Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alternatives als psicofármacos

Els psicofármacos no són l'única opció per combatre els problemes d'ansietat o depressió lleus o moderats

Img antidepresivos hd Imatge: Okko Pyykkö

El consum de psicofármacos ha augmentat de forma alarmant en els últims anys, alhora que s’han disparat els casos d’ansietat i depressió. Segons els experts, en bona part és a causa de la crisi econòmica, doncs provoca una gran incertesa i que moltes persones perdin el seu treball o tinguin pitjors condicions laborals. Però aquests medicaments no són l’única opció si la depressió o l’ansietat són lleus o moderades. En aquest article s’apunten alternatives eficaces: les teràpies psicològiques i la importància de seguir uns hàbits de vida saludable, on l’esport i la qualitat de les relacions personals tenen un paper destacat.

Img antidepresivos art
Imatge: Okko Pyykkö

Cada vegada hi ha més persones que sofreixen problemes d’ansietat o depressió i que recorren a els psicofármacos per afrontar el dia a dia. En moltes ocasions, pateixen quadres d’ansietat o depressió lleus o moderats, però que resten qualitat de vida i impedeixen que realitzin una vida normal. Una forma de combatre aquests problemes és amb medicaments, com els antidepressius, els tranquilizantes per estar més relaxats durant el dia, somnífers per agafar el son… el consum del qual s’ha disparat en els últims anys.

Segons el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, s’estima que, en l’actualitat, l’11,4% dels espanyols pren hipnosedantes (que inclouen somnífers, tranquilizantes i sedants), mentre que en 2005 aquest percentatge era del 5,1%.
Un estudi presentat al Congrés de la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (semFYC) en 2011 assenyalava que el consum d’antidepressius s’havia triplicat entre 2005 i 2010. A més, el gènere femení recorre més als psicofármacos: el 15% de les dones ha pres tranquilizantes en l’últim any, en comparació del 7,6% dels homes.

No obstant això, com explica Guillermo Mattioli, president de la Secció de Psicologia Clínica i de la Salut del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, en aquests casos lleus i moderats “el psicofármaco solament no resol gens, simplement anestesia el malestar. De totes maneres, és cert que quan una persona sofreix una depressió greu pot ser necessari que prengui medicació, encara que sigui per poder realitzar un tractament psicològic”.

L’eficàcia del tractament psicoterapeútico

Els psicofármacos no són l’única opció per combatre els problemes d’ansietat o depressió lleus o moderats. Hi ha altres camins que poden ser una alternativa a la medicació o que, fins i tot, poden complementar-se amb aquesta.
El tractament psicoterapéutico ha demostrat una gran eficàcia per millorar la salut mental

El més important és el tractament psicoterapéutico, que ha demostrat una gran eficàcia per millorar la salut mental. “La teràpia psicològica permet afrontar els conflictes i aprofundir en les dificultats que es tenen per fer-los front i resoldre’ls. I, a més, enforteix a la persona per a futurs estats estresantes de la vida”, comenta Mattioli.

Nombrosos estudis avalen l’eficàcia de les teràpies psicològiques per enfrontar-se a problemes d’ansietat o depressió. Un informe de l’Institut Nacional per a la Salut i l’Excel·lència Clínica (Regne Unit) assegura que la teràpia cognitiu-conductual (un dels tractaments psicològics més comuns) és eficaç a curt termini i més eficient a llarg termini que els medicaments per a la depressió lleu i moderada i els problemes d’ansietat.

Esport i relacions personals: una forma de teràpia

D’altra banda, hi ha opcions d’estils de vida que també ajuden a combatre aquests quadres en les seves formes lleus o moderades. Una d’elles és l’esport. Segons una recerca de la Universitat de Texas (EUA), fer exercici físic pot resultar molt eficaç per combatre la depressió en gairebé la meitat dels pacients que sofreixen aquest problema. Com apunta Mattioli, “l’esport i l’activitat en general són una gran teràpia natural. El moviment físic activa els desitjos, la fisiologia i el cos. I el millor esport que pot realitzar una persona és el que més li agradi. Si pot ser, a l’aire lliure”. Un estudi de la Universitat de Glasgow (Escòcia) assenyala que per millorar la salut mental és millor fer esport a l’aire lliure que en espais tancats.

Així mateix, és de gran importància seguir hàbits de vida saludables com menjar bé i dormir bé perquè, almenys, l’ansietat o la depressió no empitjorin.

I és fonamental cuidar les relacions personals. Moltes persones que sofreixen aquests problemes tendeixen a tancar-se en si mateixes, la qual cosa dificulta que puguin millorar. Així conclou un treball dut a terme en Universitat Estatal de Wayne (EUA), que assegura que el 58% de la felicitat d’un depèn de la qualitat dels seus amics. Mattioli assenyala que, a pesar que les relacions personals ajuden a sortir del sot, “no cal usar als altres per exercir el paper d’una víctima que busca consol”.

Efectes secundaris de tranquilizantes i antidepressius

A pesar que els psicofármacos passen per nombrosos controls abans de ser aprovats i comercialitzats, aquests medicaments no estan exempts de riscos i poden ocasionar efectes secundaris.

Els tranquilizantes poden causar addicció si es prenen durant massa temps. A més, després de molt temps de consum, hi ha persones que necessiten ingerir una dosi més elevada perquè els faci el mateix efecte. També poden provocar somnolència i, per tant, dificultar l’acompliment de les tasques quotidianes.

Per la seva banda, els antidepressius tenen a nàusees, insomni i falta d’apetit sexual entre les seves conseqüències indesitjades.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions