Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ansietat: entre trastorns i crisis

Sovint, el mateix temor de sofrir les manifestacions desagradables de l'ansietat produeix aquest trastorn

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 15deAgostde2014
Img ansiedad hd Imatge: Freddie Peña

Encara que l’ansietat és una resposta emocional adaptativa, d’alerta i reacció davant determinades situacions, per a molts es converteix en patològica. I és llavors quan les reaccions que provoca són massa intenses o duren massa temps i es veu afectada la qualitat de vida de la persona que la sofreix. En aquest article s’expliquen quins són els trastorns d’ansietat i com actuar davant un atac de pànic. A més, s’apunten què aliments poden ajudar a reduir el nerviosisme.

Img ansiedad art
Imatge: Freddie Peña

L’ansietat és una reacció emocional normal en totes les persones davant situacions en les quals es preveu que pugui haver-hi un resultat negatiu, com pot ser un examen o haver de parlar en públic. I apareix el nerviosisme. Tots experimentem ansietat, en diferents graus. No obstant això, més del 15% de la població sofreix un trastorn d’ansietat ; això és, una sèrie de reaccions cognitives, fisiològiques i motores poc ajustades al perill real que viu l’individu. I poden ser tan intenses, freqüents i desmesurades, que arribin a interferir en la vida diària de l’afectat, minvant la seva qualitat de vida. A més, en moltes ocasions, l’ansietat està provocada per la por a sofrir-la.

Trastorns d’ansietat: tipus

En el ‘Manual diagnòstic i estadístic dels trastorns mentals (DSM-IV)’, de l’Associació Americana de Psiquiatria, s’enumeren diferents trastorns d’ansietat com els atacs de pànic, l’agorafòbia, les fòbies específiques, les socials, el trastorn obsessiu-compulsiu, el postraumático, el provocat per estrès agut i els trastorns d’ansietat generalitzada, per malaltia mèdica o induït per substàncies, entre uns altres.

Com una crisi de pànic es pot confondre amb un atac cardíac, cal cridar al 112 sense perdre temps
Malgrat l’extensa llista de trastorns d’ansietat, la majoria des guareix amb el tractament adequat i, segons la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès (SIGUIS), que presideix el doctor en psicologia Antonio Cano, això ocorre en un temps raonable: no sol excedir d’uns mesos, segons el trastorn, la seva severitat, el temps que fa que se sofreix i la col·laboració de l’afectat, entre unes altres.

La teràpia dura uns mesos, i en ella es duu a terme una sessió setmanal d’una hora. Passades unes 10 sessions, aquestes es poden anar espaiant fins a donar l’alta. Però cal tenir en compte que ni tots els trastorns per ansietat són iguals ni totes les persones els viuen d’igual manera.

Crisi d’ansietat: un atac de pànic

La prevalença de l’atac de pànic oscil·la entre l’1,5% i 3,5% de la població, segons diferents fonts. És més freqüent abans dels 45 anys i sembla que hi ha una tendència familiar a sofrir-los. Hi ha diverses hipòtesis sobre el seu origen però la més acceptada és la disfunció de neurotransmisores en el sistema nerviós central.

La crisi de pànic apareix de forma sobtada, sense explicació aparent, de curta durada fins i tot sense un factor desencadenant, sense un perill real. Aconsegueix la seva expressió màxima al cap d’un o dos minuts del seu inici i, a partir d’aquest moment, disminueix a poc a poc, encara que alguns símptomes poden continuar durant una hora o més. L’afectat sent una por intensa com si fora a morir o a perdre la raó. Els símptomes són múltiples i variats. Entre els més habituals estan dificultat respiratòria, palpitacions, dolor en el tórax, mareig, ofec, esgarrifances, debilitat muscular, tremolors, sudoració, desmais i nàusees.

Com els senyals d’una crisi de pànic poden confondre’s amb un atac al cor pels no experts, cal cridar al 112 sense perdre temps, sobretot si la persona té altres problemes mèdics com a diabetis o asma. Davant algú que sofreixi un atac de pànic ajuda tenir una actitud de calma i tranquil·litzadora, que incrementin la seva confiança fins que arribin els serveis d’assistència mèdica.

Aliments per calmar els nervis

Hi ha aliments que contenen nutrients amb propietats relaxants que poden ajudar a alleujar la sensació de nerviosisme, com el magnesi, triptòfan i les vitamines B6, B1 i B12.

El magnesi és un mineral que contribueix a mantenir la freqüència cardíaca normal. Els aliments rics en aquest nutrient són els llegums, els productes integrals, com el segó, els espinacs i les bledes, i la fruita seca com les nous.

El triptòfan és un aminoàcid que redueix l’ansietat. Una de les seves funcions més importants és, juntament amb altres vitamines i micronutrientes, produir serotonina, un neurotransmissor que millora l’estat d’ànim, indueix al somni i disminueix la intensitat del dolor. Els aliments que contenen triptòfan són l’ou, el peix, la fruita seca i els làctics, les carns, els llegums com la soia i les fruites com el plàtan, la pinya i l’alvocat.

La vitamina B1 o tiamina es troba, sobretot en la soia fresca, germen de blat, carns, peixos, fruita seca, com la nou del Brasil, els anacards i les pipes, els llegums o cereals integrals (sobretot en la civada). D’altra banda, un consum excessiu de sucre, xocolata, brioixeria, rebosteria, pastisseria i llaminadures afavoreix la seva manca.

La vitamina B6 o piridoxina participa en la síntesi de serotonina a partir del triptòfan, entre altres funcions. La seva falta provoca nerviosisme i ansietat. Són rics en aquesta vitamina el germen de blat, les vísceres, el peix blau, els formatges guarits, la fruita seca, els cereals integrals, els llegums i el llevat de cervesa.

Els aliments d’origen animal són les fonts dietètiques de la vitamina B12 o cianocobalamina. Destaquen el fetge i les vísceres, el peix blau, el paté de fetge, els ous, els làctics, el marisc i la carn d’aus.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions