Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Amor en temps de quarentena: claus per sobreviure a la convivència en parella

Una psicòloga i una sexóloga donen algunes pautes per sobrellevar aquesta major convivència obligada pel coronavirus sense que la relació es vegi afectada

pareja unida Imatge: Pixabay

El confinament imposat per l’estat d’alarma a conseqüència de la COVID-19 ha fet que molts de les nostres llars hagin passat de ser mers bed&breakfast (com un hotel amb desdejuni) a escenaris de llargues convivències. I en molts casos, cal reconèixer que no s’està molt acostumat a compartir tant temps amb la nostra parella. Igual que ha estat necessari per culpa del coronavirus fer canvis en un sistema major com és la societat, és imprescindible fer-los en un menor —però base important d’ella— com és la parella. Si estàs en aquesta situació, tingues en compte les claus que proposen en les següents línies una psicòloga i una sexóloga.

Cada parella és un món, com també ho és aquest nou escenari obligat a passar pel coronavirus entre les quatre parets de casa. Però i si li donem un gir a la situació i, en comptes de pensar que estem tancats, ho plantegem com un retir amb la nostra parella? Per què no positivizamos el confinament? La psicòloga María Jesús Àlaba Reyes dona algunes pautes per sobrellevar aquesta convivència sobtada i que la parella no es vegi afectada.

Organitzar el temps comú i l’individual

La psicòloga assenyala que “poder arribar a consens d’aquest temps compartit i la responsabilitat que assumirà cadascun permetrà definir un apartat individual que ens de llibertat d’acció. Qualsevol negociació i gestió de tasques generarà una percepció d’equip funcional”.

Planteja’t que sou un equip (amb o sense fills). I la finalitat és que guanyi l’equip, no que guanyi o perdi una de les parts. No és cedir. No és guanyar. Si hi ha fills, caldrà reforçar alguns aspectes com “negociar petits espais de 30 a 60 minuts al llarg del dia, perquè cadascun s’ocupi de fer tasques amb ells i es permeti a la parella un temps personal en el qual no sigui molestat”, proposa.

Desenvolupar els actes d’amor i minimitzar els odis

“Reforçar positivament a l’altre, ser agraït, tenir mostres d’afecte i afecte, saber disculpar-se… Aquest tipus d’accions faran que ens sentim volguts i benvolguts i puguem reduir molts sinsabores de la convivència continuada”, sosté Àlaba Reyes.

Saber parar les discussions abans que esclatin o es facin violentes

La psicòloga recomana “pactar treves i fomentar la calma per dialogar. Actuar de manera comprensiva i empàtic, reduint l’hostilitat i sabent que l’altre pot sentir-se tibant, ja que la mateixa situació de tancament involuntari pot mobilitzar emocions”. No pressionar-se i no pressionar.

Pareja en habitacion por coronavirus
Imatge: StockSnap

Compartir idees

És temps de “engegar la creativitat i fer propostes interessants que compartir, com si anéssim a sortir de casa: des de llegir un llibre en veu alta, a veure una pel·lícula, seguir una classe esportiva online…”.

Espais ‘chill out’ casolans

Davant el bombardeig constant de notícies, dades i nombres negatius en la seva major part, Àlaba Reyes proposa “apagar la televisió i fomentar espais de diàleg o de relaxació i meditació, per calmar els ànims, baixar les preocupacions i tensions que puguin generar les notícies i reduir-ho a un espai reflexiu en moments únics del dia”.

I que no falti el sexe

“Les relacions sexuals satisfactòries i consensuades són positives en la parella”, afirmen des del Centre de Psicologia Àlaba Reyes. I recalquen que, a més, no tenen per què ser necessàriament relacions completes: “És un error limitar o reduir tota la sexualitat humana a un acte. És un bon moment per explorar o redescobrir la intimitat emocional i física amb la parella”.

El punt de partida és trobar-se bé amb nosaltres mateixos, estat que moltes persones no senten en aquests moments. Les preocupacions, l’ansietat , la por o l’angoixa afecten a les relacions sexuals. No està tan clar que dins de nou mesos hi hagi un baby boom, asseguren els experts consultats.

Seguir aquest decàleg que proposa la sexóloga Rosa Collado, del mateix centre de psicologia, és una bona forma de gaudir d’unes relacions sanes, respectuoses i passionals.

  1. 1. Mantenir la higiene i l’arranjament personal. Sentir-se atractius i pensar en el que pot resultar seductor per a la parella.
  2. 2. Augmentar la freqüència de relacions sexuals ara que hi ha més temps.
  3. 3. Seduir a l’altre i proposar-li algun joc, si no hi ha ningú més a casa.
  4. 4. Aprofitar per intimar més i fomentar un vincle més fort.
  5. 5. En cas de problemes en la resposta sexual, parlar sense presses. Potenciar l’estimulación sense exigència i centrar-se en el plaure de tot el cos.
  6. pareja en la cama6. Modificar temps, postures i fer propostes noves que generin descobriments sexuals.
  7. 7. Lus descansos en les tasques de la llar són bons per tenir relacions íntimes, per exemple la migdiada. I si hi ha gent a casa (nens, familiars…), buscar moments d’intimitat.
  8. 8. Seduir-se més durant eldia : escalfar motors para quan arribi el moment.
  9. 9. Fomentar conductes de contacte com a massatges, aplicar cremes…
  10. 10. Tenir paciència i respectar a l’un altre en cas que no vulgui tenir sexe. Masturbarse és una forma d’obtenir plaure, de rebaixar tensions, de generar endorfinas i bon humor sense pressionar a l’altre.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions