Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprèn a menjar per salvar el planeta

Per alimentar als 9.000 milions de persones que en 2050 hi haurà en la Terra, es necessitarà un 70% més de menjar, però els sistemes actuals de producció i distribució disten molt de ser sostenibles
Per Nacho Meneses 21 de juliol de 2019
Img comer salvar planeta hd
Imagen: CITAlliance

De principi a fi de la cadena, tot aliment que es produeix té un impacte significatiu en el medi ambient. Aquesta petjada ve determinada per les condicions que van marcar la seva obtenció i distribució: des de “les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i l’ús de recursos com la terra i l’aigua, fins la contaminació i l’impacte de productes químics com herbicides i pesticides”, afirma la Comissió Europea. Per minimitzar l’efecte que el seu consum té sobre el planeta, és necessari elegir amb cura els aliments que ingerim i la petjada ambiental que deixen. Coneix què deu contenir una dieta sostenible i quins altres actes relacionats amb el consum alimentari pots dur a terme per cuidar la Terra .

 

El primer que cal deixar clar és que sostenible i saludable no són necessàriament sinònims. “Considerant la sostenibilitat des del punt de vista mediambiental, podem obtenir nombroses matèries primeres sostenibles, però que siguin sanes o no dependrà de que fem amb elles. Si s’empren per fabricar productes ultraprocesados, poc importa que els ingredients siguin sostenibles”, reflexiona Beatriz Robles, dietista-nutricionista. Per exemple, per molt que unes galetes siguin d’un productor artesà, s’elaborin amb ingredients locals i no s’usin plàstics en el seu envasament, seguiran sent brioixeria i per tant poc recomanables.

Com deu ser una dieta sostenible?

Perquè la nostra alimentació sigui saludable i veritablement respectuosa amb l’entorn, en línia amb els. Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides (ONU), és convenient limitar el consum de productes ultraprocesados i fomentar el d’aliments frescos, locals i de temporada. Optar per productes de proximitat redueix la contaminació derivada del seu transport i ajuda, a més, a desenvolupar l’economia local.

fer amanida sostenible

 

Imatge: photographee.eu

Una dieta que prioritza els aliments d’origen vegetal sobre aquells d’origen animal presenta beneficis tant per la salut com pel medi ambient, segons el document de consens ‘ Dietes saludables a partir de sistemes alimentaris sostenibles ‘, publicat enguany en la revista mèdica The Lancet ; és a dir, “consumir més vegetals (fruites, verdures, fruita seca), cereals integrals, proteïnes de bona qualitat (fonamentalment llegums, ous, peix, carn blanca i llet i lactis sense sucres afegits, limitant les carns vermelles i processades), oli d’oliva verge, hidratar-nos amb aigua i evitar les begudes ensucrades i l’alcohol”, explica Robles.

Aquest patró alimentari resulta familiar. És el de la popular dieta mediterrània , “una de les més saludables del món, associada amb una major esperança de vida i un menor risc de malalties cardiovasculars, obesitat, diabetis, càncer, alzheimer o depressió”, compte Anna Bach, professora d’Estudis de Ciències de la Salut de la. Universitat Oberta de Catalunya . Afavorir aquest patró alimentari enfront de l’actual ingesta mitjana d’aliments en Espanya i Estats Units implicaria, segons un estudi del que aquesta experta és coautora, “una reducció del 72% en l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle i del 58% de la terra d’ús agrícola, un 52% menys de consum d’energia i un estalvi del 33% en la petjada hídrica. L’excés de ramaderia, a més, escalfa el planeta”, sosté Bach. Segons l’Organització de les Nacions Unides per l’Agricultura i l’Alimentació (FAO), produir un quilo de proteïna d’origen vegetal suposa una despesa de 26 litres d’aigua, enfront dels 112 que requereix un quilo de proteïna a partir de la carn.

Limitar el consum de carns vermelles i processades , una cosa que ja va suggerir l’Organització Mundial de la Salut (OMS) a la fi de 2015, forma part de les recomanacions de nombroses societats dietètiques a tot el món. Així, el. World Cancer Research Fund , del Regne Unit, aconsella evitar la carn processada i no ingerir més de 500 g de carn vermella a la setmana, igual que la ‘ Guia Alimentària ‘ de l’Agència de Salut Pública de França, que a més suggereix augmentar el consum de fruita, verdures i llegums, i limitar la xarcuteria a 150 g setmanals. I ‘ El Plat per Menjar Saludable ‘ de l’Escola de Salut Pública d’Harvard recomana limitar la carn vermella i evitar el bacón, el companatge i altres carns processades.

Aquest ajust no té per què afectar a l’adquisició dels nutrients diaris necessaris, ja que “no hi ha absolutament cap que es trobi de forma exclusiva en la carn vermella. De fet, l’únic nutrient que deu suplementarse en el cas de seguir una dieta vegetariana és la vitamina B12”, sosté Robles.

Cura amb el desaprofitament alimentari

Una dieta sostenible no consisteix només en elegir els aliments adequats; també implica saber quants, per limitar el desaprofitament tant com sigui possible. No en va, el 42% de tot el menjar que acaba en les escombraries prové de les llars, segons l’informe ‘ Més aliment, menys desaprofitament ‘, del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

Els. hàbits de consum dels ciutadans exerceixen, per tant, un paper fonamental. És important planificar amb cura la llista de la compra, revisant que ja tenim en la cuina, i acudir a l’establiment sense presses, parant esment a les dates de caducitat i consum preferent dels productes que adquirim. En la llar, usar envasos apropiats per conservar els aliments, i en el restaurant, mai demanar més de que es vulgui menjar i, si sobra, portar-nos-el a casa.

Sense plàstics, molt millor

 borsa tela sense plastico

 

Imatge: Pexels

Quan ens interessa que les nostres decisions de compra respectin el planeta, és important que en acudir als establiments comercials descartem els plàstics d’un sol ús , com els que emboliquen multitud d’aliments (incloent les safates de poliestirè) o s’utilitzen per fabricar borses (que podem substituir per altres de tela o ràfia, aprofitant que ara ja no són gratuïtes). Sempre que sigui possible, demana aliments a granel (llegums, pasta, arròs, fruita seca, espècies, etc.). I un últim consell: ara que ve la calor, convé mantenir hidratat, però molt millor si per això s’empren ampolles reutilitzables , en comptes de les plàstiques d’usar i tirar.