Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 claus per a la prevenció cardiovascular

Fins al 90% dels infarts podrien prevenir-se amb certs hàbits com fer exercici amb freqüència o tenir sota control la tensió arterial

Les patologies relacionades amb el sistema cardiovascular són responsables de tres de cada deu morts que es produeixen al nostre país, per sobre del càncer (26,36%) i de les malalties del sistema respiratori (12,27%). Així es recull en l’últim informe publicat per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). La bona notícia és que moltes d’elles es podrien prevenir. De fet, la majoria dels infarts s’associa a factors de risc cardiovascular clàssics, coneguts i modificables, la qual cosa suposa que un gran percentatge d’aquests esdeveniments podria evitar-se si es vigilessin aquests factors. Aquest article insisteix en set d’ells.

Imatge: nito103

Com asseguren els especialistes, la forma més eficaç de combatre les malalties cardiovasculars és usar la prevenció com a eina fonamental. "El 80% de les malalties del cor i fins al 90% dels infarts podrien prevenir-se amb un estil de vida més saludable", recorda el doctor Carlos Macaya, president de la Fundació Espanyola del Cor (FEC).

1. Exercici freqüent

Seguir unes rutines esportives és un hàbit imprescindible per cuidar el cor. No obstant això, no és suficient amb fer una mica d'esport setmanal. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que els nens i adolescents d'entre 5 i 17 anys practiquin almenys 60 minuts diaris d'activitat física d'intensitat moderada a vigorosa, principalment aeròbica. Per als adults el consell és realitzar, com a mínim, 150 minuts setmanals d'activitat física aeròbica d'intensitat moderada o 75 minuts d'activitat intensa.

2. Ull amb la bàscula

Vigilar el pes també resulta una bona estratègia per combatre la malaltia cardiovascular, ja que l'obesitat és un dels factors de risc cardiovascular, relacionat a més amb altres factors de risc i malalties com la diabetis i la hipertensió arterial.

Per saber si una persona està en el seu pes cal aplicar una fórmula senzilla: dividir el pes en quilos entre l'altura en metres i dividir de nou el resultat entre l'altura en metres. Per exemple, si pesem 70 kg i mesurem 1,75 metres, l'equació seria: 70 dividit per 1,75 i el resultat (40) una altra vegada dividit per 1,75, per la qual cosa donaria 22,8.

"L'ideal és que la xifra resultant estigui entre 20 i 25. Si està per sobre de 30, ja és obesitat, i si està entre 25 i 29, és sobrepès", adverteix el cardiòleg Manuel Abeytua, president de la Secció Risc Vascular i Rehabilitació Cardíaca de la Societat Espanyola de Cardiologia (SEC).

3. Els nivells de colesterol, a ratlla

Quan se superen els límits establerts com a saludables, el colesterol pot anar formant en les artèries una placa que les endureix i estreta, reduint el flux sanguini al múscul cardíac i augmentant la probabilitat que es formin coàguls. Per controlar-ho s'ha de seguir una alimentació rica en verdures, hortalisses i peix, a més de fer esport.

4. Controlar la tensió arterial

Els hipertensos tenen sis vegades més risc d'infart cerebral. Per controlar la hipertensió cal seguir algunes pautes: descansar correctament i evitar les situacions que causin estrès; adherir-se a la dieta mediterrània; beure dos litres d'aigua al dia; reduir o eliminar el consum de sal, alcohol i tabac; i practicar algun esport. Però hi ha una altra pràctica tan important com les anteriors: el control regular de la tensió arterial. A l'entorn de 75/120 mmHg, la tensió és normal; fins a 85/135 s'aconsegueix un estat de prehipertensión; i per sobre d'aquestes xifres, ja es parla d'hipertensió arterial, la qual cosa requereix tractament i vigilància.

5. Prevenció contra la diabetis

Controlar la diabetis pot reduir fins a en un 42% la probabilitat de sofrir una malaltia cardiovascular i en un 57% el risc d'infart, ictus o mort per causa cardiovascular. Per això, els qui ja pateixen la malaltia, a més de prendre medicació en cas que així ho hagi determinat el seu metge, han de seguir una sèrie de recomanacions (alimentació saludable, exercici freqüent, no fumar) que ajuden a prevenir possibles conseqüències cardiovasculars. Aquestes mateixes pautes són vàlides per evitar que aparegui la diabetis tipus 2.

6. Antecedents familiars

Totes les persones han de controlar els factors de risc citats per poder evitar la malaltia cardiovascular. Però han de portar un control encara major, amb revisions periòdiques marcades per l'especialista, els qui tinguin antecedents familiars que puguin alertar sobre una possible dificultat, com que un familiar masculí de primer grau (pare o germà) hagi tingut un infart abans dels 55 anys o un familiar femení de primer grau (mare o germana) hagi sofert un infart abans dels 65 anys.

7. Deixar el tabac

Un any després de deixar de fumar no solament s'experimenta una evident millorança respiratòria sinó que, a més, el risc de patir una malaltia coronària ja és un 50% inferior que en els fumadors.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Fundación española del corazón

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte