Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Motor > Educació i seguretat vial

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com evitar la somnolència al volant

Provoca el mateix nombre de morts en les carreteres que l'alcohol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 13deGenerde2006

La somnolència és causant, segons la Direcció general de trànsit (DGT), del 25% dels accidents en carretera i provoca gairebé el mateix nombre de morts que l’alcohol. Conduir amb somni provoca visibilitat borrosa, càlcul erroni de les distàncies, moviments bruscs i altera la percepció de senyals, llums i so.

Per evitar l’aparició de fatiga o somnolència, es deuen seguir recomanacions que en aquest sentit fan entitats com la DGT i el Real Automòbil Club d’Espanya (RACE):

–Descansar bé la vespra del viatge. Els estimulants com el cafè no eviten l’aparició de microsueños: somnis de només quatre o cinc segons.

–Fer pauses cada dues hores, aprofitant per desentumir el cos. Segons els estudis, després de quatre hores al volant el conductor triga el doble a reaccionar davant un imprevist.

–Usar ulleres en comptes de lentillas.

–No beure alcohol ni opiáceos ja que, en ser depresores del sistema nerviós, produeixen somnolència.

–En cas de prendre medicaments, informar-se de si produeixen somnolència. En els antihistamínics, per exemple, és molt freqüent aquest efecte secundari.

–Viatjar de dia o, almenys, evitar desplaçaments entre les 2 i les 6 de la matinada i la 1 i les 4 de la tarda, en els quals el cos es relaxa i el risc d’accidents es multiplica.

–Substituir aliments grassos i pesats per aliments rics en proteïnes i vitamines. Beure molta aigua per evitar la deshidratació.

–Ingerir xiclets i caramels que, segons un estudi, desperten els sentits.

–Ventilar sovint el cotxe i mantenir una bona temperatura en el seu interior.

–Parlar amb els acompanyants, no posar música relaxant, alternar-se en la conducció

–Interrompre la conducció davant un d’aquests símptomes de fatiga: parpelleig constant, la dificultat per enfocar la vista, sensibilitat dels sorolls o percepció de zumbidos o la incapacitat de mantenir el cap recte.

D’altra banda, cal tenir en compte que les persones que sofreixen apnea, narcolèpsia o insomni són set vegades més proclius a sofrir accidents de trànsit. No obstant això, la majoria d’elles no saben que pateixen aquests trastorns del somni.

Actualment, a part de les bandes sonores instal·lades en moltes carreteres, hi ha un dispositiu al mercat que ajuda a impedir que el conductor es dormi. Instal·lat darrere de l’orella, emet un so agut quan detecta que el conductor inclina el cap. Es pot obtenir a un preu que ronda els sis euros.

A més, marques d’automòbils com a BMW, Toyota, Volvo o Renault estan començant a desenvolupar diferents dispositius que, analitzant el parpelleig del conductor, els moviments del volant o la distància de les línies de la carretera emetrien sons o, fins i tot paralitzarien el cotxe. Visteon, per la seva banda, ja ha desenvolupat un llum blau, la llum del qual enganya a l’hipotàlem, fent-li creure que encara és de dia. No obstant això, caldrà esperar fins que els citats invents es comercialitzin a preus assequibles.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions