballar diàriament”. El que promou amb les seves tècniques és fomentar la preparació per a la vida.

Opinió dels pares

Enfront d’això, els propis pares tenen opinions per a tots els gustos. Els més nombrosos, tracten de lluitar contra el poder de la televisió, l’ordinador i les videoconsoles per aconseguir que els seus fills passin més temps estudiant, “però això és molt difícil d’aconseguir, perquè a partir de certa edat, es fiquen a la seva habitació i fan el que volen”. No obstant això, altres pares pensen que amb el temps que passen en classe i el que inverteixen a fer els deures és suficient.

Els estudiants incideixen també en aquest aspecte, en entendre que amb les pràctiques que es demanen i els treballs que cal fer, no els queda temps per portar al dia l’estudi de totes les assignatures, per la qual cosa reclamen que es redueixin els encàrrecs de treballs o es redueixin els temaris.

Els professors tenen una opinió molt diferent. Així ho constata María José Pérez Sánchez, professora d’anglès en un centre de Màlaga, que assegura que “cada vegada s’encarreguen menys treballs per fer a casa, ja que fins i tot en classe es deixa temps per fer aquestes pràctiques”.

Pérez Sánchez insisteix en la necessitat d’estudiar diàriament i, sobretot, d’atendre en classe, consells que sempre es transmet als alumnes, encara que és conscient que “tots deixen l’estudi dels exàmens per als últims dies”. Això incideix, segons la professora, en què cada vegada sigui més sota l’índex d’aprovats i el nivell dels alumnes d’AIXÒ.

Alimentació adequada

D’altra banda, per reduir l’estrès provocat per la proximitat dels exàmens és fonamental una bona alimentació. I en alguns casos, pot ser fins i tot convenient complementar la dieta amb complexos vitamínicos o altres substàncies naturals que revitalitzin les capacitats cognitives i l’aguant físic dels subjectes. Però els especialistes recomanen en aquests casos explicar sempre amb l’assessorament mèdic, per evitar contraindicacions.

El que sí rebutgen els experts consultats és el consum d’altres substàncies que suposadament incideixen en la potenciació de la memòria i la facultat d’aprenentatge.

Alguns estudis sobre estrès i ansietat provocats pels exàmens aconsellen erradicar de l’alimentació i de la vida quotidiana tot allò que pugui causar nerviosisme. Així, es recomana reduir la ingesta de cafè, pel que caldria canviar en alguns casos l’horari d’estudi. Evitar fer-ho durant la nit, quan el cervell està més fatigat, pot ajudar també a l’hora de reduir el consum de cafeïna.

També és positiu disminuir la dosi de tabac, sobretot al matí, si s’estudia a aquesta hora, ja que l’ideal és vitaminar el cos i oxigenar-ho per afrontar l’estudi.

La proximitat dels exàmens força en moltes ocasions als joves a realitzar maratonianas sessions d’estudi que poden posar en risc la seva salut, si s’abusa d’estimulants de la memòria que poden causar addicció.

Per això, els especialistes recomanen remeis naturals i respectar les hores de descans. Així, aconsellen no fer sessions d’estudi llargues sense descansar ni consumir massa greixos, sinó més aviat potenciar el consum de fruites.

I també pot ser bon mètode per evitar els nervis compartir l’estudi amb algú afí que treballi en la mateixa matèria, la qual cosa pot redundar en un ambient més distès i un millor aprofitament del temps.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions