Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Medi ambient

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com menjar bé i salvar el planeta

Seguir una dieta saludable també ajuda a reduir a la meitat la petjada hídrica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 12 de Octubre de 2018

Consumir més verdures, llegums i fruita, i menys productes d’origen animal, s’imposa com una via saludable. Reduir la ingesta de carn, i fins i tot ser vegetarià o vegano -sempre amb supervisió mèdica-, és una opció vital les raons de la qual van molt més allà de la salut o la pèrdua de pes. Cada vegada més persones disminueixen de manera considerable el consum de productes d’origen animal per una qüestió de protecció del planeta. I això? A continuació sàpiga el perquè.

Reduir el consum de carn i augmentar les verdures i fruites en el plat podria disminuir la despesa d'aigua que suposa la seva alimentació entre l'11 % i el 35 %

El veganismo o el vegetarianismo no són meres modes, sinó estils de vida. Múltiples estudis han demostrat que la reducció de grasses animals en la dieta ajuda a eliminar el colesterol dolent, estabilitzar els índexs de massa corporal i fer desaparèixer la fatiga. Però és que a més, diuen els experts, també protegeix el planeta.

Una dieta saludable no solament cuida el cor i redueix el risc de sobrepès. També pot disminuir la petjada hídrica de la seva alimentació (l'aigua que es gasta perquè l'aliment arribi al seu plat) fins a en un 55 %. Almenys això és el que conclou una recerca recent. Els científics admeten que deixar de menjar carn, i decantar-se per una dieta exclusivament vegetariana, és l'alternativa que aconsegueix un major impacte positiu per al medi ambient. Però ja el sol fet de reduir el seu consum de carn ja estaria retallant la seva petjada hídrica en un 10 %.

En altres paraules, abraçar una dieta saludable és una situació on tots guanyen: vostè i el planeta. "El simple fet d'escollir una dieta més sana, ja sigui amb una menor quantitat de carn o sense ella (vegetariana o pescetariana), no solament és bo per a la seva salut, a més és una opció bona per al medi ambient, ja que baixa la despesa d'un recurs natural tan valuós com l'aigua", diu Davy Vanham, un dels investigadors principals d'aquest estudi publicat en Nature Sustainability.

Despesa d'una persona a menjar: entre 2.500 i 4.000 litres d'aigua al dia

Els científics han analitzat la despesa d'aigua que implica el consum d'aliments (nacionals i d'importació) en diferents països d'Europa i conclouen que, de mitjana, un ciutadà gasta entre 2.500 i 4.000 litres d'aigua al dia sol en funció del que menja.

Però reduir el consum de carn i augmentar les verdures i fruites en el plat podria reduir aquesta petjada hídrica entre l'11 % i el 35 %, diuen els investigadors.

Si, a més, vostè escull una dieta pescetariana saludable, en la qual la carn és substituïda per peix i llegums, i la grassa animal canviada per olis vegetals, estaria disminuint entre el 33 % i el 35 % d'aigua.

L'opció vegetariana saludable és la més sostenible i amable amb el planeta, sempre realitzada sota supervisió mèdica, permet reduir el consum d'aigua de la seva alimentació entre el 35 % i un 55 %.

Menjar sense contaminar tant

Les claus perquè una dieta, a més de saludable, sigui sostenible són: consumir menys carn, escollir productes locals i de temporada en general, preferiblement ecològics (la característica principal dels quals és que utilitzen menys pesticides) i frescs, millor que envasats, per no generar desfets.

Vostè també pot ajudar a reduir el canvi climàtic, que minva els recursos hídrics disponibles i posa en perill la biodiversitat animal i vegetal, amb canvis moderats en la seva dieta. Amb aquest petit gest, segons el projecte europeu LiveWell for LIFE, desenvolupat per l'associació ecologista WWF i la Fundació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes a Espanya, pot retallar el 25 % de les emissions de gasos d'efecte hivernacle derivats de la seva alimentació.

Resulta que recomanacions per protegir el planeta i contaminar menys l'aire coincideixen, una altra vegada, amb el que s'entén per alimentació saludable. Es tracta d'omplir el carro de la compra amb "més vegetals i fruites que productes d'origen animal", exposa la nutricionista Martina Miserachs, coordinadora d'aquesta recerca.

6 claus per protegir el planeta quan menja

1. Coma més vegetals. Les plantes requereixen menys terra, energia i aigua i produeixen menys emissions de CO2 (diòxid de carboni), que els aliments d'origen animal.

2. Triï aliments certificats i de proximitat. És important fixar-se que els aliments hagin estat obtinguts de forma responsable per evitar la destrucció de l'hàbitat.

3. Redueixi el consum de carn. Mentre que un quilo de carn de porc significa alliberar gairebé 5 quilos CO2 a l'atmosfera, un de patates amb prou feines emet 0,2 quilos de CO2. Si disminueix la ingesta de carn, l'impacte en el medi ambient serà molt considerable.

4. Segueixi dieta variada. La varietat permet frenar el minvament de cultius i varietats locals.

5. Esculli menys aliments processats. Aquest tipus de producte consumeix més recursos durant la seva producció i suposa un major impacte ambiental, ja que solen incloure més embalatges i envasos per a la seva distribució que els aliments a orri.

6. Digui no al desaprofitament d'aliments. Una llista de la compra més coherent i responsable amb els aliments que consumirà ajuda a no tirar menjar a les escombraries i frenar l'impacte que implica produir-la.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte