Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

7 hàbits que cal bandejar per millorar la salut

Hi ha alguns costums que influeixen de forma negativa en l'estat de salut i en la qualitat de vida

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 05deJunyde2017
img_habitos cotidianos merman salud hd

El ritme de vida imperant en la societat actual porta a algunes persones a adoptar estils de vida poc saludables. Els costums nocius, si es mantenen al llarg del temps, poden tenir conseqüències en la salut i la qualitat de vida futures. No dormir prou, seguir una alimentació desequilibrada o un estil de vida inactiu, entre uns altres, s’associen al desenvolupament de determinades malalties. A continuació, s’aporta una llista amb els set hàbits perjudicials més comuns que caldria bandejar per cuidar la salut.

Img habitos cotidianos merman salud art
Imatge: blackregis2

Els hàbits de vida saludables repercuteixen de manera directa en la salut de les persones i en la seva qualitat de vida com venen esgrimint des de fa anys els professionals en aquest àmbit. Estiguin relacionats amb l’alimentació, l’exercici físic o amb el consum de substàncies tòxiques, s’ha demostrat que aquests costums són clau en el desenvolupament de patologies cròniques no transmissibles com l’obesitat, les malalties cardiovasculars o el càncer. A continuació, s’apunten alguns dels hàbits més comuns que poden ser perjudicials per a la salut.

1. Viure estressat

L’estrès és un fenomen fisiològic normal, la resposta que emet un organisme davant estímuls percebuts com a amenaçadors. No és un aspecte nociu, sinó una resposta adaptativa que prepara i ajuda a suportar situacions exigents i a reaccionar amb rapidesa enfront de qualsevol demanda de l’entorn. Però si perdura en el temps, es produeix una activació i ansietat desmesurada, que provoca una incapacitat per centrar-se amb eficàcia en les tasques.

L’excés d’estrès i preocupacions pot tenir repercussions serioses en l’esfera mental i física: insomni, ansietat, nerviosisme, taquicàrdia, palpitacions, alteracions digestives, contractures musculars, cefalea, alteracions en la pell, ira, mal humor i, fins i tot, depressió.

2. Consumir menjar ràpid, snacks i massa sucre

Fast food, snacks, aliments processats i llaminadures, entre uns altres, formen part de l’alimentació habitual de moltes persones. No obstant això, l’excés de greixos, sucre i calories que aporta té efectes perjudicials molt coneguts.
L’excés d’estrès i preocupacions pot tenir repercussions serioses en l’esfera mental i física

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) associa l’excés de sucre com a causa de la creixent incidència d’obesitat i diabetis tipus 2 a tot el món, a més de càries dentals, hipertensió i fins a de alguns casos de càncer.

D’altra banda, l’excés de grasses trans es relaciona de manera directa amb el risc de malalties cardiovasculars, encara més si la ingesta de greixos saturats també és alta. El seu consum continuat incrementa el nivell de colesterol LDL i disminueix l’HDL (bé).

També les racions massa grans o l’excés de calories que comporten aquest tipus de productes, juntament amb la despesa energètica reduïda per la vida sedentària, incideixen en el pes corporal.

3. Portar una vida sedentària

Després de l’hàbit tabáquico, el segon factor de risc més important per a la salut és el sedentarisme, una de les principals causes de morbimortalidad. Portar una vida inactiva provoca que el sistema musculoesquelético s’afebleixi i augmenta la probabilitat de sofrir en el futur artritis, artrosis i osteoporosis, a més d’obesitat i malalties cardiovasculars.

Romandre assegut molt temps (unes sis hores), sigui per oci o requeriment laboral, s’ha demostrat que disminueix l’esperança de vida en cinc anys i duplica el risc de desenvolupar diabetis tipus 2, obesitat i/o malaltia cardiovascular, en comparació d’els qui passen menys hores asseguts. Aquestes persones veuen més televisió, practiquen menys exercici físic i tenen tendència a menjar més quantitat de menjar i de pitjor qualitat.

Així, incloure la pràctica d’exercici físic de manera regular (mínim 30 minuts diaris) resulta de vital importància, sobretot en la infància. Un estudi recent publicat en Neurobiology of Aging apunta que, a més de mantenir a ratlla les patologies citades, pot canviar l’estructura i el funcionament del cervell, la qual cosa ajuda a conservar-ho saludable.

4. Dormir poc i malament

Durant el somni, el cos i la ment es regeneren: la consciència queda suspesa -total o parcialment- i les funcions orgàniques disminueixen. Quan aquest procés es trastorna de forma contínua, provoca alteracions en la capacitat de concentració, en la memòria i en l’estat d’ànim: s’està més distret, més irascible i amb la capacitat d’atenció disminuïda, entre altres efectes.

Però un descans nocturn de mala qualitat té més efectes. A nivell físic també origina canvis en la temperatura corporal, augment de la freqüència cardíaca, major secreció de cortisol (la denominada hormona de l’estrès) i increment dels nivells de glucèmia (sucre en sang).
A més, una recerca recent ha conclòs que les persones que no dormen suficient tenen major possibilitat de sofrir malalties físiques i trastorns mentals.

5. No protegir-se del sol

Participar en la comunitat i entretenir-se i gaudir de la companyia d’altres persones apropen a la felicitat

Lluir una pell bronzejada està de moda, però pot tenir conseqüències perilloses. Un excés de sol, més sense la fotoprotección adequada, produeix envelliment prematur, al·lèrgies, problemes oculars i cremades, a més d’augmentar el risc de desenvolupar càncer de pell.

Al nostre país es donen cada any 4.000 nous casos de melanoma, una xifra que no para de créixer, ja que a l’any es detecten nou casos més d’aquest tipus de càncer per cada 100.000 habitants. Des de la Fundació Pell Sana de l’Acadèmia Espanyola de Dermatologia i Venereología insisteixen que un 80% d’aquests tumors podrien reduir-se amb fotoprotección des de la infància, ja que la inadequada exposició al sol provoca danys acumulatius i duradors en la pell.

6. Saltar-se el desdejuni

No són poques les persones que se salten una o dos menjars al dia. Amb l’excusa de les presses, la més oblidada és el desdejuni. No obstant això, és fonamental per començar el dia: no desdejunar provoca un nivell inadequat de nutrients -sobretot hidrats de carboni i proteïnes- molt necessaris en les primeres hores del dia per al bon funcionament del cervell.

Quan el dejuni nocturn es perllonga amb l’omissió del desdejuni, el descens gradual dels nivells d’insulina i glucosa, entre uns altres, pot originar una resposta de fatiga que podria interferir en aspectes de la funció cognitiva. Això té molta importància en el rendiment acadèmic de nens i adolescents. Molts no desdejunen per falta d’apetit i manifesten major cansament, sensació de somni i dificultat per mantenir la concentració i l’atenció en les tasques durant l’horari lectiu.

7. Ser solitari

La solitud, sobretot si no ha estat escollida, fa mossa en la salut física i psíquica. Viure sense companyia propícia dolents hàbits de vida que incideixen en el metabolisme i en el sistema nerviós. Sentir-se solament provoca major risc de depressió i augmenta de forma clara el risc de sofrir pèrdua progressiva de les funcions cognitives.

Per contra, participar en la comunitat i entretenir-se i gaudir de la companyia d’altres persones, siguin familiars o amics, apropen a la felicitat. Recentment, segons un estudi britànic publicat en Proceedings of the Royal Society, l’escorça prefrontal (part del cervell que se situa sobre els ulls) està més desenvolupada com més gran és el nombre d’amics amb els quals un compte. Fins i tot riure és un hàbit molt recomanable amb efectes positius en l’esfera física i psicològica.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions