Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Adverteixen del risc de fractures atípiques de fèmur a causa de l’ús de bisfosfonatos

Les possibilitats són majors en pacients en els qui es perllonga el tractament

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 19deAbrilde2011

Una recerca de l’Agència Europea del Medicament (EMA) adverteix del risc de fractures atípiques de fèmur a causa de l’ús de bisfosfonatos, segons una nota informativa remesa als professionals sanitaris per l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), dependent del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat.

El balanç beneficio-risc d’aquests medicaments es manté favorable en les seves indicacions autoritzades, tal com assegura el Comitè de Medicaments d’Ús Humà (CHMP) d’aquest organisme internacional. No obstant això, els estudis epidemiològics realitzats han confirmat una relació causal entre l’ús de bisfosfonatos i les fractures, que s’incrementaria amb la durada del tractament, per la qual cosa recomanen que s’inclogui tal advertiment en les fitxes tècniques i prospectes d’aquests medicaments.

A més, han determinat una sèrie de recomanacions per als professionals sanitaris, entre les quals insisteixen en la necessitat d’examinar ambdues extremitats en pacients tractats amb bisfosfonatos que puguin presentar una fractura atípica femoral, ja que freqüentment són bilaterals. De la mateixa manera, en cas que se sospiti l’aparició d’aquestes fractures, proposen valorar la suspensió del tractament amb el bisfosfonato sobre la base de la situació clínica del pacient i reevaluar en tot cas a tots els pacients per analitzar si és necessari continuar amb el tractament, particularment a aquells que porten més de cinc anys amb el mateix.

A pesar que el risc de fractures és sota -una per cada 100 fractures femorales que prevé aquest tractament-, poden registrar-se sense un traumatisme previ o que aquest sigui mínim, i poden ocórrer setmanes o mesos abans d’una fractura completa de fèmur. El mecanisme pel qual els bisfosfonatos produirien aquest tipus de fractures no està ben determinat, encara que es preveu que podria estar relacionat amb la supressió del recanvi ossi que produeixen els bisfosfonatos.

La informació procedent de les notificacions espontànies de sospites de reaccions adverses indica que, si bé una gran majoria dels casos es notifiquen en relació amb l’ús d’alendronato en osteoporosis, també s’han notificat casos amb altres bisfosfonatos utilitzats en aquesta mateixa indicació. Juntament amb això, encara que en molta menor mesura, també s’han notificat casos relacionats amb l’ús de bisfosfonatos en indicacions oncològiques i en malaltia de Paget, encara que les dades són molt escassos quant a l’aparició de fractures atípiques en localitzacions diferents al fèmur.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions