Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Així pots afrontar els efectes psicològics del confinament

A pesar que podem sentir certa sensació d'hartazgo, ara més que mai és imprescindible mantenir els hàbits de treball, oci, descans o esport per no caure en la deixadesa i abandó

confinamiento tristeza Imatge: Pexels

Encara que ja hem començat a trencar el confinament amb petites sortides per passejar i fer esport, la situació d’alarma sanitària i romandre tant temps a casa per evitar la propagació del coronavirus ens estan portant a viure moments i experiències de tot tipus a nivell personal, familiar i professional. En ocasions, hem pogut, fins i tot, experimentar una sensació de certa irrealidad, com si estiguéssim immersos en una pel·lícula de ciència ficció. També és bastant probable que hàgim notat apatia, cansament, avorriment, sensació d’esgotament emocional i ganes de sortir. Són emocions habituals que poden agreujar-se a mesura que aquesta situació s’allarga i que fins i tot poden perdurar en el temps una vegada finalitzada aquesta etapa. L’equip de psicòlegs de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), la labor del qual està sent clau per oferir atenció a pacients i familiars de càncer en aquests moments, ens apropen algunes pautes de gran utilitat perquè tots cuidem el nostre benestar emocional.

El confinament pot afectar al nostre benestar emocional

La situació actual ha suposat una ruptura en el nostre dia a dia, en les nostres rutines, els nostres espais d’oci, cafès amb els companys, xerrades amb els amics, menjars familiars, excursions i visites… Romandre confinats en les nostres llars comporta que els dies ens semblin sempre iguals, i és normal anar-se a dormir amb la sensació de que demà serà el mateix que ahir.

De sobte, la nostra vida s’ha paralitzat i hem hagut d’adaptar-nos a una nova situació que ens pot generar ansietat i estrès. No solament per l’experiència d’estar confinats, sinó també per les conseqüències d’aquest confinament. Moltes persones s’han vist afectades per un ERE o un ERTE, la pèrdua del treball, disminució d’ingressos mensuals…; al que cal afegir la convivència diària amb la nostra parella, fills i nens, familiars o companys de pis, etc.

Confinament per coronavirus: efectes psicològics

Els estudis més recents ens indiquen que les persones que han sofert una quarentena són significativament més propenses a presentar esgotament, frustració, ansietat en pensar en el contagi i en la situació, irritabilitat, insomni, poca concentració i indecisió, deterioració de l’acompliment laboral i rebuig al treball o consideració de renúncia. El baix estat d’ànim i la irritabilitat destaquen per tenir una elevada prevalença, i aquests símptomes solen agreujar-se a mesura que el confinament s’allarga.

Els símptomes inicials de l’esgotament emocional són:

  • Cansament físic, fatiga
  • Insomni. Per contradictori que sembli, estem trobant més problemes per dormir, bé per agafar el son; bé perquè ens despertem primerenc i ens costa tornar a dormir.
  • Irritabilitat, hipersensibilitat a comentaris, crítiques o gestos de desaprovació.
  • Falta de motivació. Podem sentir falta d’interès per les activitats i el dia a dia.
  • Distanciament afectiu.
  • Dificultats per pensar. Podem sentir que raonem més lentament i se’ns obliden més coses.

No cal oblidar que els éssers humans som éssers socials i necessitem el contacte amb els altres, i encara que les xarxes socials i els mitjans telemàtics ens permeten tenir-los i sentir-los més a prop, necessitem el seu contacte, companyia…

Consells per pal·liar els efectes del confinament

Durant aquest confinament hem explorat una llarga llista d’activitats per distreure’ns: cursos de formació, de cuina, rutines d’exercici físic en la nostra terrassa, jugar i prendre cafès virtuals… I, encara que podem manifestar certa sensació d’hartazgo, ara més que mai és imprescindible continuar amb certs hàbits per no caure en la deixadesa i abandó. Per això, és molt important que mantinguem les nostres rutines de treball, d’oci, de descans o esport.

Els psicòlegs de l’AECC repassen els aspectes que no hem de passar per alt:

  • Les rutines i els rituals donen sentit a les nostres experiències. Simples fets com aixecar-nos i ficar-nos al llit a la mateixa hora, menjar en un horari establert, sortir a la finestra cada dia a les vuit de la tarda…, cobren molta importància en aquests moments. No descuris les rutines.
  • Bregar amb l’avorriment és clau. Hem de tenir en compte que l’avorriment, en general, és un estat d’ànim que sorgeix quan la falta d’activitat es percep de forma negativa. En aquesta era de la hiperproductividad, la parada de la nostra activitat habitual comporta que puguem sentir buit, sensació de no saber què fer o de no estar fent res. Com a conseqüència, podem sentir inquietud i irritabilitat en molts casos. És important deixar de costat aquests pensaments de perfecció o de compliment que en ocasions poden assaltar-nos.
  • La creativitat és també un estat d’ànim que cal conrear. Per a això, cal ser capaç de enfrontar-se al temps lliure sense angoixa, avorrir-se sense por… I deixar que la nostra ment voli lliure. Ens ajudarà buscar temps per realitzar activitats que ens resultin gratificants, relaxar-nos, descansar i estar tranquils.
  • Evita pensaments catastrofistes. És important fugir de pensaments que ens poden generar majors nivells d’ansietat i limitar els nostres recursos per afrontar el dia a dia. Centra’t en el present, ocupant-te d’ho va succeint sense estar permanentment connectat i hiperinformado.

Sabem que aquesta situació encara pot durar una miqueta més i que, fins i tot, aquestes emocions poden allargar-se diversos mesos després de finalitzar aquesta etapa. D’aquí la importància de sensibilitzar-nos enfront de nosaltres mateixos. Per a això, gens millor que respirar, reconectar amb el que som, amb el que volem i desitgem.

Etiquetes:

càncer coronavirus

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions