Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ansietat davant els exàmens

Quan l'ansietat que sorgeix davant els exàmens és molt elevada, pot interferir en el rendiment acadèmic i en la vida de l'alumne

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 12 de Juny de 2013

Arriba l’època dels exàmens i amb ella els nervis, la inseguretat i les preocupacions per aprovar. Fins i tot, de vegades, la por a no ser capaç pot generar una ansietat inusitada. Segons la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i de l’Estrès (SIGUIS), l’ansietat davant aquestes proves constitueix un problema d’envergadura, tant pel gran nombre d’estudiants que la sofreixen com pels resultats negatius que té sobre el seu rendiment acadèmic. En aquest article es descriuen les millors maneres de combatre l’ansietat davant els exàmens i la importància de l’horari d’estudi i del descans nocturn en aquesta època.

Imatge: Wavebreakmedia

Ansietat davant els exàmens

Qui no ha sentit por davant d'un examen? A Espanya, les dades de la Societat Espanyola per a l'Estudi de l'Ansietat i l'Estrès (SIGUIS) apunten que entre un 15% i un 25% dels alumnes de primària i secundària pateix nivells elevats d'ansietat davant les proves escolars. El problema és de tal envergadura que un gran nombre d'estudiants amb fracàs escolar no té dificultats relacionades amb les seves capacitats o amb l'aprenentatge, sinó que està associat a l'alt nivell d'estrès que sofreix davant els exàmens.

Alguns estudis asseguren que la memòria de l'après és superior quan es dorm just després d'estudiar

L'ansietat és una reacció emocional normal en tots els éssers humans davant situacions en les quals es preveu que pugui haver-hi un resultat negatiu. Aquest nerviosisme sorgeix quan es va a realitzar un examen, i es pensa que es pot suspendre, o en parlar en públic, per por de quedar en blanc o a fer-ho malament. D'altra banda, el temor als exàmens no és una por il·lògica, ja que determina, en part, el futur de l'alumne. No obstant això, quan es manifesta a nivells molt extrems, arriba a interferir en la vida de l'estudiant i en el seu rendiment acadèmic.

L'ansietat es pot manifestar de maneres diferents, encara que en línies generals es divideix en símptomes cognitius (desassossec excessiu sobre la seva actuació i les conseqüències, comparació amb la resta dels companys i pensaments d'autocrítica) i orgànics (alteracions gastrointestinals, trastorns del somni, cefalea, tensió muscular, tremolors i dispnea).

Els experts de la SIGUIS apunten que l'ansietat extrema pot estar relacionada a conductes com a hiperactivitat, moviments repetitius i, fins i tot, a evitar presentar-se a l'examen.

Estratègies per reduir l'ansietat

Per a Albert Soldevilla, psicòleg de l'Institut Mensalus de Barcelona, el més important per perdre la por als exàmens és que la persona aconsegueixi percebre que controla la situació. La por sorgeix quan se sent que les circumstàncies superen a un. Per tant, l'objectiu és una bona planificació: és fonamental centrar-se més en el procés previ de la prova que en el resultat en si. És a dir, que encara que la nota no sigui bona, la persona concebi que ha fet tot el possible per aprovar.

Per a aquest expert és essencial, abans i durant l'estudi:

  • Elaborar un calendari amb els dies d'examen de cada matèria. És útil tenir-ho a la vista per controlar que es compleixen els terminis.
  • Una vegada realitzat aquest calendari, indicar amb el màxim detall possible quines labors cal fer cada dia i assignar el temps necessari a cada cosa (preparar i revisar material d'estudi, fer esquemes, repassar el temari...). Cal ser realistes, ja que si són excessives, afavoreixen l'angoixa. I també cal deixar un petit marge per a possibles imprevists.
  • Començar per les matèries que per la seva temàtica siguin més senzilles, per anar agafant confiança, i deixar per al final les que precisen més temps per ser assimilades.
  • Estructurar els horaris d'estudi de manera que es disposi de pautes curtes, ja que la concentració i la memòria cauen en picat al cap d'una hora d'estar molt concentrats (encara que depèn de cada persona).
  • Programar una hora de repàs abans de l'examen per sentir-se més segur, a pesar que no cal tenir por a la sensació de no recordar alguns punts, ja que és normal. Cal anar a la prova amb la consciència tranquil·la que s'ha fet el possible.
  • Ajudar-se de tècniques de relaxació per manejar l'estrès.
  • Respectar els hàbits de somni i alimentació durant tot el procés, ja que és clau en el rendiment del dia de la convocatòria.

Abans de l'examen. Cal acudir a la prova el més tranquil possible. És desaconsellable repassar les anotacions en el metre o intentar memoritzar alguna cosa just abans de l'examen; això és senyal que no s'ha fet una programació adequada. Arribar amb suficient temps permet escollir el lloc on un se senti més còmode. Els especialistes del Gabinet Psicopedagògic de la Universitat de Granada (UGR) afirmen que és important evitar als alumnes que poden despertar dubtes sobre la preparació de la prova o contagiar el seu nerviosisme.

Durant l'examen, també aconsellen:

  • Llegir bé les instruccions dues vegades i organitzar-se per començar per les preguntes més fàcils ajuda a guanyar confiança i seguretat en un mateix, per afrontar després les més difícils i més llargues.
  • Obviar als companys que acabin abans. És millor concentrar-se en un mateix i en el seu ritme.
  • Les tècniques de relaxació utilitzades durant l'estudi poden ser beneficioses si la tensió augmenta. Si apareix estrès puntual en la prova, es poden dedicar dos minuts per posar-les en pràctica.
  • Si sorgeixen dubtes, és millor preguntar al professor.
  • Ser optimista; si s'ha estudiat, no té per què sortir malament. Solament és un examen d'un temari conegut.
  • Imaginar la sensació de benestar que s'obté després de la convocatòria.

Estudiar a ritme circadiano: dormir i aprendre

És recomanable deixar l’estudi per a les últimes hores de la nit? La resposta és no, a pesar que hi ha alumnes insisteixen que a aquestes hores sofreixen menys interrupcions, es concentren més i rendeixen millor. Són moltes les recerques que aconsellen evitar les hores de la nit, i més quan l’endemà cal acudir a classe. A més, anar a dormir just després d’haver treballat o haver estat en tensió dificulta la conciliació del somni.

Llavors, quan és millor estudiar? Un sondeig realitzat en 2008 a l’Hospital Quirón de València apuntava que les millors hores per estudiar són al migdia i entre les 16:00 i 17:00 hores, i que el màxim aprofitament s’aconsegueix al matí, mentre disminueix al llarg de la tarda i, sobretot, de la nit. Per aquest motiu és convenient començar al matí i deixar les tasques més fàcils per a les últimes hores. No obstant això, també assenyalaven que les primeres del matí tampoc són molt recomanables ja que, fins i tot si s’ha dormit les vuit hores de rigor, s’està sota l’influx del somni i la capacitat d’atenció no és massa alta.

De la mateixa manera, especialistes de diverses institucions s’han dedicat a analitzar el valor de les hores dedicades a dormir en l’aprenentatge. Així, investigadors de la Universitat de Califòrnia a Los Angeles (EUA) concloïen en dates recents que és contraproduent dedicar el temps del descans nocturn a estudiar, sobretot, la nit abans de l’examen. El rendiment òptim està associat, a més de les hores dedicades a l’estudi, a les quals s’inverteixen a dormir.

També alguns tabajos científics asseguren que la memòria de l’après és superior quan es dorm just després d’estudiar, ja que una de les principals funcions del dormir és la d’eliminar la memòria a curt termini i, així, deixar lloc lliure per a més informació. Una nit en vela pot reduir la capacitat d’assimilar coneixements en gairebé un 40%.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte