Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Hàbits d’estudi, a examen

Dedicar el temps necessari a estudiar, concentrar-se en la tasca i posar esforç a comprendre la matèria, claus per a superar amb èxit les proves
Per martavazquez 3 de febrer de 2009
Img estudio listado
Imagen: Meredith B

Aprenentatge i comprensió

Invisibles durant bona part del curs acadèmic, els exàmens es converteixen en autèntica obsessió per als estudiants durant els mesos que van de febrer a juny. Al nostre país, gairebé dos milions d’alumnes d’Educació Secundària Obligatòria (ESO), 618.000 estudiants de batxillerat i 1.300.000 universitaris posaran a prova els coneixements que han adquirit en el que va de curs. Nervis, ansietat, fins i tot pànic i estrès són convidats indesitjats aquests dies a les habitacions juvenils de moltes llars. El temor a suspendre, a no comptar amb el temps necessari per a preparar tot el temari o a “quedar-se en blanc” en el moment crucial assalta i preocupa nombrosos estudiants, i també, als seus progenitors. Una angoixa que no és del tot negativa ja que, diuen els psicòlegs, aquest formigueig de nervis que ataca als alumnes quan preparen avaluacions o exàmens potencia les facultats intel·lectuals i els ajuda a millorar el rendiment.

Les noves tecnologies ajuden i faciliten algunes tasques, però no hi ha fórmules que permetin superar els exàmens sense estudiar

El problema sorgeix quan aquesta lleu tensió dóna pas a l’ansietat, i aquesta acaba per derrotar a l’estudiant. Es tracta d’evitar-ho. I es pot aconseguir seguint els consells dels educadors i psicòlegs de CONSUMER EROSKI que, a l’escola en línia Aprendre a aprendre? recomanen posar en pràctica hàbits que ajuden a millorar l’estudi no sols el dia anterior a l’examen, sinó durant els mesos precedents perquè, segons indiquen “és una qüestió d’actitud”. Això sí, actitud però amb mètode i clavant els colzes, perquè encara que les noves tecnologies ajuden i faciliten algunes tasques, com l’accés a la informació, no hi ha fórmules que permetin superar els exàmens sense estudiar, ni tan sols estudiant només una mica. Estudiar molt i bé és el millor mètode perquè la falta de confiança es transformi en seguretat, que és l’antídot més eficaç per a enfrontar-se sense por a qualsevol examen.

Primer pas: preparar la matèria

Temps i planificació. El primer en el que ha de pensar tot estudiant quan comença el curs, o en els mesos previs a la celebració de l’examen, és a organitzar la matèria i fixar terminis viables per a enfrontar-se a ella comptant amb un planning diari d’estudi. Caure en l’error de deixar tot el temari per a estudiar-lo els dies anteriors o fins i tot per a la vespra, acaba passant factura. Per això, el temps és el millor company d’estudis, ja que permet posar en pràctica les tècniques d’aprenentatge més adequades. Amb elles, els alumnes no sols aconsegueixen retenir la matèria apresa més enllà del dia de l’examen, sinó que són capaços de desenvolupar-la amb les seves pròpies paraules i de trobar una lògica al que estan estudiant. És el que es denomina aprendre amb mètode.

La primera regla d’or a interioritzar és comprendre tot el que s’estudia

Comprensió. Més enllà de l’edat de l’estudiant o de la magnitud de l’examen, la primera regla d’or a interioritzar és comprendre tot el que s’estudia. A més de que en general és poc útil, de poc serveix aprendre’s tot de memòria sense entendre a penes res, perquè el pànic es pot apoderar de l’estudiant en el moment en el qual s’oblidi una paraula o una frase que li faci perdre sentit a un contingut après de memòria. La informació es desordenarà i l’alumne es mostrarà incapaç de contestar a la pregunta de l’examen o cometrà errors d’embalum que delataran el seu desconeixement de la matèria. Aquesta és una de les raons essencials per la qual els estudiants han d’adquirir fórmules d’aprenentatge des d’edats molt primerenques.

Aquí s’exposen algunes de les fórmules que cal seguir per a aprendre comprenent:

  • Per a fer-nos una idea general dels continguts, el millor és realitzar una lectura ràpida i atenta del tema o text que cal estudiar.

  • A continuació, una segona lectura, més analítica i en la qual se subratllaran les idees i dades fonamentals.

  • És el moment fer un esquema que serveixi de base per a fer un resum del tema, i que serà el que s’estudiarà en profunditat desenvolupant-lo de manera oral o per escrit. Així, s’interioritza la informació lògica i visual de la matèria.

  • L’esquema s’assembla a una fotografia de l’estructura del tema amb les seves idees principals i secundàries, mentre que el resum és l’eina que permet relacionar aquestes idees. A més, en elaborar-ho i estudiar-ho es va un acostumant a redactar els continguts sense oblidar cap dada important.

  • Si aquesta tasca es fa al llarg de l’avaluació o del quadrimestre, resultarà més fàcil i ràpid assimilar i memoritzar els continguts.

No tot és estudiar

A més d’estudiar de gom a gom per a preparar l’examen, s’ha de parar esment a un parell de coses que poden contribuir decisivament a aconseguir una bona qualificació en l’examen:

  • Assistir a classe i parar esment a les explicacions del professor és més útil que preguntar després als companys que han atès. Amb això, l’estudiant no sols serà capaç de crear unes anotacions de qualitat sinó que també podrà detectar els punts en els quals el docent emfatitza més, i que són els que més possibilitats tenen d’aparèixer en l’examen.

  • Interessar-se pels costums del professor quan programa un examen: la seva forma de qualificació, la qual cosa més valora i el que més penalitza, si tendeix a repetir preguntes d’exàmens anteriors, si es decanta per un exercici en forma de test o pel tradicional, etc. Es pot preguntar a antics alumnes o, en el seu cas, al propi professor.

    La dieta ajuda

    Una alimentació ben plantejada i planificada ajuda al fet que el rendiment acadèmic de l’estudiant millori

    Una alimentació ben plantejada i planificada ajuda al fet que el rendiment acadèmic de l’estudiant millori. En època d’exàmens es produeix un gran desgast físic i psíquic que pot reduir la concentració de l’estudiant. La massa cerebral representa entre un 2% i un 3% del pes corporal però consumeix fins a un 20% de l’energia que proporciona la ingesta d’aliments. Però no per això els estudiants han d’augmentar el nombre de calories en el seu menú, sinó cuidar que inclogui els nutrients necessaris. Les vitamines del grup B -que contenen sobretot fruita, verdures i llegums-, la vitamina E -que es troba en cereals i fruita seca-, i sals minerals com el potassi, magnesi i zinc, a més dels oligoelementos -liti, silici, seleni i crom- han d’incloure’s en la dieta. La seva presa està vinculada amb la capacitat de concentració, la memòria, el rendiment intel·lectual, i fins i tot, en alguns casos, l’estat d’ànim. Si es desitja prendre vitamines addicionals convé que estiguin recomanades per un especialista i s’ha de recordar que només s’obtindran resultats després de períodes de tractament d’almenys diverses setmanes, i no a curt termini.

    Perquè la dieta de l’estudiant contribueixi al fet que els resultats de l’examen siguin millors, cal començar el dia amb un desdejuni complet, no amb un cafè o un got de llet sense acompanyament. Un desdejuni apropiat per a una jornada d’estudi és el compost per una tassa de llet acompanyada de galetes o torrades, una mica d’embotit i un suc natural. Si no es pren un desdejuni complet poden sobrevenir dèficits de glucosa que perjudicaran el rendiment acadèmic de l’estudiant. Els nutricionistes de CONSUMER EROSKI aconsellen distribuir la dieta, en època d’exàmens, en cinc preses: desdejuni, esmorzar, menjar, berenar i sopar. En els menjars principals no faltaran llegums, peix, carn, ous i vegetals verds. A manera de tentempié convé prendre derivats lactis, fruita, cereals i fruita seca.

    S’ha d’evitar el consum excessiu de cafè o begudes amb cafeïna, causen nerviosisme i dificulten el descans

    Malgrat que és un costum molt arrelat, s’ha d’evitar el consum excessiu de cafè o begudes amb cafeïna. Encara que ajuden a mantenir despert a l’estudiant, causen nerviosisme, dificulten el descans i, a més, no augmenten de manera rellevant els nivells de concentració i la retenció de dades. Però no tot seran restriccions; alguns estudis han demostrat que petites porcions diàries de xocolata constitueixen una bona aportació energètica i ajuden a reduir el nivell d’estrès.

    Estudiar: pel dia i amb descansos

    Una vegada que el treball de preparació ha acabat, és hora de posar-se a la feina. Per a complir amb el planning diari d’aprenentatge l’estudiant ha de marcar-se un ritme d’estudi suficient i constant. Estudiar intensament durant cinc o sis hores un dia i no tornar a tocar els llibres fins dins d’una setmana no és bona estratègia. Un bon ritme de treball s’aconsegueix estudiant i, si és possible, al llarg del dia. Els experts així ho aconsellen, ja que l’estudiant està més buidat. No és convenient estudiar a la nit. D’una banda, es rendeix menys perquè el nostre organisme està acostumat a descansar a aquestes hores. Per un altre, l’endemà l’estudiant està esgotat i necessitarà dormir almenys durant part del dia, per la qual cosa l’hàbit d’estudi es frena i no resulta eficaç.

    Convé estudiar sempre a la mateixa hora; cal evitar el desordre causat pel canvi continu d’hores d’estudi

    Quan s’organitzen les sessions d’estudi, cal tenir en compte els descansos, sempre necessaris. Hi ha especialistes que recomanen descansar cinc minuts per cada hora d’estudi, mentre que uns altres proposen que aquests miniperiodos de descans es vagin acumulant al llarg del matí o de la tarda i es gaudeixi d’ells en un petit parèntesi a meitat de sessió. Si la rutina d’estudi comença a les 8.30 del matí i acaba a les 14.00 hores l’esbarjo seria, en aquest cas, a les 11.30 del matí i duraria 30 minuts. És, de totes maneres, el propi estudiant qui ha d’establir el seu propi mètode d’estudi. Ara bé, convé estudiar sempre a la mateixa hora; es tracta d’evitar aquest desordre causat pel canvi continu d’hores d’estudi. Com de manera inconscient es tendirà a retardar l’hora de posar-se davant dels llibres, s’acabarà més tard o no donarà temps a assimilar tota la matèria.

    No es tracta de romandre hores i hores a l’habitació d’estudi o biblioteca, sinó de ser eficient i aprofitar-les al màxim. No sols són recomanables les petites pauses per a buidar el cap i prendre noves forces per a les sessions següents, sinó que convé reservar per a després del temps d’estudi una mica de força anímica i fins i tot física, en el seu cas, per a destinar-la a una activitat agradable que ajudi a “carregar les piles”. Sortir a fer una passejada, practicar esport, o mantenir una distesa conversa els amics són opcions vàlides.

    Consells per a preparar els exàmens amb mètode

    • No deixis tot per a l’últim dia. Elabora un planning diari d’aprenentatge amb terminis reals de temps en els quals estudiar la matèria. T’ajudarà a organitzar-te i adquirir un bon mètode d’estudi.

    • Abans de llançar-te a retenir la informació sense més, és aconsellable fer un treball preparatori. Fes una primera lectura general, i una segona subratllant les idees principals per a elaborar un esquema. Una vegada que disposis d’aquesta fotografia visual del tema, plasma’l en un resum. Així, el grau de comprensió serà major.

    • Intenta estudiar pel dia, la nit és per al descans. Està demostrat que s’obtenen millors resultats, doncs a aquestes hores la ment està més buidada i més receptiva als nous coneixements.

    • No és qüestió de passar nombroses hores enfront de les anotacions, sinó d’aprofitar i rendir al màxim el temps que duri l’estudi. Per això cal no descurar el descans. El més raonable és interrompre l’estudi cinc minuts per cada hora estudiada.

    • Cuida l’alimentació, d’ella depèn l’estat de concentració. No et deixis enganyar per suplements de vitamines miraculosos. I recorda que totes les vitamines i nutrients necessaris perquè l’organisme funcioni estan inclosos en una dieta completa.

    • De res serveix passar la nit abans de la prova en vela repassant el temari. Tots els experts coincideixen que la millor idea és deixar d’estudiar a primera hora de la nit i realitzar una activitat relaxant: donar-se un bany, veure una pel·lícula…