Persisteixen hàbits nutricionals erronis i l’activitat física no es potencia sempre

11 de setembre de 2012

Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ja no és “patrimoni” únic de societats com l’americana. Desgraciadament, l’obesitat infantil, un dels grans mals del segle XXI, està a l’alça al nostre país: el 45% de la població preadolescent té problemes de pes, el 26% té sobrepès i el 19% obesitat, xifres que no s’han reduït en els últims 10 anys. En general, un nen amb sobrepès no és un nen amb hàbits saludables. EROSKI CONSUMER ha volgut comprovar de primera mà quins són els costums alimentaris i els hàbits d’oci dels més petits. Per això, ha realitzat més de 1.500 enquestes en llars de 9 comunitats autònomes (Andalusia, Illes Balears, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat Valenciana, Galícia, Madrid, Navarra i País Basc), on visquessin nens d’entre 5 i 12 anys. La persona que va contestar a l’entrevista sempre era la responsable de la compra. En tres de cada quatre ocasions, es tractava d’una dona i en un 58% de les vegades tenia entre 35 i 44 anys. Quant al seu nivell acadèmic, un 33% dels entrevistats eren universitaris, un 37% tenien batxiller superior, BUP o FP i un altre 22% havien obtingut el títol de batxiller elemental o el d’EGB.

A cadascun dels entrevistats se li va preguntar, entre altres qüestions, sobre la rutina a l’hora d’alimentar als seus fills (si mengen en el menjador del col·legi, si el tenen en compte quan planifiquen la resta de la dieta, com és el desdejuni, esmorzar i berenar, quants menjars fa al dia, si piquen entre hores, amb quina freqüència mengen els diferents grups d’aliments, etc.) i sobre les activitats que realitzen en el seu temps lliure (esport fos i dins del col·legi, ús de la consola i videojocs, etc.). A més, també es va consultar als pares sobre l’opinió que tenen de l’obesitat infantil, les seves causes i responsabilitats.

Els mals hàbits alimentaris i el sedentarisme buiden fàcilment l’equació de l’obesitat i sobrepès infantil. Si ja des de la infància s’adquireixen mals costums en aquestes matèries, poden projectar-se al llarg de tota la la vida i afectar la salut. La infantesa és el moment decisiu per a consolidar bones pràctiques nutricionals i d’exercici físic.

EROSKI CONSUMER va comprovar que a pesar que en el 75% de les llars enquestades, els pares creuen que l’alimentació dels seus fills és bastant equilibrada, encara persisteixen alguns costums erronis en matèria de nutrició: poca verdura, massa derivats carnis, molta brioixeria industrial… L’esport deixa de ser una assignatura pendent entre els petits; segons l’enquesta, en un 14% de les llars els nens no realitzen en el seu temps lliure cap activitat física (a més de les dues hores de gimnàstica que practiquen a l’escola). I és que és molt aconsellable que els nens acumulin almenys 30 minuts d’activitat física aeròbica tots els dies.

Poca verdura i llegums

Amb els anys, la nostra alimentació canvia. S’ha incrementat el consum calòric i s’han inclòs en la dieta més proteïnes i més grasses. Referent a això, EROSKI CONSUMER va voler saber quantes menjars al dia fan els petits de la casa, ja que la recomanació general és de cinc ingestes de menjar en una sola jornada. En el 88% de les llars enquestades, així ho feien. Únicament un 12% admetia fer quatre menjars i només un 0,4% reconeix que els nens mengen tres vegades.

I què és el que mengen en aquestes cinc ingestes diàries? Tenint en compte que els nens de 5 a 12 anys creixen fins a 8 centímetres per any necessiten una alimentació variada que els permeti desenvolupar la seva activitat física i estar sans.

La primera recomanació és menjar verdura tots els dies. En l’enquesta, només en un 50% de les llars van assegurar dur a terme està màxima. La resta, incloïa aquest tipus d’aliments 2 o 3 vegades a la setmana (en un 34%), 1 o 2 vegades a la setmana (en un 12%) o només de manera ocasional (en un 2%). En un altre 2% de les llars, mai incloïen amanides ni verdures en la dieta dels seus fills.

En segon lloc, s’aconsella ingerir de 2 a 4 vegades per setmana arròs, pasta i patates, alternant el seu consum. Així ho fan en un 63% de les llars enquestades, però la dada negativa és que un 14% el fa tots els dies de la setmana. També, els llegums s’han d’incloure en la dieta dels escolars de 2 a 4 vegades per setmana i solo en un 30% dels 1.575 domicilis enquestats ho fan. Per regla general, un 64% dels enquestats redueixen el seu consum a 1 o 2 vegades a la setmana i fins i tot un 4% només les ingereix de manera ocasional i un 2% ni tan sols les inclou en les dietes dels seus fills.

Més derivats carnis que peix

El següent consell nutricional per als nens d’entre 5 i 12 anys és menjar peix i carn entre 3 i 4 vegades per setmana. En un 76% dels domicilis enquestats, es menja carn entre 2 i 3 vegades. Destaca negativament que en un 35% es mengi pescat només 1 o 2 vegades a la setmana i que en un 3%, ho facin només de manera ocasional i fins i tot que mai ho ingereixi. Respecte a l’ou, ha d’alternar-se el seu consum amb la carn i el peix, i prendre fins a 4 unitats a la setmana. I és que és l’aliment que conté proteïnes més completes i de major valor biològic, per la qual cosa el seu consum és molt recomanable. Un 32% dels enquestats diu incloure aquest aliment en la dieta dels seus fills entre 2 i 3 vegades a la setmana i un 62%, ho fa entre 1 i 2 vegades a la setmana.

Hamburgueses, salsitxes, embotits… tenen un alt contingut en greix saturat, colesterol i sodi. A més, en gran part dels casos, aquests productes porten afegits ingredients com les proteïnes de la llet, contraindicats per a persones amb al·lèrgies o intoleràncies alimentàries. La presència en la dieta d’aquests productes és prescindible i poden substituir-se per altres aliments. Així i tot, en un 27% de les llars enquestades s’inclouen els derivats carnis tots els dies i en un altre 30%, ho fan 2 o 3 vegades a la setmana. D’altra banda, un altre tipus d’aliments prescindibles són els plats precuinats, que s’aconsella prendre únicament de manera ocasional i sense abusar. Així ho fan en un 47% dels domicilis enquestats per. EROSKI CONSUMER i en un altre 39%, asseguren que mai els inclouen en les dietes dels seus fills. Finalment, els beneficis de la fruita fresca són de sobres coneguts. La recomanació general és incloure aquest tipus d’aliment tots els dies de la setmana i així diuen fer-ho en un 80% de les llars entrevistades. No obstant això, en un 13% ho fan només 2 o 3 vegades a la setmana; en un 4%, 1 o 2 vegades a la setmana; en un 2%, només de manera ocasional; i en un 1%, mai s’inclou fruita fresca en la dieta dels nens.

També són prescindibles les llaminadures, llaminadures, etc. que aporten calories buides, no nodreixen i lleven apetit. En un 29% de les llars entrevistades, els nens rares vegades o mai les prenen, en similar proporció ho fan una vegada a la setmana, un 26% les mengen 2 o 3 vegades a la setmana (per exemple, els caps de setmana) i en un 11%, entre 1 i 3 vegades al mes. També es van trobar casos en els quals els pares donen als seus fills llaminadures tots els dies (en un 4% dels casos).

Veure l’informe complet

Miniatura de la portada impresa de revista de setembre 2012