Aplicacions per controlar el pes: útils per fer un diari de la dieta, però no per establir pautes dietètiques

17 de juliol de 2019

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cada 16 segons, cinc milions d’usuaris descarreguen una app en els seus telèfons o tauletes. Aquesta gran evolució cap a la tecnologia mòbil també afecta a l’interès de les persones per mantenir en forma, aprimar o cuidar els seus hàbits alimentaris. Existeixen aplicacions per mòbils d’última generació, algunes gratuïtes i altres de pagament, amb aquest objectiu. EROSKI CONSUMER part de la base de què no poden substituir la figura d’un nutricionista o especialista en endocrinologia, però sí poden servir d’ajuda. Per això, ha estudiat les funcionalitats de 16 aplicacions gratuïtes relacionades amb el foment i control dels hàbits alimentaris. Són Calorie Counter by FatSecret, Shape Up Club, Weigh What Matters, Calorie Counter by Caloriecount.com, Calorie Counter-MyFitness Pal, Lliura-Gestor de pes, Fitbit, Dietes per Aprimar, Dieta Assistent-Perdre Pes, Diet Point Español, DailyBurn Tracker, La Dieta de l’Entrepà, El teu Pes Ideal, Noom Weight Loss, 40?30?30 i iPesoCorporal.

Es van triar perquè eren gratuïtes (sempre es va analitzar la versió lliure), populars (es va monitorar que es comentava en els mitjans de comunicació virtuals i blogs, i es van mesurar les valoracions dels usuaris en Google Play i en Apple Store) i compatibles amb sistema operatiu iOS i Android. En la recerca, es va contar amb la col·laboració d’experts nutricionistes de la revista i de la Societat Espanyola per l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO), així com amb The App Fes-te, punt de trobada en Espanya sobre aplicacions per mòbils.

Les prestacions ofertes per aquestes 16 aplicacions es van classificar en cinc apartats: el pretest, la pauta dietètica, el registre dels aliments i exercicis, el control dels progressos i la motivació i consells alimentaris. D’aquesta forma, es va poder fer un rànquing general: el primer lloc el va ocupar Calorie Counter-MyFitness Pal amb 7 punts, el segon Fitbit amb 6,9 i el tercer, Calorie Counter by Caloriecount.com amb 6,2.

Recomanació bàsica: professionals qualificats

El primer consell que deuria fer qualsevol d’aquestes aplicacions deuria ser el d’acudir al metge, perquè tota pauta dietètica deu establir-la un professional convenientment qualificat. Només la meitat de les aplicacions analitzades feien aquesta recomanació (Calorie Counter by FatSecret, Weigh What Matters, Calorie Counter by Caloriecount.com, Calorie Counter- Myfitness Pal, Fitbit, Diet Point Español, DailyBurn Tracker i 40 30 30). En El teu Pes Ideal, malgrat no trobar-lo, s’indicava expressament que no devia usar com substitut d’assessorament professional. La troballa d’aquesta recomanació va ser complex, incús va caldre explorar en les FAQ´s i en els termes d’ús (sempre que hi hagués un accés directe des de l’aplicació). De res serveix que la recomanació es trobi en el lloc més insospitat i escrit amb una lletra molt reduïda.

La pauta dietètica

En aquest aspecte, no es van tenir en compte quatre aplicacions per proposar dietes miracle: Dietes per Aprimar (fa l’opció d’elegir entre la dieta d’un ingredient, la del mes, la de calories concretes, la de poca voluntat…), Dieta Assistent-Perdre Pes (ofereix la possibilitat de triar entre dietes que la pròpia app denomina altes en proteïna, basades en peix i saludables), Diet Point?Español (fa la possibilitat de fer dietes desintoxicantes, segons el grup sanguini, baixa en carbohidrats, Scardale, Montignac, Dukan, de famosos…) i La Dieta de l’Entrepà (substitueix l’esmorzar per entrepans de pa integral).

En l’anàlisi de la resta d’apps, es va comprovar que pràcticament cap aconsella perdre un número de quilos determinat. En 7 d’elles (Calorie Counter by FatSecret, Shape Up Club, Calorie Counter by Caloriecount.com, Calorie Counter-MyFitness Pal, Lliura-Gestor de pes, Noom Weight Loss i iPesoCorporal), és la persona que es descarrega l’aplicació qui estableix quants quilos desitja perdre. Destaquen positivament Shape Up Club (confirma que el pes desitjat és normopeso) i Weigh What Matters (demana establir aquesta dada amb el metge).

Amb tota la informació registrada, 8 dels 12 programes estudiats proposen un pla calòric (indiquen el número de calories que són aconsellables ingerir diàriament) i en Weigh What Matters insten a establir les pautes dietètiques amb un metge. La CDO (Quantitats Diàries Orientatives) d’energia per una dona adulta s’estima en 2.000 kcal. No hi ha acord entre totes les aplicacions mòbils estudiades que proposen un consum diari de calories. Cadascuna indica una quantitat diferent (entre 2.100 i 1.200 kcal diàries). Cap per sota dels 1.000-1.200 kcal al dia (el mínim recomanat en dones).

Diari d’una dieta: control i motivació

Calorie Counter by FatSecret, Shape Up Club Calorie Counter by Caloriecount.com, Calorie Counter-MyFitness Pal, Fitbit, DailyBurn Tracker i Noom Weight Loss ofereixen un servei de monitoratge. En concret, registren els aliments i les begudes que ingereix l’usuari i les quantitats i el moment del dia en què es prenen. Són serveis que ajuden a portar un control més exhaustiu de la dieta.

També Dietes per Aprimar, Dieta Assistent-Perdre Pes i Diet Point Español fan aquesta mena de monitoratge, encara que es redueix exclusivament als aliments i al moment del dia en què es prenen. I, per part seva, Weigh What Matters conté un diari més obert en el que la persona pot detallar al seu gust els objectius i reptes establerts amb el metge. En aquest sentit, 7 de les 16 aplicacions analitzades fan la possibilitat als seus usuaris d’establir un control de l’exercici físic que es fa.

Per analitzar els progressos fets, gairebé totes les aplicacions analitzades (excepte La Dieta de l’Entrepà, El teu Pes Ideal i 40?30?30) porten un control exhaustiu de dades com el pes, l’IMC, les calories ingerides i/o l’activitat física feta. Generalment, aquest control es porta amb una freqüència mínima diària i totes elles utilitzen gràfics per exemplificar visualment l’evolució de la informació de l’usuari. A més dels gràfics, aquestes aplicacions proporcionen una altra mena d’indicadors com índexs, qualificacions…

Aprimar suposa tot un repte i es necessita una motivació. 7 de les 16 aplicacions estudiades proporcionen missatges motivadors: Weigh What Matters, Calorie Counter by Caloriecount.com, Calorie counter-MyFitness Pal, Fitbit, Diet Poiunt?Español, DailyBurn Tracker i Noom Weight Loss. La primera i l’última app fan missatges de felicitació, de bon treball i estimuladors. Calorie Counter by Caloriecount.com i Fitbit tenen un sistema de punts i insígnies i Calorie Counter-MyFitness Pal, Diet Point?Español i DailyBurn Tracker animen a formar part d’una comunitat d’usuaris.

Puntuació de cada aplicació en les diferents fases de l’anàlisi, segons EROSKI CONSUMER
NomRànquingEn què consisteix?PretestPla o Pauta DietèticaMonitoratgeControlMotivació i Consells
CALORIE COUNTER-MYFITNESS PAL1aComptador de calories amb una base de dades d’aliments i exercicis.6,45,59,18,57,9
FITBIT2aEines per registrar aliments i activitats i monitorar el progrés dels objectius marcats. Amb la funció Pla alimentari, es pot establir un objectiu calòric diari en registrar manualment les activitats.5,35,59,19,56,4
CALORIE COUNTER BY CALORIECOUNT.COM3aEina per buscar i registrar les dades de nutrició dels aliments i fer un seguiment de la pèrdua de pes. Comptador de calories i anàlisi nutricional.6,44,79,17,95,7
WEIGH WHAT MATTERS4aArxiva els reptes establerts sempre juntament amb el metge3,27,44,47,94,3
SHAPE UP CLUB5aComptador de calories i agenda d’aliments i exercicis6,94,79,19,82,1
CALORIE COUNTER BY FATSECRET6aUna eina per identificar les calories i informació nutricional dels aliments que es consumeixen6,85,89,17,90,7
DAILYBURN TRACKER7aEina que ajuda a logar els objectius alimentaris i d’exercici.1,66,88,95,73,6
NOOM WEIGHT LOSS8aÉs un comptador de calories i registra els aliments ingerits i l’esport fet.5,33,410,07,25,7
LLIURA-GESTOR DE PES9aEina per fer un seguiment del pes a través de gràfics.3,22,6Ni monitoren ni registren5,91,4
40·30·3010aCalcula el percentatge de calories d’un aliment en funció de tres grups de micronutrientes: els carbohidrats, les proteïnes i els greixos.No fan pretest3,9Ni monitoren ni registrenNo fan un controlNi motiven ni aconsellen
EL TEU PES IDEAL11aCalcula i avalua el pes en funció de dos sistemes: un basat en l’Índex de Massa Corporal i el segon basat en el gust popular.5,12,1Ni monitoren ni registrenNo fan un control1,4
IPESOCORPORAL12aRegistra el pes corporal diàriament i genera gràfics.2,10,5Ni monitoren ni registren3,90,7
DIETES PER APRIMARProposen dietes miracleFa un seguiment de la dieta triada (es pot triar entre diverses dietes), indicant el menú diari. Proporciona la llista de la compra amb els ingredients que es necessiten per aquesta dieta i mesura amb gràfiques l’evolució del pes ideal, IMC i el consum energètic de calories diari.4,9Proposen dietes miracle3,34,61,4
DIETA ASSISTENT-PERDRE PESProposen dietes miracleIndica l’el seu pes ideal i conté diferents plans de menjars en funció de l’objectiu marcat (perdre pes, mantenir-ho o simplement adoptar una forma saludable de menjar i de viure).5,9Proposen dietes miracle3,33,95,7
DIET POINT·ESPAÑOLProposen dietes miracleOfereix una col·lecció de plans de dieta complets i suggereix menús per tots els dies fins que aconseguir l’objectiu.5,7Proposen dietes miracle3,35,28,6
LA DIETA DE L’ENTREPÀProposen dietes miracleEs basa en la dieta de l’entrepà: substitueix l’esmorzar per diferents combinacions d’entrepans.No fan pretestProposen dietes miracleNi monitoren ni registrenNo fan un control2,9

Veure l’informe complet

Miniatura de la portada impresa de revista de juliol/ agost 2013