Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Aplicacions i gadgets que cuiden la salut: principals beneficis

Les aplicacions i els accessoris mòbils poden ser un recurs molt avantatjós per promoure comportaments saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 03deJunyde2016
Img apps gadgets salud hd Imatge: photostockman

Ni les aplicacions ni els accessoris substitueixen a cap professional de la salut, però alguns gadgets i apps són una eina eficaç per controlar diversos aspectes que concerneixen a la salut: des de fer conscient a l’usuari del poc o molt que s’ha mogut o conèixer el nivell d’estrès al que està sotmès, fins a millorar el control d’una malaltia crònica. A continuació s’expliquen algunes apps que poden ajudar a seguir un estil de vida més saludable i com també poden resultar un instrument útil per als pacients en el control de la seva malaltia.

Img apps gadgets salud art
Imatge: photostockman
Img gadgets verano2013
Imatge: Fitbit

Amb la inclusió de tabletas i smartphones en la vida diària, el desenvolupament d’aplicacions mòbils i gadgets al mercat de la salut no ha deixat d’augmentar. Segons l’últim informe de l’Institute for Healthcare Informatics (IHM), ‘Patient Adoption of mHealth: Usi, Evidence and Remaining Barriers to Mainstream Acceptance’ (2015), el nombre d’apps de salut supera les 165.000: el 70% correspon a aplicacions de benestar i exercici físic i el 30% està dirigit a professionals de la salut i els seus pacients. Des de la perspectiva de salut pública, aquest escenari suposa una oportunitat en la promoció d’hàbits de vida saludable, alhora que potencia la cultura de la prevenció i de la responsabilitat individual tant en la salut com en el control de malalties.

A més, segons la publicació de l’IHM, una de cada deu apps té la capacitat de connectar-se a un dispositiu o sensor que facilita la seva ocupació i la recopilació de dades de l’usuari. Un altre element destacable és la importància de les xarxes socials: en els últims dos anys, el percentatge d’aplicacions de salut amb la capacitat de connexió a les xarxes va augmentar d’un 26% a un 34%.

Menys sedentarisme amb aplicacions mòbils

Per aconseguir que l’usuari es mantingui actiu les apps inclouen elements de motivació com els missatges d’ànim
Endomondo, Strava, Runtastic, Pedometer, MySwimPro o Google Fit són algunes de les apps més populars per portar un control de l’activitat física regular. La majoria d’elles són gratuïtes, encara que disposen també d’opcions avançades que cal pagar. Però no solament hi ha aplicacions, sinó que existeixen al mercat diferents accessoris -com les polseres de fitness o els rellotges intel·ligents- que faciliten la tasca de posar-se o mantenir-se en forma.

Aquestes apps, dirigides a l’esport en general o especialitzades en cadascuna de les modalitats esportives (córrer o caminar, musculación d’abdominals, exercicis d’entrenament, Pilates, etc.), registren temps, distància, velocitat, altitud i, si l’activitat ho permet, el mapa del recorregut. Unes altres compten amb plans d’entrenament o rutines establertes. Per aconseguir que l’usuari es mantingui actiu, inclouen elements de motivació com els missatges d’ànim -mitjançant veu o missatge escrit- que ho animen conforme aconsegueix els reptes establerts o notificant-li que porta massa temps sense moure’s. I, per descomptat, la majoria deixa compartir el rànquing personal en xarxes socials o enviar-los per WhatsApp o correu electrònic i, així, competir amb els seus seguidors, que sempre ajuda a millorar el propi registre.

En aquesta línia, hi ha estudis científics que sostenen que aquestes aplicacions i dispositius resulten útils. La revisió ‘L’ús de podómetros per incrementar l’activitat física en població adulta’ (2015), duta a terme per experts de la Universitat de València, Xarxa d’Excel·lència de Promoció de la Salut Mental (PROMOSAM), la Universitat Jaime I de Castelló i el CIBER de Fisiopatologia, Obesitat i Nutrició (CIBEROBN) de l’Institut Carlos III, conclou que són una eina eficaç en la lluita contra el sedentarisme i l’obesitat, a més de que faciliten l’autocontrol i augmenten la motivació de l’usuari per aconseguir els objectius marcats.

Cuidar la salut i el benestar amb apps

Img medsontime apps salud art
Imatge: Medsontime

També s’han desenvolupat apps que ajuden a adquirir o mantenir altres hàbits saludables, a part de la pràctica d’exercici físic, com les quals animen a deixar de fumar o que consciencien de la importància d’un bon descans nocturn -controlen quant i com es dorm i calculen el millor moment per despertar-se-.

Hi ha unes altres que ajuden a mantenir a ratlla l’estrès entre la vorágine del dia a dia, com Checking Stress, a través de la qual l’usuari pot visualitzar de forma clara com està i quin grau d’estrès té. Resulta molt útil per prendre consciència, el primer pas per reconèixer que alguna cosa no camina bé i posar-li remei.

Dins de l’apartat de benestar, tenen molta acceptació les apps dissenyades per portar una alimentació sana i controlar el pes, entre les múltiples opcions que hi ha disponibles al mercat. Cal tenir clar que no substitueixen les pautes dietètiques que poden oferir els dietistes-nutricionistes, de la mateixa manera que a cap altre professional de la salut, però són útils per portar un control dels menjars diaris. Això sí, s’ha de fugir de les quals prometen perdre pes de forma fàcil i en pocs dies, ja que aquestes dietes miracle poden comprometre la salut.

No obstant això, la llista d’aplicacions que poden ser beneficioses per cuidar la salut és interminable. Les hi ha per a totes les edats i condicions: per a l’embaràs , la lactància materna -de l’Associació Espanyola de Pediatria– i, fins i tot per estimular la higiene dental entre el públic infantil.

Apps com a eina útil per a pacients i professionals de la salut

Encara que la majoria de les apps se centren en el benestar, els professionals de salut i les societats científiques mostren cada vegada més interès per aquests programes com a eina útil, sobretot, en aspectes de control i tractament de malalties cròniques. Però, cal tenir en compte que, malgrat el valor afegit que suposen, mai reemplacen el paper dels professionals de la salut.

Així, la Societat Espanyola d’Alergología i Immunologia Clínica ha creat Pol·len Control i Polenes Mòbil, que permeten saber a tot moment la quantitat de pol·len que hi ha en l’ambient i evitar els atacs d’al·lèrgia. Al seu torn, el professional mèdic pot seguir l’evolució dels símptomes dels pacients i relacionar-los amb els nivells polínicos.

Per a la diabetis s’han desenvolupat algunes aplicacions -com SocialDiabetes -que possibiliten controlar les ingestes, el nivell de glucèmia i les pautes d’insulina, entre unes altres, aspectes que confereixen a l’usuari major control i autonomia.

Unes altres, com Instant Heart Rate, són capaços de mesurar la freqüència cardíaca a través de la pantalla i analitzar-ho. A més, moltes ofereixen l’opció que el registre quedi inclòs en la història clínica del pacient.

En l’àmbit de la pediatria també s’han creat programes dirigits a la salut infantil, com les desenvolupades per professionals de l’Hospital Sant Joan de Déu (Barcelona) o recomanades per l’Acadèmia Americana de Pediatria: iPediatric -amb un pràctic identificador de símptomes del bebè- o Kids Doc.

Algunes són de gran ajuda per augmentar l’adherència terapèutica, ja que organitzen la pauta mèdica prescrita i, a manera de recordatori, envien missatges o avisos cada vegada que cal prendre una. Medsontime, a més, incorpora una foto de la medicació i del seu envàs acompanyat del missatge “ja l’he pres” per descartar recordatoris repetits.

Les apps en salut són un recurs útil i eficaç, i una oportunitat per millorar els hàbits de salut i portar un millor control de les malalties cròniques, i vista la velocitat del desenvolupament tecnològic, no deixaran d’augmentar. No obstant això, no cal oblidar que algunes no tenen cap control ni aval sanitari. Per això, davant determinada afecció o malaltia, el millor és demanar consell al professional de salut de referència perquè recomani aplicacions fiables i útils en cada cas.

Etiquetes:

aplicacions apps

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions