Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Adolescents amb risc cardiovascular

El 40% dels joves podria sofrir problemes cardiovasculars en l'etapa adulta, si no reverteix el seu sedentarisme actual

Img adolescente hd Imatge: runzelkorn

El nombre de joves amb sobrepès i obesitat creix de manera contínua i, com a conseqüència, també els problemes relacionats: el 40% dels adolescents té risc de malaltia cardiovascular. És previsible que cada vegada siguin més els qui estiguin en aquesta situació i sofreixin en l’etapa adulta aquest tipus de problemes, a pesar que diversos programes dedicats a la promoció de l’esport en l’etapa infantil i en l’adolescència intenten reduir les xifres. En aquest article es descriu què paper juga el sedentarisme en l’increment del risc cardiovascular, a més de la importància de canviar els hàbits de vida i de promocionar l’activitat física per fer-li front.

Una gran part de la població viu en un ambient obesogénico, és a dir, caracteritzat per un accés fàcil a aliments de gran palatabilidad (conjunt de qualitats sensorials) i energia, així com per restringir i desincentivar la realització d’activitat física. La Societat Espanyola de Cardiologia llança aquest advertiment. La falta d’activitat física s’ha reforçat a conseqüència de la quantitat d’hores que els nens passen asseguts a l’escola, l’ús del transport motoritzat per desplaçar-se i la proliferació d’activitats d’oci tecnològic, entre uns altres.

El problema ha arribat a tal punt que dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) de finals de 2009 consideraven que l’obesitat en els joves és un dels tres principals problemes de salut dels ciutadans, juntament amb el tabaquisme i el dolor d’esquena. Un informe realitzat pel Centre Cochrane Iberoamericà, de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, assevera que el 40% dels adolescents té ja, a aquestes edats primerenques, risc de malaltia cardiovascular.

El paper del sedentarisme en el risc cardiovascular

Els joves que dediquen més temps a conductes sedentàries tenen xifres més altes de pressió arterial, triglicèrids i glucosa

L’abús de l’oci sedentari augmenta l’increment del risc cardiovascular, amb independència de l’exercici que es faci. Segons l’estudi AFINAMENTS, elaborat pel Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) en col·laboració amb el Departament d’Educació Física, Esport i Motricitat Humana de la Universitat Autònoma de Madrid i el Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat Complutense de la capital espanyola, no solament és important realitzar activitat física de forma conscient; el fonamental és reduir el temps sedentari, és a dir, el nombre d’hores amb baix consum energètic. El treball, publicat en la Revista Espanyola de Cardiologia, suggereix que és l’única manera d’evitar un major risc cardiovascular global.

Els resultats d’AFINAMENTS mostren que els joves que dediquen més temps a conductes sedentàries tenen xifres més altes de pressió arterial, triglicèrids i glucosa, així com major risc cardiovascular global, de la mateixa manera que també tenen major nivell d’acumulació de teixit adipós, general i abdominal. A més, s’ha demostrat que els adolescents amb sobrepès, i a més sedentaris, incrementen encara més el risc cardiovascular.

També van detectar diferències entre sexes. Les noies amb alt nivell de sedentarisme van registrar majors taxes de colesterol perjudicial, mentre que els nois van destacar per nivells de pressió arterial i concentració de glucosa més alts. Respecte al greix, elles destaquen per una major adiposidad general i ells, per més obesitat abdominal.

Els especialistes creuen que cal elaborar recomanacions per reduir el temps que nens i adolescents romanen inactius, així com la importància de tenir en compte les conductes sedentàries com a part de l’estratègia en la prevenció del desenvolupament prematur de risc cardiovascular en la infància i en l’adolescència.

La solució: el canvi d’hàbits

La promoció de l’esport és una altra de les claus per reduir els hàbits sedentaris de nens i joves
En la població espanyola, les dades disponibles dibuixen un panorama poc encoratjador. L’Health ‘Behaviour School Children Study’ conclou que prop del 44% dels adolescents veu la televisió més de tres hores al dia i un 30% dedica entre tres i més hores a l’ordinador. Un altre treball de la investigadora Itziar Clots Cillero, professora col·laboradora de l’Escola Universitària d’Infermeria de la Universitat del País Basc (UPV/EHU), analitzava en 2008 el grau de sedentarisme dels universitaris. Les conclusions van ser rotundes. Gairebé la meitat dels alumnes deixen de fer esport en el pas entre el batxillerat i la universitat. Les raons: falta de temps i de ganes. I, finalment, un estudi publicat en la revesteixi Arxius de Medicina de l’Esport, dut a terme entre 18.000 adolescents espanyols de 13 a 18 anys, afirma que el sedentarisme afecta al 41% dels nens i al 52% de les nenes, a més de que la hipertensió és un problema pel 40% dels nois i el 25% de les noies.

Per fer front a aquest escenari, la clau és potenciar els jocs en espais públics a la sortida de l’escola, promoure l’activitat física en família els caps de setmana i dormir prou. Així es proclama des del Programa Thao de prevenció de l’obesitat infantil, que es realitza en l’àmbit municipal de tot el territori espanyol, en col·laboració amb la Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN). Aquests mateixos objectius persegueixen l’Escola per prevenir l’obesitat infantil i la Guia de Salut i Esport d’EROSKI CONSUMER, que proporcionen, de manera on line, eines per aprendre a alimentar-se i a practicar esport, de forma sana, equilibrada i divertida.

Més esport, menys sedentarisme

El Programa Thao destaca que, durant els caps de setmana, el temps dedicat a l’activitat física es redueix de manera considerable a menys d’una hora al dia (fins a un 43% dels joves no fan cap activitat o esport els diumenges). Per contra, s’incrementa notablement el temps per a activitats sedentàries relacionades, sobretot, amb l’ús de consoles i ordinadors, la utilització dels quals augmenta fins a un 82,5% els dissabtes i diumenges.

La promoció de l’esport és una altra de les claus per reduir els hàbits sedentaris. A Espanya ja s’han dut a terme diversos programes, com PATH (“Physical Activity and Teenage Health”), que informa sobre temes relacionats amb la salut, i a educar per aconseguir un canvi d’hàbits i a fomentar l’exercici o entrenament físic. D’altra banda, segons el Programa Thao, cal ajudar als nens a descobrir els esports que més els motivin i fomentar el desenvolupament dels espais públics on jugar de manera activa en sortir de l’escola.

Imaginació per promoure l'esport

És complicat lluitar contra els videojocs i Internet, una de les majors distraccions actuals dels joves. Són moltes les estratègies que es duen a terme a tot el món per promocionar l’esport i reduir les taxes d’obesitat i sedentarisme. Diversos estudis intenten trobar alternatives per aconseguir que més adolescents s’adhereixin a hàbits saludables.

Sembla ser que quan l’activitat física s’estimula amb el foment de màximes com “seràs més feliç”, els resultats són millors que amb motius racionals com “estaràs més sa”, segons conclou un estudi publicat en el Journal of Health Psychology, que també ha constatat que les estratègies actuals solament expliciten les millores per a la salut que representa la pràctica d’exercici físic. No obstant això, els experts encara estudien els motius de tals resultats, encara que una de les hipòtesis apunta que els beneficis emocionals són més immediats que els racionals.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions