Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Educació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Tècniques per concentrar-se en els estudis

La falta de concentració durant l'estudi afecta de forma significativa al rendiment acadèmic

img_clases idiomaslisado

“El problema és que no em concentro”. Aquesta excusa és habitual en molts estudiants de primària o secundària que, després de diverses hores d’estudi o treball, comproven que el rendiment ha estat nul o molt escàs. Es pot remeiar aquest problema? Els especialistes afirmen que tots els estudiants tenen capacitat per concentrar-se, però cal entrenar i practicar des de petits perquè sigui efectiva. L’adquisició de diferents tècniques i hàbits de treball pot corregir en gran mesurada la falta de concentració.

Imatge: MC Quinn

Se li oblida tot el que estudia, és incapaç de memoritzar, passa hores davant del llibre i no aprèn. Tots aquests signes, si està descartat qualsevol problema o dèficit d’aprenentatge, evidencien una significativa falta de concentració dels nens i joves en edat escolar. Aquesta incapacitat per concentrar-se és un dels factors de risc que afecten al bon rendiment acadèmic de l’estudiant.

S’ha d’actuar des del moment en què es detecta la desconcentració

Per aquest motiu, des dels primers moments en els quals es detecta, és important actuar per evitar que el problema es perllongui en etapes educatives posteriors. Els progenitors poden ajudar als seus fills si els inculquen des de molt petits determinats hàbits de treball i estudi i si practiquen amb ells certes tècniques mentals que afavoreixen el desenvolupament de la capacitat de concentració.

Set hàbits per concentrar-se

  1. Ambientació del lloc de treball: per evitar distraccions que afectin a la concentració de l’estudiant, és essencial comptar amb un lloc d’estudi aïllat, lliure de sorolls i sense elements que puguin afavorir la falta d’atenció.

  2. Triar el millor horari: al moment de triar l’horari d’estudi, l’alumne ha d’atendre a les seves preferències segons l’hora en què es concentri millor (al matí o a la nit), però també d’acord al moment del dia en el qual pugui obtenir major tranquil·litat a l’espai de treball i a les hores en què estigui més descansat.

  3. Pauta d’estudi: per evitar la desconcentració que causa el cansament, és recomanable establir una pauta horària estructurada que combini el descans i l’estudi. Alguns especialistes recomanen estudiar en intervals de 40-45 minuts i fer un tall entre ells de 10-15 minuts. Aquest descans ajuda a buidar la ment i la prepara per al següent període de concentració.

  4. Organitzar el material: aixecar-se a per una regla, haver de buscar la maquineta o sortir de l’habitació a per el diccionari són algunes de les distraccions que afecten a la concentració de l’estudiant. Es poden evitar si abans de començar a estudiar s’organitza amb eficàcia l’espai d’estudi.

  5. Sol o acompanyat?: a molts estudiants, la sola presència d’un company al mateix espai d’estudi els distreu de la seva tasca. No obstant això, per a uns altres resulta motivador i els incentiva a concentrar-se en els seus estudis, sempre que l’acompanyant tingui la mateixa actitud.

  6. Intercalar tècniques d’estudi: memoritzar durant dues hores seguides o dedicar una jornada completa d’estudi a fer resums i esquemes pot arribar a cansar a l’estudiant i a provocar que es desconcentri de les seves tasques. Per evitar-ho, convé combinar durant la mateixa sessió de treball diferents tècniques d’estudi que l’amenitzin i la facin més interessant per a l’estudiant.

  7. Canviar de matèria: si la falta de concentració és inevitable, una bona alternativa és canviar de matèria d’estudi. Aquest canvi aportarà a l’estudiant un nou interès i augmentarà una altra vegada la seva concentració. És probable que quan canviï de nou, torni a concentrar-se de manera adequada en la matèria anterior.

Tècniques que afavoreixen la concentració

La falta de concentració està provocada en moltes ocasions per l’ansietat, la tensió o les preocupacions. En aquest cas, l’estudiant pot recórrer a diferents tècniques i exercicis mentals que li ajudaran a relaxar-se i a preparar i exercitar la seva ment per obtenir una major concentració en els seus estudis.

  • Ratllar lletres: un bon exercici de concentració consisteix a agafar una pàgina d’un periòdic o revista que ja no ens serveixi i ratllar a la major velocitat possible una determinada lletra. A mesura que s’adquireix pràctica en aquest exercici, es poden ratllar dos o més lletres per incrementar el nivell de concentració.
  • Visualitzar una imatge: mitjançant aquesta tècnica, l’estudiant ha de visualitzar mentalment una figura geomètrica senzilla (un cercle, triangulo o quadrat) i intentar fixar l’atenció en ella durant el major temps possible. Quan la figura desaparegui, cal apuntar el temps aconseguit, després de comptabilitzar-ho amb un cronòmetre. L’exercici s’ha de repetir de forma periòdica per intentar superar cada vegada el temps anterior.
  • Jocs d’atenció: alguns senzills jocs estan dissenyats de manera que qui els realitza ha d’entrenar la seva atenció sense adonar-se. Algunes propostes són els tangram, les sopes de lletres, buscar diferències, escacs o els sudokus.
  • Música i sons: escoltar música també pot convertir-se en un excel·lent exercici de concentració. L’estudiant pot escoltar la seva música favorita i intentar concentrar-se a distingir quan sona un determinat instrument. També en un ambient en el qual s’intercalin diferents sons es pot “jugar” a intentar atendre de forma exclusiva tan sol a un d’ells.

    RSS. Sigue informado

  • Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions