Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Medi ambient

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aprèn a menjar per salvar el planeta

Per alimentar als 9.000 milions de persones que en 2050 hi haurà a la Terra, es necessitarà un 70 % més de menjar, però els sistemes actuals de producció i distribució disten molt de ser sostenibles

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 21 de Juliol de 2019

De principi a fi de la cadena, tot aliment que es produeix té un impacte significatiu enel medi ambient. Aquesta petjada ve determinada per les condicions que van marcar la seva obtenció idistribució: des de “les emissions de gasos d’efecte hivernacle i l’ús de recursos com la terrai l’aigua, fins a la contaminació i l’impacte de productes químics com a herbicides i pesticides”, afirma la Comissió Europea. Per minimitzar l’efecte que el seu consum té sobre el planeta, ésnecessari triar amb cura els aliments que ingerim i la petjada ambiental que deixen. Coneix què ha de contenir una dieta sostenible i quina altres actes relacionats amb el consum alimentari pots dur a terme per cuidar la Terra.


Imatge: CITAlliance

El primer que cal deixar clar és que sostenible i saludable no són necessàriament
sinònims.
"Considerant la sostenibilitat des del punt de vista mediambiental, podem
obtenir nombroses matèries primeres sostenibles, però que siguin sanes o no dependrà del que
fem amb elles. Si s'empren per fabricar productes ultraprocesados, poc importa que els
ingredients siguin sostenibles", reflexiona Beatriz Robles, dietista-nutricionista. Per exemple, per
molt que unes galetes siguin d'un productor artesà, s'elaborin amb ingredients locals i no
s'usin plàstics en el seu envasament, seguiran sent brioixeria i per tant poc recomanables.

Com ha de ser una dieta sostenible?

Perquè la nostra alimentació sigui saludable i veritablement respectuosa amb l'entorn, en línia
amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides (ONU), és convenient limitar el consum de
productes ultraprocesados i fomentar el d'aliments frescos, locals i de temporada. Optar per
productes de proximitat redueix la contaminació derivada del seu transport i ajuda, a més, a
desenvolupar l'economia local.

Imatge: photographee.eu

Una dieta que prioritza els aliments d'origen vegetal sobre aquells d'origen animal presenta
beneficis tant per a la salut com per al medi ambient, segons el document de consens
'Dietes saludables a partir de sistemes alimentaris sostenibles', publicat aquest any en la revista
metgessa TheLancet ; és a dir, "consumir més vegetals (fruites, verdures, fruita seca), cereals
integrals, proteïnes de bona qualitat (fonamentalment llegums, ous, peix, carn
blanca i llet i làctics sense sucres afegits, limitant les carns vermelles i processades), oli de
oliva verge, hidratar-nos amb aigua i evitar les begudes ensucrades i l'alcohol", explica Robles.

Aquest patró alimentari resulta familiar. És el de la popular dieta mediterrània, "una de
les més saludables del món, associada amb una major esperança de vida i un menor risc de
malalties cardiovasculars, obesitat, diabetis, càncer, alzheimer o depressió", compte Anna
Bach, professora d'Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya. Afavorir
aquest patró alimentari enfront de l'actual ingesta mitjana d'aliments a Espanya i Estats Units
implicaria, segons un estudi del que aquesta experta és coautora, "una reducció del 72 % en l'emissió
de gasos d'efecte hivernacle i del 58 % de la terra d'ús agrícola, un 52 % menys de consum de
energia i un estalvi del 33 % en la petjada hídrica. L'excés de ramaderia, a més, escalfa el
planeta", sosté Bach. Segons l'Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i la
Alimentació (FAO), produir un quilo de proteïna d'origen vegetal suposa una despesa de 26 litres de
aigua, enfront dels 112 que requereix un quilo de proteïna a partir de la carn.

Limitar el consum de carns vermelles i processades, alguna cosa que ja va suggerir l'Organització Mundial de la
Salut (OMS) a la fi de 2015, forma part de les recomanacions de nombroses societats dietètiques en tot
el món. Així, el World Cancer Research Fund, del Regne Unit, aconsella evitar la carn
processada i no ingerir més de 500 g de carn vermella a la setmana, igual que la' Guia Alimentària' de la
Agència de Salut Pública de França, que a més suggereix augmentar el consum de fruita, verdures i
llegums, i limitar la xarcuteria a 150 g setmanals. I 'El Plat per Menjar Saludable' de l'Escola
de Salut Pública d'Harvard recomana limitar la carn vermella i evitar el bacón, el fiambre i altres carns
processades.

Aquest ajust no té per què afectar a l'adquisició dels nutrients diaris necessaris, ja que "no hi ha absolutament cap que es trobi de forma exclusiva en la carn vermella. De fet, el
únic nutrient que ha de suplementarse en el cas de seguir una dieta vegetariana és la vitamina
B12", sosté Robles.

Cura amb el desaprofitament alimentari

Una dieta sostenible no consisteix solament a triar els aliments adequats; també implica saber
quants, per limitar el desaprofitament tant com sigui possible. No en va, el 42 % de tot el menjar
que acaba en les escombraries prové de les llars, segons l'informe 'Més aliment, menys
desaprofitament
', del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Els hàbits de consum dels
ciutadans
exerceixen, per tant, un paper fonamental. És important planificar amb cura la llista
de la compra, revisant el que ja tenim en la cuina, i acudir a l'establiment sense presses,
parant esment a les dates de caducitat i consum preferent dels productes que
adquirim. En la llar, usar envasos apropiats per conservar els aliments, i en el restaurant,
mai demanar més del que es vulgui menjar i, si sobra, portar-nos-ho a casa.

Sense plàstics, molt millor

Imatge: Pexels

Quan ens interessa que les nostres decisions de compra respectin el planeta, és
important que en acudir als establiments comercials descartem els plàstics de
un sol ús
, com els quals emboliquen multitud d'aliments (incloent les safates de poliestirè)
o s'utilitzen per fabricar borses (que podem substituir per altres de tela o ràfia, aprofitant que
ara ja no són gratuïtes). Sempre que sigui possible, demana aliments a orri (llegums, pasta, arròs,
fruita seca, espècies, etc.). I un últim consell: ara que ve la calor, convé mantenir-se
hidratat, però molt millor si para això s'empren ampolles reutilitzables, en comptes de les plàstiques de
usar i tirar.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte