Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

A qui afecta el canvi d’hora

Els malalts afligits de trastorns neurològics i les persones de conductes diürnes són els que més van a sofrir l'avançament del rellotge d'aquest cap de setmana

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 25deMarçde2007
img_portada_pequena

Aquest cap de setmana el rellotge comença a complir amb l’horari d’estiu. La pèrdua d’una hora de somni, que es justifica amb un estalvi de fins al 8% en les llars espanyoles, sol veure’s acompanyada de petites molèsties que ocasionalment poden portar a trastorns. Les persones que pateixen migranyes i jaquecas són les que més freqüentment es veuen afectades. Però no només elles. Entre la població sana les persones de conducta diürna, en contraposició amb les vespertines, són els qui majors problemes d’adaptació presenten pel que fa al nou horari.

Img hour

En la matinada de dissabte a diumenge els rellotges han avançat, com cada any per aquestes dates, una hora. Així ve ocorrent als països de la Unió Europea des de 1974 quan, en plena crisi del petroli, la llavors Comunitat Econòmica Europea va decidir assajar l’adaptació de l’hora oficial a les de major insolació en el continent. L’estalvi energètic aconseguit amb la mesura, que se situa entre el 5% i el 8% segons la font consultada, així com la constatació que no es veu afectat negativament el ritme natural de persones i activitats, han animat a les institucions a mantenir-la de forma indefinida als calendaris: l’últim diumenge de març s’entra en l’anomenat «horari d’estiu» per tornar al «horari d’hivern» l’últim cap de setmana d’octubre.

Sense efectes saludables?

Els experts sempre han esgrimit que els efectes sobre la salut del canvi d’hora són pràcticament imperceptibles i que, excepte explicades excepcions, l’adaptació als nous horaris és ràpida i no problemàtica, especialment la que anuncia l’arribada de l’estiu.

L’opinió més estesa és que el canvi horari aporta «més beneficis que problemes», i no només des del punt de vista econòmic. L’abast de l’actual mesura es va fonamentar en un estudi publicat en 1999 per la consultora belga Research Voor Beleid per encàrrec de la UE.

Reajustar gradualment els temps de menjars i de somni uns dies abans de l’avançament horari compensa els possibles efectes negatius
L’informe assenyala, entre els beneficis, els associats amb «l’estalvi, la salut, la millora en les condicions de treball o les diferents maneres de vida». En particular, el document fa referència a «les indústries de l’oci, el turisme i la salut pública» com el conjunt de sectors que es beneficien de forma més o menys directa.

L’avançament horari «fomenta les activitats a l’aire lliure», pot llegir-se en el citat informe. D’aquest foment s’infereix una major disponibilitat per a activitats d’oci que contribueixen a un millor estat de salut general, especialment entre sectors de població sensibles a les baixes temperatures que durant l’hivern es veuen obligats a recloure’s en les seves llars. Malalts crònics i persones majors són els que major benefici treuen de les temperatures més agradables de primavera i estiu i del major temps d’insolació.

L’altra cara de la moneda

Però no tot són parabienes a l’avançament horari. Diversos estudis, que arrenquen pràcticament des dels inicis de la directiva comunitària de 1974, assenyalen les dificultats d’adaptació que suposa moure el rellotge. La majoria, no obstant això, deixen entreveure problemes menors associats a trastorns temporals del ritme biològic regit per la insolació que, ocasionalment, poden derivar en alteracions hormonals.

Aquest tipus d’alteracions sol compensar-se als pocs dies d’haver-se produït l’avançament horari, de manera que els ritmes de llum solar i el rellotge intern que intervé en l’alliberament d’hormones que participen del cicle somio-vigília tendeixen a acompassar-se. I, per la qual cosa s’està veient, més ràpidament en lactants i nens petits que en adults. Probablement, com resen diversos estudis, per la menor maduresa d’un sistema nerviós que encara no ha ajustat els seus paràmetres a la influència de la llum solar.

Entre els adults els qui majors problemes d’adaptació presenten són els que manifesten conductes diürnes en contraposició amb els quals la seva conducta tendeix a vespertina. La conducta diürna es correspon amb subjectes que s’aixequen primerenc i el seu estat de vigília s’ajusta millor als horaris de llum natural. Els factors ambientals, com una major exposició lumínica i a nivells de soroll més alts, exerceixen una influència negativa.

Una influència que, d’altra banda, sembla estar intervinguda també pels gens. Una recerca conduïda per Adrian Williams, de la Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust, va trobar en 2003 que les conductes diürnes i vespertines depenen de l’activació d’un determinat grup de gens.

En qualsevol cas, considera Williams, la pèrdua d’una hora de somni té un efecte transitori que es tradueix en un major cansament a mesura que va avançant el dia. Especialment després de l’esmorzar, quan la major demanda energètica de la digestió resulta una temptació massa gran per els qui agraden de la migdiada.

Solucions higièniques pels més perjudicats

Img sueno
Si ben els experts coincideixen a assenyalar que els efectes de l’avançament horari són menors, de caràcter transitori i que en pocs dies la gran majoria de la població ha aconseguit reajustar el seu ritme biològic, no tots els casos se solucionen amb celeritat. Els malalts amb problemes neurològics, en particular els que s’associen amb maldecaps, jaquecas o migranya, solen tenir majors problemes d’adaptació. El mateix ocorre amb pacients bipolars o amb tendència a depressió.

En la major part dels casos l’efecte més notable és una agudización temporal dels símptomes. Aquesta fase aguda, no obstant això, remitent als pocs dies i rarament es considera greu.

Per prevenir aquestes fases agudes i, en general, per aconseguir una millor adaptació als nous horaris els experts recomanen unes poques mesures higièniques. Les més efectives, segons una guia publicada per l’Acadèmia Americana de Medicina del Somni, consisteixen a modificar lleugerament l’hora de ficar-se al llit (amb 15 minuts en els quatre dies previs prou), reajustar l’horari de menjars, evitar les migdiades, menjar de manera apropiada, beure molta aigua i mantenir-se físicament actiu, anar amb compte en conduir el dia del canvi d’horari, i evitar recórrer a la cafeïna al matí i a l’alcohol a la nit.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions