Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Motor > Educació i seguretat vial

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

10 trucs per no dormir-se al volant

Cantar en veu alta, refrescar-se amb toallitas, beure molta aigua i dormir bé les hores prèvies a un viatge poden ajudar a evitar el somni mentre es condueix

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 14 de Agost de 2017

Sabia que entre el 20% i el 30% dels accidents de trànsit estan relacionats amb el somni? A més de dormir bé abans de sortir de viatge, els experts recomanen cantar en veu alta en el cotxe i mastegar xiclet. Encara que semblin recomanacions per a adolescents, són mesures eficaces contra el somni mentre es condueix. També refrescar-se amb toallitas humides i no viatjar en les hores en les quals se sol dormir pot ajudar a no dormir-se al volant. Aquestes i altres indicacions útils, com menjar lleuger i hidratar-se molt bé, componen el decàleg de consells contra la somnolència en conduir.

Imatge: SIphotography

Les parpelles cada vegada més pesats, els moviments més lents i maldestres, badalls freqüents... Els atacs de somni són un problema molt subestimado, però al volant són la causa de nombrosos accidents. Per què? El somni provoca dificultat per mantenir l'atenció, redueix la vigilància i complica portar una trajectòria i velocitat constants.

En els últims cinc anys, de fet, a Espanya ha augmentat la xifra d'accidents per dormir-se mentre es condueix, i són prop de 800 les persones que han mort des de 2012 a causa de la somnolència. Així ho assegura un estudi realitzat per la Fundació Línia Directa. La Direcció general de trànsit (DGT) afegeix que "la somnolència i la fatiga es relacionen amb entre un 20% i un 30% dels accidents de trànsit".

Per evitar dormir-se mentre es condueix es poden utilitzar algunes estratègies, com les quals s'indiquen en aquest reportatge, sense perdre de vista que el principal, en cas de tenir son, és apartar-se al voral o arribar a un àrea de servei i dormir el necessari.

Imatge: andresr

1. Refrescar-se amb toallitas humides

Si el conductor es comença a notar pesat, pot utilitzar toallitas humides per refrescar-se la cara, el clatell i les nines, i així poder espavilar-se. Molt important! És una solució que no serveix per despertar-se, sinó per alleujar la fatiga, per la qual cosa s'ha de prendre com una estratègia momentània, que no substitueix mai al descans.

2. Canti en veu alta si està molt cansat!

De vegades, com en autopistes i autovies, el trajecte és molt monòton i conduir es converteix en una tasca molt pesada. Una manera de combatre aquesta sensació és pujar el volum de la música i cantar en veu alta. Però convé no posar les cançons preferides, doncs podrien relaxar i arribar a distreure, obtenint l'efecte contrari al desitjat.

3. Mastegar a poc a poc per mantenir-se alerta

És recomanable mastegar trossos de pera, poma o taronja i, fins i tot, un xiclet si es nota cansament en conduir. L'important és portar alguna cosa estimulant entre les dents mentre s'està al volant, doncs així s'aconsegueix activar les papil·les gustativas, una manera eficaç de mantenir-se despert i en alerta.

4. Canviar la postura o la posició del seient

Romandre en la mateixa postura durant hores provoca molta fatiga i somni. Sense fer grans canvis, ni bruscs (para no haver de canviar posició de miralls, etc.), es pot moure lleument el seient. Posar-ho en una postura diferent pot ser molt útil doncs activa l'estat d'atenció.

5. Parar i no barallar contra el somni!

En un combat contra el somni, sempre perdem. És important recordar-ho, i tenir present que el millor per acabar amb ell és descansar. Si la somnolència i la fatiga són importants mentre es condueix, cal anar fins a un àrea de servei o al voral i allí dormir el temps que sigui necessari per recuperar-se.

Imatge: Greyerbaby

6. Descansar bé abans de conduir

Un descans reparador és fonamental per conduir buidat. Quan per endavant se sap que caldrà realitzar un viatge, convé reposar molt bé el dia anterior i mai dormir menys de set hores. I, com indica la DGT, mai cal posar-se en ruta després d'acabar una llarga jornada de treball, ni viatjar durant les hores en què normalment es dorm; tant el cervell com el cos estan acostumats a reposar a aquesta hora, per la qual cosa és probable que al volant un es fatigui més.

7. Recepta contra el somni? Torns per conduir

Un consell de sentit comú és fer torns per conduir durant un viatge, amb la finalitat de repartir els moments de descans i fatiga. Però si quan a un li toca conduir encara se sent molt fatigat o amb somni, s'ha de comentar a l'altre conductor aquesta situació i continuar descansant fins a estar buidat al cent per cent.

8. Mantenir la temperatura idònia

La calor afavoreix la relaxació i la somnolència, per la qual cosa, davant els primers símptomes de somni, cal baixar la temperatura de l'habitacle del cotxe. Per això, posar l'aire condicionat cap a la cara o obrir durant un moment les finestretes perquè entre aire ajudarà a mantenir-se vigilant.

9. Hidratar-se molt bé abans i durant el viatge

La hidratació és fonamental per conduir, i més a l'estiu. Això és així perquè la falta de líquids pot produir cansament muscular i mal de cap, a més de reduir la capacitat d'atenció, bàsica al volant. Per això la DGT recomana hidratar-se abans d'agafar l'automòbil i mantenir-se així durant el viatge: sempre amb aigua i refrescs, i evitant l'alcohol que, a més d'altres efectes nocius, provoca somnolència.

10. Atenció al menjar: evitar aliments pesats!

Pasta, arròs, patates o pa no són bons aliats del cotxe. Aquests aliments contenen triptòfan, un aminoàcid que produeix somnolència, i melatonina, una hormona implicada en el somni. A més, els sucres com els de la mel, els dolços o els caramels també afavoreixen el somni, així que convé evitar uns i uns altres si es té la intenció de conduir.

També cal fugir de menjars copiosos i adoptar una dieta més digerible rica en vitamines, amb aliments fàcilment digeribles. Fruita i verdura són els més aconsellables abans de posar-se al volant.

Etiquetas:

conduir cotxe estiu somni

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte