Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Medi ambient

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nou formes en les quals la naturalesa millora la teva salut

Estar en contacte amb la naturalesa proporciona diversos beneficis físics i psicològics, segons diversos estudis

Img naturaleza salud hd Imatge: MartaZ*

Des d’un gran parc nacional fins a la zona verda més propera a casa. Diversos estudis científics mostren els beneficis físics i mentals d’acudir a qualsevol espai natural. Conèixer aquests avantatges és una forma més d’involucrar-se en la cura de la naturalesa i del medi ambient, i exigir més mesurades per a la seva conservació i per a l’ampliació de les àrees verdes a les ciutats. Aquest article assenyala nou formes en les quals la naturalesa millora la salut de les persones.

1. Proporciona elements bàsics per a un bon estat físic

Img naturaleza
Imatge: MartaZ*

La naturalesa és la font directa i indirecta dels recursos que usem diàriament. Viure en un entorn natural ben conservat proporciona aigua, aire, aliments, materials, etc. en bones condicions que redunden en la nostra qualitat de vida i, en definitiva, en un bon estat físic. Elements naturals com els arbres redueixen la contaminació urbana i els casos d’asma i al·lèrgies.

2. Redueix l’estrès i la fatiga mental

Realitzar una activitat física d’almenys cinc minuts en un entorn natural millora l’ànim i l’autoestimaEn el llibre L’experiència de la Naturalesa: una perspectiva psicològica‘, els investigadors Rachel i Steven Kaplan criden “experiència restaurativa” a la capacitat de la naturalesa de reposar l’equilibri mental i reduir l’estrès i la fatiga mental. Per a això valen moltes maneres d’aproximar-se a la naturalesa, des de caminar en un bosc a estar assegut al costat d’un rierol.

3. Accelera la recuperació física

El científic Roger Ulrich assenyalava en un article publicat en la revista Science que el temps de recuperació dels postoperatorios es reduïa en un hospital als afores de Pennsylvania (EUA) en els pacients les habitacions dels quals tenien vistes a exteriors naturals, i necessitaven menys analgésicos. D’altra banda, una major exposició a entorns verds podria contribuir a reduir la tendència a patir certes malalties, segons un treball dels investigadors britànics Richard Mitchell, de la Universitat de Glasgow, i Frank Popham, de la Universitat St. Andrews.

4. Disminueix la irritabilitat i l’agressivitat

Les persones que viuen en entorns verds mostren nivells més baixos d’irritabilitat i agressivitat que els qui viuen en entorns urbans sense naturalesa propera, segons diversos treballs científics realitzats per William Sullivan, Frances Kuo i Andrea Taylor, de la Universitat nord-americana d’Illinois.

5. Augmenta l’autoestima i l’autocontrol

Realitzar una activitat física d’almenys cinc minuts en un entorn natural, inclosos parcs urbans, millora l’ànim i l’autoestima, segons un estudi promogut per la Societat Química Americana. Així mateix, en un altre treball de Sullivan i els seus companys es conclou que el contacte directe amb la naturalesa contribueix a augmentar el rendiment i a potenciar el control de la disciplina i els impulsos propis.

6. Millora la capacitat de concentració

Contemplar paisatges naturals augmenta la capacitat del cervell per concentrar-se, segons un treball de Steven Kaplan, Marc Berman i John Jonides citat a la web de divulgació Tendències 21. En un altre treball similar, s’assenyalava que fins a un breu passeig per un entorn natural serveix per augmentar l’atenció. Segons la psicòloga i filòsofa Heike Freire, “s’ha vist que ajuda a nens amb problemes de TDAH (trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat). Molts dels problemes d’atenció dels nens es deuen al fet que estan hiper estimulats. Tenen joguines de colors, llums, sons estridents, mentre que la naturalesa és més suau”.

7. Reforça els nostres pensaments positius

Caminar en la naturalesa genera uns canvis electroquímics en el cervell que poden provocar estats mentals positius i de felicitat, segons un estudi publicat en el British Journal of Sports Medicine. Els seus autors, un equip de la Universitat Herriot-Watt, a Edimburg (Regne Unit), van utilitzar elèctrodes mòbils per analitzar les respostes de diversos voluntaris en entorns naturals.

8. Ajuda a les persones amb problemes de salut mental

Les persones amb depressió, ansietat i altres malalties de caràcter mental se senten millor en estar en contacte amb la naturalesa, segons un estudi d’investigadors de la Universitat britànica d’Essex, després de preguntar a més d’un centenar de malalts.

9. Millora la imaginació i la sociabilitat

Passar el temps a l’aire lliure, envoltat de naturalesa, estimula la creativitat i la sociabilitat. En el cas dels nens, fomenta a més la seva autonomia, en experimentar amb els cinc sentits la seva relació amb el món exterior. En opinió d’Heike Freire, els nens necessiten una mica de “salvatgisme” diari, com tacar-se les mans amb fang, pujar-se a un arbre, etc., per desenvolupar les seves capacitats i sentits. Per a això hi ha una gran diversitat de jocs que poden desenvolupar-se a l’aire lliure.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions