Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Així és el ritual per prendre (ben) una sauna

Entre els trucs per dominar el mètode com un expert està beure aigua o infusions abans i després del bany de calor

Img saunas ritual asi es art

Per prendre una sauna amb seguretat cal seguir amb cura els passos d’un ritual que inclou hidratar-se, no entrar amb l’estómac buit ni sobrepassar el temps recomanat. Els comentem en les següents línies. Però també hi ha situacions en les quals és millor abstenir-se, ja que el seu ús està desaconsellat per a nens (el seu sistema respiratori encara és inmaduro), algunes embarassades (sempre cal preguntar al metge abans) i persones majors, sobretot amb problemes de salut. També pot ser perillosa en cas de problemes cardiocirculatorios, pressió massa alta o baixa, problemes renals, de cor o de bronquis. Per això, els experts insisteixen: abans de ficar-se en una sauna, sempre cal consultar amb el metge.

El ritual complet d’una sauna ronda entre 20 i 40 minuts. En el cas de la sauna seca, aquest es divideix en un o dos cicles (màxim) d’uns 10 minuts cadascun, encara que ha de ser cada usuari el que determini el seu temps d’estada, sempre sota indicacions mèdiques. Per contra, el del bany turc és major i inclou un únic cicle, d’entre 20 i 25 minuts.

Fase 1: preparació
Encara que la sauna té beneficis, també pot ser perillosa si no s’utilitza amb precaució. Per això, abans cal preparar-se. No entris amb l’estómac buit ni massa ple. Però sobretot cal beure, ja que és important que el cos tingui una bona reserva de líquids per afavorir la suor. Pots prendre aigua, una infusió o beguda sense sucre, sense gas i, sobretot, sense alcohol.

Abans d’usar la sauna, a més, dutxa’t amb aigua calenta. “Això anirà preparant la pell i el cos perquè no hi hagi un xoc tèrmic important”, explica Alfredo Pérez, president de l’Associació Espanyola de Wellness Spa. Els peus també han d’estar calents. Asseca’t ben i entra en la cabina nu, amb un vestit de bany folgat o cobert amb una tovallola de fibres naturals (com el cotó) seca i neta per no limitar la transpiració del cos.

Fase 2: escalfament
En el cas de la sauna seca, aquesta fase dura un màxim de 15 minuts i la temperatura escollida serà en funció de l’edat i les condicions físiques, “però damunt de 95 ºC o 98 ºC és desaconsellable en qualsevol cas”, diu Pérez. No obstant això, aquest pas es perllonga entre 20 i 25 minuts per al bany de vapor (de nou, en funció de l’edat i condició). Ja que la temperatura és inferior, pots estar més temps i la sessió es fa de corregut (una sola).

En la cabina roman tombat o assegut. En el cas de la humida, hi ha qui camina una mica, ja que activa la sudoració. “Però en la finlandesa és millor no fer activitat física, ja que l’alta temperatura de l’aire en els pulmons et pot afectar”, afegeix l’expert. Intenta estar tranquil i relaxar-te.

Quan et quedin dos minuts per acabar l’escalfament, asseu-te de forma habitual, amb els peus més a baix. Aquesta postura t’ajudarà a recuperar la circulació de la sang a la posició recta. Després d’això, sal de la sauna a poc a poc per evitar baixades de pressió i marejar-te.

Una anotació si uses la sauna finlandesa: durant els primers minuts d’aquesta fase, deixa que l’aire sigui sec i, després, pots posar aigua sobre les pedres calentes de la cabina per augmentar la humitat relativa.

Fase 3: refredament
El mètode finlandès clàssic diu que aquesta fase incorpora un capbussó ràpid en aigua gelada, generalment, en un llac. A aquest efecte, alguns gimnasos i centres de spa tenen un pou fred que permet fer contrast tèrmic i pujar la tensió. No obstant això, aquest bany pots substituir-ho amb una dutxa d’aigua freda d’uns tres o quatre minuts. En qualsevol cas, espera un o dos minuts des de la sortida de la sauna abans de mullar-te.

Si la teva opció és la dutxa, comença pels peus i puja cap al tronc. La clau és evitar que el primer a refredar-se sigui el cap, ja que podries marejar-te. També pren-te uns minuts de repòs en una tumbona i espera al fet que el teu cos deixi de suar.

Fase 4 (solament per a la seca): repeteix les fases 2 i 3

Després, si estàs prenent la sauna seca, pots repetir el cicle anterior escalfament-refredament i entrar una altra vegada en la cabina altres 10 o 15 minuts. Encara que també pots saltar-te aquest pas, ja que un sol cicle és suficient. Això sí, mai prenguis més de dues saunes. I, per descomptat, finalitza sempre el cicle amb una fase de refredament, en la galleda gelada o dutxa freda.

Fase 5: recuperació

El ritual de la sauna acaba amb un temps de relaxació que a més permeti al teu cos recuperar la pressió sanguínia normal de forma escalonada i sense risc. Per a això, pots tombar-te en una tumbona uns 10 minuts.

Si després prendràs una dutxa, usa aigua temperada o freda, i si utilitzes sabó o gel de dutxa, escull un de suau i natural per no irritar la pell, ja que estarà sensible.

A més, és important retornar a l’organisme el líquid i les sals minerals perdudes en la sauna bevent aigua o infusions. No hi ha regles. Cal deixar-se guiar per la pròpia sensació de set de cadascun. Però sí, encara que no tinguis sigueu, convé beure almenys mig got d’aigua. I si et ve de gust, també pots prendre un aliment saludable i lleuger, com una peça de fruita, per exemple un plàtan o una poma, per equilibrar els minerals. I si tens més gana, tria un aperitiu salat lleuger, com un panet salat amb un tros de formatge.

Img portada marzo 19
Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

bany

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions