Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Economia domèstica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Teletreball: 8 consells per a novençans

Complir una rutina i el teu horari habitual, saber desconnectar del treball i arreglar-te com si anessis al carrer és essencial per treballar online

teletrabajo por coronavirus

Teletrabajar, contra l’opinió que moltes persones tenen d’aquesta forma de desenvolupar l’activitat professional, no resulta senzill. És més complicat del que sembla, doncs per rendir al 100 % cal ser disciplinat i fer-se a la idea que, salvo per l’entorn que ens envolta, estem en el nostre lloc habitual de treball. Qui no està acostumat a fer-ho pot distreure’s amb facilitat amb tasques alienes al propi treball durant l’horari laboral o ser incapaç de concentrar-se. Però amb voluntat, i seguint alguns consells que proposem en aquest article, es pot aconseguir ser eficient i, de pas, complir amb la responsabilitat de romandre a casa per aconseguir frenar la pandèmia per coronavirus.

Una legió de treballadors no acostumats a desenvolupar la seva activitat professional de manera telemàtica s’han incorporat a aquesta modalitat laboral en els últims dies, arran de l’estat d’alarma decretat pel Govern per impedir l’expansió del coronavirus. Per sobrellevar amb èxit el teletreball en aquestes circumstàncies, convé posar en pràctica una sèrie de consells, com seguir una rutina o tractar de treballar com si estiguéssim en l’oficina.

A més, és important “no sentir-se culpable si el rendiment laboral no és l’habitual”, com estimen els psicòlegs. I és que a la novetat de treballar online, cal afegir en aquest moment factors d’estrès que hem de tenir molt en compte: estar reclòs a casa, preocupació per la situació sanitària i (qui els tingui) treballar amb la parella o els fills a casa.teletrabajo y coronavirus
Imatge: geralt

Consell 1. Destinar un espai per treballar

Per on començar? Busca un lloc a casa destinat en exclusiva a treballar. El convenient és que tots els dies ho facis en el mateix lloc (la cuina, un racó del saló, un petit despatx…) i amb tot el material que puguis necessitar a mà. Has de procurar, segons indica Marta Marina, psicòloga d’Atalanta Psicologia, que sigui un espai de treball “sense distraccions, ordenat, còmode i sense molts estímuls… I, si és possible amb llum natural“.

Si dos o més persones heu de treballar online a la mateixa casa, haureu d’organitzar en quin espai ho farà cadascun i respectar al màxim els horaris i les zones.

Consell 2. Arreglar-te com si anessis a l’oficina

Molt s’ha parlat del teletreball com a sinònim de “treballar en pijama”. No convé fer-ho així. És important “establir una rutina diària d’higiene, com en el treball presencial (dutxa, rentar-se les dents, pentinar-se…), i canviar-se de roba”, sosté la psicòloga.

Consell 3. Seguir una rutina i tenir un calendari

Per rendir al màxim, has de tenir clar que has de reservar un temps per a la família, un altre per fer exercici, un altre per a la casa… No t’oblidis de preparar el dia anterior la roba que vulguis posar-te (igual que si anessis a l’oficina), “mantenir la teva rutina i posar-te el despertador, i a començar el dia… Això sí, estalviant-te l’embús”, anima Juan José Millán, psicopedagogo i director d’Àrea 44 Serveis Educatius.

Consell 4. Evitar el telèfon

El telèfon és “un punt crític”, reconeix Millán. Ho emprarem per treballar? Si no ho necessitem, s’acaben ràpid els problemes: no s’utilitza per res durant les hores laborals. “És essencial que no caiguem en l’ús del telèfon o la nostra productivitat s’enfonsarà”, assenyala.

Si la resposta és afirmativa, l’expert recomana “comptar amb una línia paral·lela” o “anul·lar les notificacions d’Instagram, Facebook, Twitter, etc. i silenciar tots els grups de WhatsApp durant vuit hores (opció disponible de forma senzilla en opcions de grup) para no caure en el parany”. Després, poden tornar a activar-se, i compensa, doncs el telèfon “determina el teu rendiment i la teva capacitat per fer les coses quan has de fer-les”, afegeix.

coronavirus y teletrabajo
Imatge: webandi

Consell 5. No oblidar: “Estic treballant”

Per poc important que sembli tenir en ment que estàs treballant, hem de tenir aquest pensament de forma constant. “No hem de pensar ‘estic tranquil·lament a casa’, ‘avui el treball és diferent’… No. Estem treballant”, indica Millán.

Tampoc has de fer els llits, cuinar, posar una rentadora o anar a comprar aliments durant el teu temps de treball.  Realitzes aquestes tasques mentre estàs en l’oficina? Tampoc és el moment de fer-ho si teletrabajas. Intenta, en la mesura del possible, mantenir les rutines habituals. Per exemple, si normalment cuines o planxes la nit anterior, continua fent-ho d’aquesta manera.

Consell 6. Complir l’horari laboral

Treballes de 8:00 a 15:00 hores? De 10:00 a 18:00 hores? Continua amb el teu horari laboral. No has d’alterar el teu ritme de treball, ni la teva concentració i per a això “has de treballar dins d’un horari específic, respectant les hores de descans i de finalització de la jornada”, assenyala Marta Marina. És essencial marcar límits entre la vida personal i laboral.

Consell 7. Mantenir relació amb els companys

En el treball no estàs solament… doncs a casa tampoc ha de ser així. Cal tractar de mantenir, en tant que sigui possible, la normalitat. “Tenir una comunicació fluïda amb els companys i evitar aïllar-se” és crucial, assegura la psicòloga.

Consell 8. Desconnectar del treball

Igual que no cal realitzar tasques alienes al treball durant l’horari laboral, tampoc s’ha de treballar quan aquest acabi. Cal saber parar, desconnectar. “Cal dedicar temps a l’esport, a l’oci i a la família”, explica Juan José Millán. Ara, mancant esport a l’aire lliure, podem utilitzar les tasques domèstiques i de neteja per mantenir certa activitat física i combatre el sedentarisme.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions