Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

5 amenaces per a la salut a la platja

Anar a la platja és una activitat saludable si es realitza de manera adequada, ja que, en cas contrari, pot comportar riscos com a irritacions oculars o intoxicacions alimentàries

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 24deJuliolde2017

Ja fa setmanes que els arenals estan plens de persones que gaudeixen del sol i del mar. A pesar que anar a la platja és una activitat saludable i plaent si es fa de manera adequada, pot comportar alguns riscos que han de prevenir-se, com l’exposició excessiva al sol, irritacions oculars per l’aigua marina o intoxicacions alimentàries. L’article explica quins són les principals amenaces d’un dia de platja i com es poden prevenir.

Img peligros playa salud art
Imatge: gurinaleksandr

1. Exposició imprudent al sol

L’exposició al sol per si mateixa no és perjudicial; té efectes positius si es pren amb moderació i se sap com protegir-se. Solament així s’evitaran els riscos de romandre al sol molt temps, un dels factors de risc més important de càncer de pell, associat sobretot a un patró d’exposició intermitent, però intensa, amb episodis de cremades. El melanoma és un dels tumors malignes la incidència dels quals no descendeix, malgrat les nombroses campanyes de prevenció que destaquen la importància de protegir-se bé dels rajos del sol.

La precaució en aquest camp és fonamental, i les mesures que ajudaran a fer-ho passen per evitar estar molta estona al sol; protegir-se amb parasoles, gorres, samarretes i ulleres de sol; aplicar-se sempre protector solar (mínim de 30) mitja hora abans de l’exposició i repetir cada dues o tres hores, després de suar o banyar-se; extremar les mesures de prevenció entre les 11:00 i les 16:00 hores; vigilar especialment als nens i persones majors; i beure aigua amb freqüència per evitar quadres de deshidratació.

2. Irritació ocular per l’aigua de mar

Un altre dels punts sensibles de l’estiu són els ulls, ja que factors com l’augment de la radiació solar, la sorra de la platja, l’aigua del mar o una llum solar més potent afavoreixen les molèsties oculars. Segons el Consell General d’Òptics-Optometristas, exposar els ulls a la sequedat de l’aire i a l’aigua del mar pot conduir a diversos problemes, com a cataractes, ceguesa temporal o conjuntivitis. Aquesta última és la patologia més comuna. Consisteix en una inflamació o infecció causada per virus o bacteris o a una reacció al·lèrgica a agents irritantes com a substàncies químiques que entren en contacte amb els ulls. Els símptomes més comuns de la conjuntivitis són picor, cremor, enrogiment, lagrimeo excessiu o visió borrosa.

L’exposició ultraviolada és acumulativa al llarg de la vida i està relacionada amb el desenvolupament primerenc de cataractes
És important tenir en compte que els rajos ultraviolats arriben en molta més quantitat als ulls en llocs com la platja, perquè l’aigua actua com a mirall d’aquests rajos. Per evitar els riscos associats, és aconsellable utilitzar ulleres de sol amb filtres protectors homologats, gorres amb visera i no estar al sol durant les hores centrals del dia i a l’excés. No cal oblidar que l’exposició ultraviolada és acumulativa al llarg de la vida i està relacionada amb el desenvolupament primerenc de cataractes.

Altres amenaces de l’ull són la sal de mar, que pot provocar irritacions, per la qual cosa és recomanable usar ulleres de bussejo en el bany o no obrir els ulls sota l’aigua, i la sorra de la platja, que pot entrar en l’ull. Un remei efectiu en aquests casos són les llàgrimes artificials, que refresquen i calmen les molèsties més lleus.

3. Capbussades perilloses

Pràctiques tan esteses com tirar-se de cap des d’espigons o, fins i tot, des de la mateixa platja constitueixen una de les principals causes de lesió de medul·la espinal. Segons la Federació d’Associacions de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica de la Comunitat de Madrid (FAMMA), amb l’inici de les vacances i l’augment de la pràctica d’esports aquàtics, s’aprecia un increment del nombre d’accidents i lesions medul·lars que poden derivar-se d’una inadequada capbussada en piscines, rius o mar, sobretot en nois d’entre 15 i 30 anys. Alguns dels consells d’aquesta federació són:

  • Evitar capbussar-se amb brusquedat i, si es fa, ha d’efectuar-se des d’un mínim d’un metre i mitjà de profunditat. No tirar-se des d’arbres o balconades.

  • No tirar-se de cap en llocs on no se sàpiga quin és la profunditat, ja que un cop podria provocar una lesió medul·lar. És millor tirar-se dempeus abans que de cap. I si s’opta per fer-ho, és fonamental que els braços es col·loquin com a prolongació del cos per protegir coll i cap.

  • No estar en llocs amb poca profunditat i aigua tèrbola.

  • No banyar-se en aigües no aptes o per on circulin motos aquàtiques o llanxes.

  • Davant un accident, immobilitzar el coll i procurar no moure la columna. Evitar usar cotxes particulars per portar a l’accidentat.

A més de les capbussades, un altre problema greu són els ahogamientos. Segons dades de la Real Federació Espanyola de Salvament i Socorrisme (RFESS), el nombre de morts per ahogamiento a Espanya en 2016 va ser de 437, de les quals 226 (un 52%) es van produir a la platja, sobretot durant els mesos de maig, juny, juliol i, especialment, agost. Algunes mesures de prevenció passen per banyar-se en aigües habilitades per a això, sobretot en zones vigilades, i evitar entrar en l’aigua de forma brusca, sobretot després de prendre el sol o de menjar.

4. Pícnics amb riscos

Les altes temperatures que s’aconsegueixen a la platja són la millor condició perquè es desenvolupin els microorganismes patògens (especialment I. coli i Salmonella) en els aliments, responsables de la majoria de toxiinfecciones alimentàries que succeeixen a l’estiu. Per mantenir-los baix control és recomanable consumir productes recentment elaborats; fer una elecció del menú senzilla, és a dir, que no requereixi molts preparatius ni haver de disposar de molta infraestructura; rentar bé fruites i verdures i rentar-se bé les mans; i no barrejar aliments crus amb cuinats.

Un aspecte fonamental és conservar la cadena de fred i mantenir, amb neveres portàtils, la temperatura de refrigeració en els aliments que així ho requereixin. No han de deixar-se a temperatura ambienti més d’una hora. És important tenir present aquestes precaucions sempre, però sobretot en la manipulació d’aliments més sensibles com a carns, aus o ous. També és recomanable beure aigua embotellada.

5. Excés de calor

La calor, quan és excessiu i perllongat, obliga al cos humà a un esforç d’adaptació per mantenir la temperatura corporal normal, per la qual cosa se sua més i les venes es dilaten, segons el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Són especialment sensibles els nens, les persones majors, les embarassades i els lactants, perquè tenen major risc de deshidratació. Els principals símptomes són sigueu intensa, pèrdua d’apetit, fatiga, sensació de malestar, mal de cap i dificultat per concentrar-se.

Per evitar-ho, el Ministeri aconsella beure molta aigua (evitar begudes alcohòliques, cafè o te); romandre en llocs frescos, en l’ombra i prendre’s una dutxa o bany fresc; baixar les persianes per evitar que el sol entre directament; ingerir menjars lleugers com a amanides, fruites, verdures o gaspatxos, que permetran reposar les sals perdudes per la suor; evitar activitats en l’exterior durant les hores de més calor; usar roba lleugera de color clar; i protegir-se del sol.

Etiquetes:

estiu playa-ca sol

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions