Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 consells per cuidar la salut a la volta de l’estiu

Petits canvis en la vida quotidiana poden prevenir fins al 50 % dels casos de càncer i fins al 80 % dels de diabetis
Per Arantza González Arratibel, Asociación Española Contra el Cáncer - Sede Bizkaia 20 de setembre de 2018

Acaben les vacances d’estiu i comencem de nou amb la vida diària. Aquest començament és una gran oportunitat per incorporar a la nostra rutina certes accions que ens ajudaran a prevenir malalties tan serioses com el càncer o la diabetis. No tothom ho sap, però fins al 50 % dels casos de càncer i fins al 80 % dels de diabetis es poden prevenir amb estils de vida saludables. Amb petits canvis en la seva vida quotidiana pot fer molt per la seva salut. Aquí li donem set trucs per començar amb bon peu després de les vacances.

1. Begui aigua

Durant les vacances, els nostres hàbits canvien i cedim a les temptacions de l’estiu. Amb la calor i a la platja, ens acostumem a beure cervesa o refrescs.

Aprofiti el retorn a la seva rutina diària per reemplaçar aquestes begudes per aigua. Tingui sempre en la nevera una ampolla de vidre amb aigua; porti-la i porti-la del treball. Gens més refrescant que aigua ben freda. El seu cos i la seva butxaca ho agrairan!

La quantitat diària recomanada d’aigua varia d’acord amb el nostre estil de vida, amb si fem activitat física, amb la nostra constitució corporal o fins a amb la temperatura de l’ambient. Grosso modo, la quantitat aconsellada per a cada dia és de dos litres. Però si li dona mandra o li sembla avorrit beure-la, espremi una llimona en un litre d’aigua: li donarà sabor i estarà sumant vitamina C.

2. Coma més fruites

Intenti fer del seu desdejuni i mitjana demà una ocasió per menjar fruites. El millor d’elles és que no necessiten preparació. Una poma, una pera o una mandarina no lleven gens de temps, es poden guardar directament en la motxilla o la bossa, no es precisa de coberts (màxim, un ganivet) per consumir-les i són delicioses i refrescants. Pot menjar-les també a mitjan tarda, com a postres, o en la nit. Un truc?Triï fruita de temporada, que sempre té més sabor, i serveixi-la trossejada amb un iogurt natural. És un desdejuni o berena ràpid i deliciós.

Frutas yogur muesli hd

3. Que no faltin les verdures

Mengem el que comprem. Si va al súper, intenti sempre adquirir moltes verdures i fruites (i no brioixeria o chuches). Així, quan vegi què té a casa per menjar o sopar, es veurà sempre inclinat a clavar la dent a un plat a força de verdures. Com tots sabem, les verdures són una font primordial de vitamines, sals minerals, fibra i altres nutrients. Són el principal element d’una dieta saludable i el millor és que tenim a disposició verdures de tots els tipus, colors, olors i sabors. Les combinacions poden ser infinites! Un consell: si se li espatlla la verdura, pot comprar verdura congelada, té les mateixes propietats que la fresca.

4. Tingui sempre llegums a casa

Els llegums són una excel·lent font de proteïnes i altres nutrients (com l’àcid fólico). Es conserven molt bé i per molt temps. Les hi ha de moltes varietats diferents i són delicioses. Tenir sempre llegums a casa li farà també que incrementi el seu consum. Pot preparar el cap de setmana una bona quantitat de llegums (per exemple, llenties), deixar-les en la nevera i anar portant-les en un táper. I si fa molta calor per a la cullera? Els llegums queden genial en amanida; hi ha receptes boníssimes i molt fàcils de preparar.

5. Compri de manera intel·ligent

Com hem recordat en el tercer punt, la qual cosa té a casa determinarà el que coma. Per això, al moment de la compra és important evitar la temptació d’adquirir coses que no necessiti o aliments que no són part de la seva dieta. Alguns trucs per aconseguir-ho són els següents:

  • Mai anar a la compra amb gana. Està demostrat que els clients que fan la compra amb gana adquireixen més i trien menjar alt en calories.
  • Fer una llista del que vol comprar i ajustar-se a ella. Els comerços estan dissenyats per atreure’ns a diferents productes i a adquirir per impuls.
  • Usar efectiu o targeta de dèbit (no crèdit), ja que tenir un límit de pressupost per a la compra prevé adquirir per impuls.
  • Abans de fer la llista de la compra, prengui’s un bon desdejuni i, després, pensi en el que cuinarà, pensi en una dieta completa i equilibrada. Comprometi’s amb la llista quan vagi al súper.

6. Segueixi protegint-se del sol

La protecció solar és important a la platja, en el camp i en la nostra vida diària quan estem fora de casa. Sabem que hem de protegir-nos del sol tant en els dies ennuvolats com en l’assolellats i, principalment, entre les 12:00 hores i les 16:00 hores. Que ja no estiguem a la platja no significa que no hàgim de protegir-nos del sol. Seguim amb la protecció si anem a la piscina, si sortim a caminar, si anem a passar el cap de setmana al poble. Recordi que el sol no descansa, està aquí tots els dies. La nostra protecció ha d’estar aquí també. Si li costa recordar-ho, adopti un hàbit: quan surti de la dutxa posi’s el protector res més assecar-se; pot deixar-ho en el bany a la vista per no oblidar-ho.

7. Integri a la seva vida diària una rutina d’activitat física

Ara que hem tornat de les vacances, és el moment perfecte per fer-li un volt a la seva rutina i veure com i quan li convé més integrar l’activitat física en la seva vida diària. No ha de ser una activitat que li llevi massa temps ni requereixi habilitats extremes; amb sortir a córrer (o caminar) 30 minuts al dia és suficient.

Esbrini si al seu barri hi ha parcs, gimnasos, carrils bici, voreres per les quals es pugui caminar o alguna altra cosa que li pugui servir com a “actiu de la salut”, és a dir, que li valgui com a recurs per tenir una vida activa i promoure la seva salut i la dels seus sers estimats. Si sent que no té temps o que s’avorreix, comprometi’s a regalar-se mitja hora cada dia; realment no és molt. Surti a caminar, solament o en companyia. Pot dissenyar rutes per conèixer llocs nous i redescobrir la ciutat.

Es busca la millor amanida de llegums!

És el moment de lluir-se. Busqui inspiració per Internet, pregunti-li a un veí per la seva recepta secreta, tiri-li imaginació… Quan tingui la seva amanida de llegums amb la millor combinació sana i saborosa, faci-li una foto i pugi-la juntament amb la seva recepta a Instagram. No oblidi usar l’hashtag #TuSaludesPrimero. La recepta amb més likes serà la triumfadora i la inclourem en les receptes saludables de la web de l’Associació Espanyola contra el Càncer (AECC). Així que ja sap: prepari el seu superreceta, convidi als seus companys, amics, família… i demani’ls el seu vot.