Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alberto López Rocha, president de la Societat Espanyola de Metges de Residències Geriátricas (SEMER)

La hidratació ha de ser un hàbit que s'adquireixi des del naixement

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 10deSetembrede2013

Imatge: CONSUMER EROSKI

Hidratar de forma adequada l’organisme és un hàbit que ha d’adquirir-se des del principi de la vida, primer estimulat pels pares i, després, per un mateix. Això és molt important en els ancians, que a poc a poc perden la sensació de set. Per contrarestar el dèficit hídric en els majors, hi ha accions que poden ajudar, com posar algunes gotes de llimona en l’aigua o donar-los gelatina. Així mateix, per a tota la població, és fonamental la hidratació durant tot l’any, i no solament parar-li esment a l’estiu , adverteix en aquesta entrevista Alberto López Rocha, president de la Societat Espanyola de Metges de Residències Geriátricas (SEMER), concedida amb motiu de l’elaboració del primer consens “Pautes d’hidratació en l’assistència sanitària integral”, signat per set societats científiques, entre elles SEMER, i amb el patrocini de Solán de Cabres.

Per què és tan important la hidratació per a l’organisme?

Perquè el cos es compon, en tres quartes parts, de líquid, encara que en el d’un nen nounat o un lactant arriba a un 80%. Per aquest valor, l’aigua és un nutrient més per a l’organisme i té una enorme importància, ja que si el cos es queda sense aigua, comença a funcionar malament. Per aquest motiu, és el nutrient més acalórico que tenim.

Quines funcions indispensables es ressenten per la falta d’hidratació?

Com es té poc líquid, es ressenten les funcions del cervell, i les persones afectades experimenten mal humor i maldecaps; tenen conjuntivitis i les mucoses tendeixen a estar més seques; és més fàcil que proliferin infeccions, ja que és possible que els gèrmens entrin amb major facilitat als ronyons que, en rebre menys líquid, no poden realitzar un bon filtrat de la sang per eliminar les substàncies de deixalla; el cor, al no rebre la sang suficient, s’accelera i se sofreixen taquicàrdies; i, en el tub digestiu, la conseqüència és el restrenyiment, tant en nens com en adults. En aquests casos, es fan digestions pesades, no s’absorbeixen bé els nutrients, els excrements es compacten i l’abdomen tendeix a distendre’s. Això, fins i tot, és una causa d’ingrés hospitalari. Quan hi ha un dèficit de líquids corporals, fins al sistema ossi es ressent: si els ossos/ossos no tenen el líquid que necessiten, es tornen més fràgils a edats avançades. Per falta de líquid, l’organisme funciona a marxes forçades.

Quins són les necessitats d’hidratació d’un adult?

“Cal mantenir una bona hidratació tot l’any, fins i tot a l’hivern, ja que la calefacció deshidrata el cos” Poden necessitar-se de 2.000 a 2.5000 cm3 d’aigua, és a dir, dos litres i mitjà al dia. Però, en funció de l’edat, aquesta quantitat varia. Si és un lactant o nounat, les necessitats augmenten i són, en condicions normals, d’al voltant de 40 cm3 d’aigua per quilo de pes diàriament. En una embarassada, és de 60-70 cm3/kg, perquè té una quantitat segrestada en el seu ventre, mentre que les dones lactants han d’incrementar la seva ingesta al mig litre al dia, ja que eliminen 700 cm3 al dia a través de la llet materna. Ara bé, tot això és en condicions normals, sense realitzar un exercici físic exagerat o un treball sota el sol, factors que farien augmentar la quantitat de líquids. Cal tenir en compte que els líquids que s’ingereixen a través dels aliments no són suficients, solament aconsegueixen un litre al dia. La diferència, fins a arribar a la quantitat de 2,5 litres diaris o més, s’ha d’aportar amb el consum de líquids, infusions o qualsevol altre tipus de begudes que no siguin alcohòliques.

Són diferents les necessitats en els ancians?

Les seves necessitats d’hidratació no són menys que les de l’adult jove, que necessita més de 50cm3/kg de pes al llarg del dia. El que ho diferencia és que en la persona major el centre de set està anul·lat, com a part del procés normal d’envelliment, i cal instar-la al fet que begui. Tant els nens més petits com els majors -els dos extrems de la vida- tenen majors necessitats de líquid, perquè el seu cos pot deshidratar-se de manera més fàcil. A tot moment cal oferir-los líquid. El líquid habitual ha de ser l’aigua, però si ho rebutgen, també se li pot afegir edulcorant o unes gotetes de llimona. I si s’ennueguen en beure, se’ls pot donar gelatines (aigua solidificada). Gens és excusa perquè no beguin.

Què es pot fer per saber si una persona està ben hidratada?

Es pot esbrinar amb una mesura molt fàcil. Al llarg de 24 hores, cal guardar l’orina en un recipient i, si la quantitat resultant és de més de mig litre, és que l’organisme està hidratat de forma correcta.

I quina quantitat de gots o racions de líquid cobreixen les necessitats de líquid de l’organisme al llarg del dia?

“Pel seu valor, l’aigua és un nutrient més per a l’organisme”Al matí, i sempre fora dels menjars, cal beure tres gots d’aigua; a la tarda, altres tres gots; i, abans del sopar, dos més. D’aquesta forma, una persona està perfectament hidratada. De nit, és convenient beure bastant unes dues hores abans del sopar, per no haver d’aixecar-se a orinar. Amb aquesta ingesta, es pot estar ben hidratat la resta de la nit. Però és molt important, sobretot en el cas de les persones majors, que aquest consum de líquids es faci fos dels menjars, distribuir al llarg del dia.

Per què és tan important que les persones majors beguin fos dels menjars?

Perquè solen ser inapetentes i, si amb el menjar ingereixen líquids, el seu estómac es distén, tenen sacietat precoç i mengen menys.

El fet que l’ancià hagi d’ingerir les últimes racions de líquid que necessita bastant abans del sopar és per evitar que s’aixequi de nit.

En efecte, en aixecar-se amb presses i encendre la llum, ocorren les caigudes. Per això és convenient no prendre més líquids després del sopar; si ja s’han pres abans, ja són suficient aportació per als líquids que necessita l’organisme les 24 hores.

A partir de quina edat es produeixen canvis fisiològics pels quals una persona major o el seu entorn han d’estar atents de la ingesta de líquids?

“Cuidar a una persona major significa que cal estar molt pendent de la seva higiene personal, hidratació i nutrició”La hidratació ha de ser tinguda com un hàbit que s’adquireixi des del naixement. Si una persona té el costum d’ingerir líquids encara que no tingui sigueu, estarà hidratada de manera correcta. Cal mantenir una bona hidratació tot l’any, fins i tot a l’hivern, ja que la calefacció deshidrata el cos. Però, quant a l’edat, la maduresa absoluta del sistema orgànic s’aconsegueix al voltant dels 17 als 18 anys, mentre que la deterioració fisiològica s’inicia, a poc a poc, a partir dels 20 anys, encara que aquest procés d’envelliment fisiològic és més acusat en una persona que en una altra. Però si a l’organisme se li hidrata bé i es crea el costum des del naixement, el cos roman més temps d’acord amb la seva edat biològica, que no difereix de la fisiològica. Els 20 anys és l’edat a partir de la qual es perden atributs fins al final. No cal oblidar que arribar a vell no és sinònim d’arribar a malalt. Es poden tenir 90 anys i no sofrir malaltia alguna, encara que el cos es deteriora de manera fisiològica i es perd visió, es tenen les articulacions rígides, augmenta la massa grassa i disminueix la muscular, etcètera.

Què els recomanaria als cuidadors d’ancians perquè aconsegueixin que aquests estiguin ben hidratats?

Insistiria que es preocupin per l’aportació de líquids, vulguin o no. De vegades, pot ser suficient afegir-los edulcorants, espesantes naturals o donar-los gelatines ja elaborades de diferents sabors, perquè no s’ennueguin i perquè és una forma molt vàlida que prenguin líquids. Cuidar a una persona major significa que cal estar molt pendent de la seva higiene personal, hidratació i nutrició.

Què diria a totes les persones majors que viuen soles?

Als majors que viuen sols i que no beuen, els diria que es posessin un edulcorant en els líquids, i que a mitjan matí es prenguessin un got d’aigua, infusions, un caldito o una gelatina, que també els pot ajudar a anar bé de ventre. Als majors, avui dia el que més els preocupa -i és lògic- és menjar i evacuar bé. Si la hidratació es planteja com una ajuda per evacuar, pot ser que la hi prenguin més de debò. Si interpreten que no solament beuen aigua, sinó una infusió per netejar l’intestí, pot ser que això els ajudi.

Consens d'hidratació

Respecte a la correcta hidratació, “més que desconeixement, hi ha una falta de conscienciació sobre la importància que té per a l’organisme i en els ancians. No hem de quedar-nos tranquils quan una persona major diu que no vol prendre líquid. Quan demana un got d’aigua, ja ha començat a deshidratar-se“, ha dit Alberto López Rocha. Per millorar la conscienciació de la població sobre aquest tema, s’ha elaborat el consens “Pautes d’hidratació en l’assistència sanitària integral”, coordinat per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), signat per set societats científiques i patrocinat per de Solán de Cabres.

Les set societats científiques signants del document són, a més de SENC i SEMER, la Societat Espanyola de Medicina de Família (SEMERGEN), la Societat Espanyola de Pediatria Extrahospitalaria i Atenció Primària (SEPEAP), la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO), la Societat Espanyola de Nefrología (SEN) i l’Associació Espanyola de Ciències de l’Esport. L’adhesió de totes elles al consens implica un abordatge de la hidratació des de tots els punts de vista: en l’ancià, quan afecta als ronyons, en la infància, en la dona durant l’embaràs i la lactància, entre unes altres.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions