Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ansietat per vacances

Per a algunes persones, el període de vacances és sinònim d'ansietat, angoixa i estrès, en lloc de suposar descans i gaudi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 04deJuliolde2014

Són molts els motius que s’amaguen darrere dels símptomes d’estrès i nerviosisme que es manifesten en vacances. Els experts assenyalen que posar massa expectatives en aquests dies o el cansament acumulat per excés d’activitats poden traduir-se en esgotament, frustració i angoixa. En aquest article s’expliquen les causes més habituals per les quals algunes persones sofreixen ansietat durant les seves vacances, a més d’oferir consells per passar-les sense que aquesta reacció emocional faci acte de presència.

Img ansiedad verano art
Imatge: Johan J.Engonals-Li Nobel

Per a la majoria, l’estiu és el període de l’any més esperat, un espai per relaxar-se, descansar i gaudir d’amics i d’activitats d’oci. No obstant això, en aquests dies, augmenten els estats d’ansietat.

Ansietat en vacances? Per què?

L’ansietat és un mecanisme adaptatiu que ajuda a superar la sensació d’estar davant una situació de perill, un esdeveniment estresante o d’incertesa. És útil perquè permet a la persona estar alerta o ser més acurada sempre que sorgeix la possibilitat de tenir un resultat negatiu per als interessos de cadascun. No obstant això, en condicions normals, finalitza, i és necessari que ho faci quan el factor que la desencadena conclogui.

Durant aquest temps de descans temporal poden donar-se algunes situacions que provoquin un estat d’inquietud i tensió, com, per exemple, la possibilitat que no es compleixi algun objectiu o alguna expectativa que un s’havia creat.

Per a Antonio Cano, membre de la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid, amb freqüència “ens generem un estrès diferent, però de vegades intens, que lògicament anirà acompanyat de reaccions d’ansietat. Així, l’excés d’activitat o les activitats que desborden poden implicar no solament el cansament típic de l’estrès, sinó, a més, anticipacions i temors ansiosos”. De vegades, aspirar a passar-ho massa bé i tenir grans expectatives del període de descans pot convertir-se una càrrega. Intentar realitzar massa coses pot suposar esgotament, frustració i sensació d’inquietud i desassossec. El també president de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès puntualitza que, amb freqüència, el rol de turista porta a fer activitats que, de per si mateix, no vindria de gust fer a la ciutat d’origen o en la vida quotidiana.

Per a algunes persones, abandonar la seva activitat laboral i centrar-se més en la vida familiar o de parella pot comportar un estrès afegit, sobretot, per aquelles amb problemes de parella. Uns altres, quan l’enveja sorgeix, poden estar més preocupats pel que fan els seus veïns i amics en les seves vacances, que a gaudir de les seves pròpies.

Per a l’especialista és important tenir en compte que l’ansietat depèn també d’aspectes subjectius i, per tant, es poden fer interpretacions errònies o adaptades a la realitat. En el primer cas, pot ser que la persona vegi amenaces possibles on uns altres no les vegin. Això fa que, davant les mateixes situacions, no tots els individus sofreixin reaccions d’ansietat.

Vacances sense estrès ni ansietat

La millor recomanació per manejar l’estrès i l’ansietat durant les vacances és ser realista i pensar que el descans és un premi a l’activitat que s’ha desenvolupat al llarg de tot l’any, per la qual cosa el simple fet de no fer gens i descansar ja pot ser molt gratificant. A més del descans, el doctor Cano aconsella programar alguna activitat diferent al que es fa de manera habitual, ja sigui de tipus familiar, oci, esport o conèixer alguna cosa nou; tot això pot resultar estimulant sempre que no esgoti.

També “saber adaptar-nos al nostre estat de salut, econòmic o a les nostres obligacions familiars pot ser de gran ajuda per gaudir del nostre temps lliure, sense la necessitat de generar unes expectatives que no podrem complir i que ens portarien a la frustració i a l’ansietat”, insisteix l’expert.

Finalment, és molt important saber valorar el que cadascun posseeix, ja que ajuda a gaudir més d’això. “Hem de saber guardar un equilibri entre l’ambició del que no tenim i el gaudi del que posseïm”, aclareix el doctor Cano.

Quatre pautes per controlar la tensió

Per controlar el nerviosisme i l’estrès, una bona opció és aprendre quatre senzilles pautes que poden ser, a més, de molta ajuda en moments puntuals.

  • Aprendre exercicis de relaxació i reservar-se uns minuts al dia per dur-los a terme ajuda a disminuir el nerviosisme. A més, és una eina molt útil per posar en pràctica als moments de més tensió i nerviosisme.
  • Llegir llibres divulgatius d’autoajuda, basats en la recerca científica, ajuden a desfer-se d’idees perjudicials i a tenir un pensament més positiu.
  • Quan una situació generi pànic, el millor és exposar-se a ella de forma progressiva; en cas contrari, pot provocar molta angoixa. Acceptar les pròpies pors també és un pas cap a la seva tolerància i ajuda al fet que l’organisme no reaccioni amb tanta ansietat. Quan un no és capaç de sobreposar-se a aquestes situacions, el millor és acudir a un especialista.
  • Aprendre a dir que no i posar-ho en pràctica. Encara que costi al principi, és començar a posar els propis límits i prendre el control sobre la vida d’un mateix. En ocasions, la demanda que poden fer les altres persones sobre el temps d’un mateix pot menyscabar el seu espai vital. Això fa que la persona se sobrecarregui de tasques o activitats que, en realitat, no es fan des del desig propi, sinó més aviat, des de les ganes de complaure a tercers.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions