Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Activitat física i bona alimentació, també en vacances

L'oci sedentari i l'abandó dels hàbits alimentaris a l'estiu poden tenir repercussions en la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 05deAgostde2016
Img sedentarismo alimentacion verano hd Imatge: paulprescott

En les vacances d’estiu es modifiquen els hàbits, com l’hora de ficar-se al llit i aixecar-se, les pautes d’activitat física i, fins i tot, d’alimentació. D’una banda, les altes temperatures no conviden massa a realitzar activitat física o jugar a l’aire lliure i, per un altre, es menja amb major assiduïtat fora de casa i, amb freqüència, s’opta per menjar amb alta densitat calòrica. No obstant això, perdre els bons costums pot passar factura a la salut. En aquest article es tracta la importància de ser prudent amb els excessos alimentaris i de seguir amb la pràctica d’activitat física durant les vacances. També s’exposa el perill que suposa, en nens i adolescents, jugar a videojocs sense control.

Img sedentarismo alimentacion verano art
Imatge: paulprescott

Durant tot l’any, el dia a dia es regeix per uns horaris, sovint inflexibles, que cal complir: aixecar-se, anar a classe o al treball, fer les compres, etc. Això suposa estar en un ritme de vida que de vegades resulta estresante. Per això, quan arriben les vacances és agradable, a l’una que saludable, frenar una mica aquesta tendència i escollir un ritme més tranquil. No obstant això, en alguns casos, pot ser que es detingui tant, que es deixin de costat els bons costums, com la pauta d’alimentació adequada o de portar un estil de vida actiu.

L’alimentació a l’estiu

La desorganització en els horaris fa que sigui més fàcil quedar amb amics, sortir a prendre alguna cosa, a menjar o picar entre hores
En època de vacances és normal modificar les rutines, i l’alimentació no és una excepció. La desorganització en els horaris fa que sigui més fàcil quedar amb amics, sortir a prendre alguna cosa, a menjar o picar entre hores. I, així, sembla més complicat resistir a la temptació de menjar gelats, snacks o aperitius salats, fregits, brioixeria industrial o refrescs amb i sense alcohol, tots amb gran contingut calòric i poc saludables, si s’abusa. El resultat no es fa esperar: resulta senzill guanyar pes i tornar del període d’asueto amb algun quilo de més.

Però al contrari del que caldria esperar, no són els adults els que més sofreixen l’augment de pes: diversos estudis posen de manifest que els nens en edat escolar pugen de pes més ràpid que els adults a l’estiu, sobretot, els que ja pateixen sobrepès o obesitat. Per això es recomana als seus responsables tenir disponibles opcions més sanes per fer front als desitjos de picoteo dels més petits.

Els experts insisteixen que per mantenir el pes no hi ha secrets ni fórmules màgiques, però proposen alguns consells que es resumeixen a continuació:

  • Mantenir-se actiu i no abandonar per complet l’activitat física. Si s’està de vacances, caminar és una bona opció per conèixer llocs nous.
  • Vigilar les calories que es beuen, com les de les begudes ensucrades (de refrescs o sucs envasats) o les begudes alcohòliques. Optar per aigua i infusions fredes ajuda a estar hidratat i a passar la set sense afegir calories extres.
  • Controlar les porcions de menjar; prioritzar qualitat enfront de quantitat.
  • Augmentar la ingesta de fruites i verdures fresques sense afegits cremosos.

Cura amb tornar-se sedentari

Amb la calor, alguns nens es resisteixen a sortir a jugar a l’aire lliure i canvien l’activitat física per un oci sedentari
Amb l’arribada de les altes temperatures, el grau d’activitat física disminueix i són molts -nens i adults- els que deixen d’anar al gimnàs o a córrer, o abandonen les activitats extraescolars, com la dansa o el futbol i, fins i tot, sortir a jugar a l’aire lliure. Aquest descens de l’activitat pot passar factura, no solament al pes corporal, sinó que fins a pot produir alteracions en el patró de somni nocturn.

És molt important la realització d’exercici físic cada dia i fomentar la seva pràctica entre els més petits. Es pot aprofitar aquesta època per descobrir o provar una nova modalitat esportiva o afició més idònia per a les altes temperatures. Els esports aquàtics (natació, pádel-surf o windsurfing) són una molt bona alternativa, alhora que refrescant. El fonamental és trobar una activitat de gaudi adaptada a la condició física de cadascun, tingui l’edat que tingui, i marcar-se una rutina diària.

En el cas de sortir a córrer o a caminar, el millor és fer-ho fora de les hores centrals del dia, quan les temperatures són més altes, i deixar-ho per a les primeres hores del matí o quan el sol sigui a punt de posar-se. No cal oblidar que per sobrellevar la calor mentre es realitza exercici i evitar la deshidratació (l’organisme perd molt més líquid amb temperatures altes), és important estar ben hidratat.

Atenció amb l'abús dels videojocs

Alguns nens i adolescents es resisteixen a sortir a jugar a l’aire lliure amb els seus amics i canvien l’activitat física per un oci sedentari, com és jugar als videojocs. “Les altes temperatures conviden a quedar-se a casa, però també la falta de motivació són algunes de les causes que els joves facin un abús d’aquestes tecnologies”, assegura Francesc Perendreu, educador social expert en addiccions i president de l’Associació Centro Català d’Addiccions Socials (ACENCAS). Jugar un parell d’hores al dia pot ser divertit i estimular al nen o adolescent, però no quan s’està vuit hores seguides.

Tant és així que des de l’ACENCAS alerten del risc que suposen els videojocs sense control pels més petits. I és que, en algunes ocasions, els menors poden fins i tot perdre la noció del temps i de la realitat, abstrets jugant una hora després d’una altra, afirma el president d’aquesta associació.

Perendreu fa una crida als progenitors perquè parin esment en les hores que dediquen els seus fills a aquest tipus d’oci i al fet que també s’interessin a què juguen, que els ajudin a triar els jocs adequats a la seva edat i que comparteixin el temps d’oci. I, sobretot, que parlin amb els seus fills per fer-los comprendre la diferència de la realitat i la ficció i dels riscos de fer un mal ús.

“Com succeeix en qualsevol altra conducta abusiva, es converteix en un factor de risc no solament a ser una persona sedentària, sinó a desenvolupar una addicció. L’adolescent es queda amb la recompensa que li aporta el guanyar en un món de fantasia i això li augmenta l’autoestima. Això xoca amb el que rep de la vida real, de vegades per no ser tan obedient, tan ordenat o tan bon estudiant com s’espera d’ell o tan popular entre els seus amics com ell volgués”, afegeix l’expert.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions