Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

5 consells per fer el teu dia més saludable

Portar una vida activa, una alimentació saludable i descansar bé són algunes de les claus per aconseguir guanyar en salut i benestar en el dia a dia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17deAbrilde2017
img_dia mas saludable hd

Un dels factors que més pes té sobre la salut és l’estil de vida, és a dir, el conjunt d’hàbits i conductes quotidianes. Per tenir una bona salut és molt important adoptar un estil de vida saludable. El seu control depèn sobretot de cadascun, de manera que està a les mans de cada persona practicar pautes sanes i evitar costums nocius. A continuació s’explica quins són els cinc pilars que ajuden a fer un dia més saludable.

Img dia mas saludable art
Imatge: Ariwasabi

Un estil de vida saludable millora la sensació de benestar de les persones i disminueix el risc de sofrir malalties. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix estil de vida com una estructura social que mediatiza les interaccions d’un individu amb els altres. Alguns dels elements que configuren l’estil de vida de cada individu i que ajuden a la salut, si es fan de manera correcta, estan relacionats amb la pràctica d’exercici físic, el tipus d’alimentació o les hores de somni. A continuació es desgranen algunes de les pautes que no poden faltar dins d’un estil de vida saludable.

1. Portar una vida més activa

Portar una vida activa i fer exercici no solament és font de vida i benestar, sinó que a més contribueix a mantenir sota control malalties cròniques no transmissibles. Els beneficis d’incorporar l’activitat física en el dia a dia són notables.

No es tracta de començar a fer maratons o picar-se en el gimnàs, sinó que serveix qualsevol moviment corporal que formi part de la rutina diària, com a desplaçaments per a les activitats laborals (pujar les escales a peu o anar al treball caminant en lloc d’usar el transport públic) o durant les tasques domèstiques i recreatives, que suposi una despesa energètica. Tot això ajudarà de manera favorable.

És aconsellable també anteposar un estil de vida més actiu a altres activitats sedentàries, com veure la televisió o jugar als videojocs. Es pot començar per un nivell d’activitat física més baix, que s’anirà incrementant a poc a poc. En el cas que es porti una vida inactiva, les persones poden començar a caminar primer en desplaçaments curts que incorporaran en la seva rutina diària, per anar incrementant la durada a poc a poc.

2. Millorar els hàbits alimentaris

Seguir unes mesures adequades d’higiene del somni permeten un millor descans nocturn

La dieta és una altra de les grans aliades de la salut. Una alimentació correcta, variada i completa permet que l’organisme funcioni amb normalitat (cobreix les necessitats biològiques bàsiques) i prevé el risc de sofrir certes alteracions.

És important menjar cinc racions de fruites i hortalisses aldia , ja que nombrosos estudis confirmen que, a més consum d’aquests aliments, millor per a la salut. Segons l’OMS, en 2011 la baixa ingesta de fruites i hortalisses va ser responsable d’1,7 milions de morts a l’any, sobretot a causa de les malalties cardiovasculars. Les autoritats sanitàries recorden que el missatge “cinc racions al dia” és un “mínim”, no un “màxim”.

Un altre element fonamental en la dieta és la reducció del consum de sal, l’excés de la qual suposa, segons l’OMS, un factor de risc clau en la hipertensió i la malaltia cardíaca. Ha de tenir-se en compte que gran part de la sal que es consumeix està “amagada” en multitud d’aliments que s’ingereixen cada dia: fleca, brioixeria, cárnicos, salses, formatges o menjar preparat. Per tant, és aconsellable disminuir el consum d’aliments processats.

També és molt important substituir els cereals refinats per integrals pel seu efecte cardiosaludable. Les evidències científiques demostren que prendre cereals integrals redueix el risc de sofrir diabetis tipus 2, hipertensió, cardiopatias i alguns tipus de càncer. A més, és beneficiós incorporar llegums pels seus beneficis per a la salut del cor, així com fruita seca.

3. Beure aigua

La millor beguda per calmar la set és l’aigua, i si és possible amb un adequat contingut en sals minerals. Es recomana no esperar a tenir sigueu per beure, així com augmentar la ingesta en ambients calorosos i abans, durant i després de l’exercici. També ha de tenir-se en compte que alguns aliments aporten una important quantitat d’aigua. Es calcula que en un dia l’aportació d’aigua a través dels aliments oscil·la entre 700 i 1.000 ml/dia. Fruites, verdures i amanides ajuden a augmentar el seu consum. Una bona referència per a una correcta hidratació estaria en deu racions de líquids al dia (1 ració = 200 a 250 ml).

Per contra, cal evitar el consum de begudes ensucrades i reduir el consum d’alcohol tant com sigui possible, ja que es considera una de les principals causes prevenibles de mortalitat a Espanya i el tercer factor de risc de mort prematura i malaltia, segons el Programa d’activitats preventives de promoció de la salut (PAPPS). Segons l’OMS, l’alcohol és “perjudicial per al sistema cardiovascular”, a més de teratogénico, neurotóxico, addictiu, inmunosupresor i carcinogénico. És a dir, que no existeix una quantitat mínima recomanada: com menys, millor per a la salut.

4. Abandonar el tabac

Fumar provoca greus malalties, com a càncer de pulmó o malalties broncopulmonars obstructivas cròniques. Per tant, deixar de fumar és una de les decisions més importants que poden prendre’s per prevenir un infart, un ictus, una insuficiència respiratòria crònica o un càncer. Els beneficis d’abandonar el tabac són nombrosos: millora la funció pulmonar, la sexualitat i la fertilitat; se senten de nou les olors i s’assaboreix el menjar; la pell llueix un nou aspecte; i es preserva la salut dels quals estan al voltant.

Per millorar la salut de les persones fumadores, tots els centres de salut espanyols ofereixen informació, consells per deixar de fumar i sobre el tabaquisme passiu, material divulgatiu i, fins i tot, la possibilitat d’accedir a teràpies per els qui desitgin abandonar aquest hàbit tan perniciós.

5. Assegurar-se un bon descans

Dormir bé i descansar és fonamental per a la salut i el benestar. Seguir unes mesures adequades d’higiene del somni permeten un millor descans nocturn. Una d’elles és il·luminar la casa de manera tènue en les hores prèvies en ficar-se al llit i dormir amb la llum apagada. Encara que és aconsellable fer esport a la tarda, no ho és realitzar activitats d’aquest tipus poc abans de dormir. Tampoc és recomanable ingerir begudes estimulants com a cafè o te, però sí es pot prendre un got de llet, ja que aquesta beguda làctica conté un aminoàcid que facilita la secreció de la melatonina.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions