Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

5 consells per cuidar la teva salut a la tardor

Realitzar exercici físic, descansar i menjar bé, anar amb compte amb el fred i vacunar-se són algunes de les pautes que han de tenir-se en compte durant la tardor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 25 de Setembre de 2017

Amb l’arribada de la tardor, tots -petits i grans- tornen a les activitats quotidianes: es reprèn el treball i es torna a l’escola. A més, es produeixen variacions en el clima, disminueixen les hores de llum i, fins i tot, es modifiquen plantejaments vitals. Tot això confereix a aquesta estació de l’any certes particularitats que afecten de manera directa a la salut. I l’organisme ha de fer front a aquests canvis de forma gradual. L’article explica quins són les cinc maneres més efectives de preparar-se per a la tardor.

Imatge: ArturVerkhovetskiy

1. Reprendre la pauta d'exercici físic

Fer esport i realitzar activitats físiques és una manera excel·lent d'ajudar a la salut física i mental. Reprendre l'activitat física ha de fer-se a poc a poc, sobretot si durant l'estiu no s'ha estat massa actiu. Està demostrat que l'activitat física regular de manera moderada, a més d'aportar innombrables beneficis per a la salut física, també millora l'ànim, la concentració mental, el rendiment...

Una de les millors formes és fer exercici al carrer, encara que és recomanable usar roba que abrigui però que transpire para no suar ni sofrir un cop de calor. Els exercicis de tipus aeròbic són molt aconsellables, com caminar, córrer, muntar amb bicicleta o nedar.
Si el treball és sedentari, hi ha alguns trucs que ajudaran a mantenir-se en forma: anar al treball a peu o amb bicicleta, utilitzar les escales i evitar l'ascensor i, si s'empra el transport públic, baixar una parada abans i acabar el camí a peu.

2. Assegurar-se un bon descans

Durant la tardor, algunes persones noten un canvi en el seu estat d'ànim. Sovint, un se sent més cansat de l'habitual. Això ocorre per la disminució de les hores de llum solar, pel que fa als dies d'estiu. Quan el cos se sotmet a menys de llum, segrega més nivells de melatonina, l'hormona encarregada de regular els patrons de llum i foscor. Per no accentuar la sensació de cansament és molt important dormir almenys vuit hores diàries, respectar els patrons de somni i mantenir unes rutines i un horari fix en ficar-se al llit i aixecar-se al matí. La migdiada per als adults és recomanable, però sempre que sigui curta, d'uns 20 o 30 minuts.

3. Seguir una dieta variada, sana i equilibrada

L'activitat física regular de manera moderada, a més d'aportar innombrables beneficis per a la salut física, també millora l'ànim


Els canvis ambientals que es produeixen durant la tardor obliguen a modificar els hàbits i rutines d'alimentació per mantenir el sistema immune fort a fi que pugui fer front a l'arribada del fred. Una alimentació sana i equilibrada, basada en productes rics en vitamines i minerals ajudarà a prevenir grips i catarros. És important potenciar el consum d'aliments de temporada, com a carabassa, col, bolets, mongetes seques, mongetes, bledes, espinacs, albergínies i boniato. També es poden introduir fruites del temps com a pomes, mandarines, magranes, taronges, raïms i fruites del bosc com a mores, nabius o groselles.

4. Cura amb el fred

Amb l'arribada de la tardor, les temperatures comencen a descendir i, per això, és el moment idoni per començar a preparar-se de cara al fred. Encara que encara no sigui intens, és millor prendre ja algunes precaucions.

Una d'elles consisteix a extremar la higiene, ja que els refredats en aquesta època es transmeten a través de l'aire quan l'afectat tus o esternuda. Ha d'evitar-se el contacte directe amb les persones malaltes i rentar-se bé les mans amb aigua i sabó. També ha de tenir-se especial cura amb espais tancats o que tenen una mala ventilació, perquè en ells les secrecions romanen durant més temps i, per tant, augmenta la possibilitat de contagi entre persones.

Quant a la indumentària, durant la tardor és recomanable vestir-se amb roba adequada, per capes, de manera que sigui possible adaptar-se a les diferents temperatures del dia (més fresc durant el matí i la nit i més calor durant les hores centrals del dia).

5. Tardor, època de vacunar-se

La grip és una de les infeccions víriques més habituals a l'hivern. Una bona manera d'evitar-la és la vacunació, i la millor època per fer-ho és la tardor, en concret durant els mesos d'octubre i novembre. Els virus gripales canvien contínuament, per la qual cosa és necessari que la vacuna s'administri cada any. La vacunació estacional de la grip està dirigida sobretot a persones amb un risc alt de complicacions, com els majors de 60 anys, embarassades, els qui sofreixen malalties cròniques o obesitat mórbida, professionals de la salut i altres col·lectius que atenen i cuiden a persones que pertanyen a qualsevol d'aquests grups.

Quan s'administra una vacuna, s'inoculen microorganismes vius atenuats o microorganismes morts o inactivados perquè l'organisme aprengui a defensar-se contra ell. Amb la vacuna s'estimula el sistema immunitari perquè fabriqui anticossos que seran efectius contra el virus viu que entrarà en contacte amb la persona durant l'època de l'epidèmia i, així, sabrà combatre-ho. Per a més informació, és aconsellable acudir al centre d'atenció primària i consultar amb el professional de referència, que informaran sobre el calendari de la vacuna antigripal.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte