Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Astènia primaveral: quan el cansament arriba amb el canvi d’estació

A pesar que l'astènia primaveral no està considerada una malaltia, quan persisteix cal descartar que no sigui un símptoma d'alguna patologia orgànica o psicològica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 29deAbrilde2016
img_astenia primaveral 1 hd

Cansament, decaïment, falta d’apetit, alteracions de la memòria i de l’atenció, desgana per realitzar activitats que abans motivaven… Hi ha a els qui el canvi d’estació, d’hivern a primavera, no els senti massa bé i manifesten un gran ventall de símptomes. La comunitat mèdica no considera l’astènia primaveral una malaltia; no obstant això, cal descartar que no estigui associada a una alteració orgànica. En aquest article es descriu què és l’astènia primaveral, per què té relació amb el canvi d’estació i quins remeis hi ha per prevenir o alleujar aquests símptomes.

Img astenia primaveral 1 art
Imatge: cardmaverick

Cansament i descoratjament a la primavera

Amb l’arribada de la primavera, moltes persones senten l’ànim decaigut, cansament, alteracions del somni, irritabilitat, fatiga intel·lectual que pot acompanyar-se amb dificultats de concentració i d’atenció, trastorns de la memòria, de l’apetit, disminució del desig sexual, mal de cap i, fins i tot, en alguns casos, major incidència d’herpes labial, picors generalitzades, caiguda del cabell i ungles fràgils o irritabilitat, entre uns altres, tots ells símptomes indeterminats amb infinitat de variacions entre els afectats.

Aquests símptomes solen estar relacionats amb la disminució d’endorfinas i amb els nivells de melatonina (hormona que regula cicle vigília-somio) que, a causa del canvi horari i a la modificació d’hores de llum i de temperatura ambiental, fan variar els ritmes de vigília-somio, l’activitat física i els horaris -sobretot, els dedicats a l’oci- acostumats durant l’època hibernal. Però l’organisme ha d’anar adaptant-se a tots ells.

L’astènia primaveral: ni malaltia ni trastorn

La principal clau per fer front a l’astènia primaveral és mantenir uns hàbits de vida saludables
Aquest estat que afecta a l’ànim de la persona no és una malaltia, ni tan sols un trastorn de salut, i així ho considera la comunitat mèdica. Segons l’article de revisió ‘Astènia primaveral’ realitzat pel Dr. González Maldonado, metge especialista en Medicina del Treball, i el Dr. Díez Rodríguez i el Dr. Alonso Pelluz, tots dos especialistes en Medicina Familiar i Comunitària, aquesta sensació de cansament que fa la seva presència a la primavera -d’aquí el seu qualificatiu- és una entitat diferent a l’originada per una malaltia orgànica i no té més importància des del punt de vista mèdic quan no existeix alteració orgànica evident o malalties prèvies que puguin agreujar-se.

No obstant això, adverteixen que sempre cal descartar que no estigui associada a una causa orgànica abans de poder fer el diagnòstic definitiu, ja que existeixen astènies que són el símptoma de malalties orgàniques i psicològiques, que poden revestir diversos graus de gravetat.

Per a Asunción Llac Cabana, psicòloga de l’Institut bitàcola, l’astènia no deixa de ser una adaptació de l’organisme i solament es considera trastorn “quan la simptomatologia dura més de 15-20 dies”. En aquest punt, és recomanable acudir a la consulta del professional de salut per descartar que aquest estat no estigui associat amb alguna patologia.
Astènia primaveral: adaptació al canvi horari

I, llavors, què fer per sobrellevar aquest estat? Per a Llac Cabana, el primordial és “no automedicarse. Els antihistamínics augmenten la sensació de cansament i els complexos vitamínicos no són necessaris si portem una dieta equilibrada. Seguir horaris rígids vigília-somio i fins i tot augmentar les hores de somni seguint una rutina sana abans de ficar-se al llit. Cuidar l’alimentació amb nutrients que aportin energia (fruita seca, plàtans) i hidratar-se bé. Fer exercici moderat; que la falta d’energia no ens deixi sense activitats reforzantes, les que ens fan sentir bé”.

Però aquesta experta assegura que el més important és “desdramatizar, baixant una mica el llistó de les activitats diàries. Si aquests dies no arribem a tot, sobra amb arribar a gairebé tot. I tenir paciència. En 15 dies el malestar haurà passat”.

Recomanacions per prevenir el cansament primaveral

La clau principal per fer front a l’astènia primaveral és mantenir uns hàbits de vida saludables:

  • Dormir les hores necessàries, amb un horari fix per ficar-se al llit i aixecar-se. Asunción Llac insisteix en la importància d’evitar utilitzar les noves tecnologies abans de ficar-se al llit, ja que per les seves característiques (tipus de llum que emeten o continguts) poden activar a la persona sensible.
  • Mantenir una alimentació sana i equilibrada, baixa en greixos i rica en fibra, que aporti tots els nutrients necessaris. En aquesta època, es recomana augmentar el consum de fruites i verdures per ajudar a reposar les sals minerals que l’organisme perd a causa de l’increment de la temperatura ambiental.
  • Practicar exercici físic adequat a l’edat i a la condició de cadascun, però de forma regular. El més aconsellable és realitzar-ho de tres a sis hores abans de ficar-se al llit ja que, si es fa més tard, hi ha perill que l’organisme s’activi i després costi agafar el son. L’activitat física allibera tensions i ajuda a un somni reparador, però sempre que es faci durant el dia. Per els qui sofreixen astènia accentuada, durant aquesta època, el millor és no dur a terme activitats esportives que exigeixin molt esforç. Les pràctiques de relaxació, com el ioga o la meditació, també són beneficioses.
  • Eliminar o reduir el consum de substàncies excitants, com l’alcohol, el cafè, el te o refrescs amb cafeïna i el tabac.
  • Seguir una pauta estable d’horaris per als menjars.
  • No deixar-se vèncer per la mandra i aprofitar les hores de sol per sortir al carrer a prendre l’aire i gaudir de les temperatures més agradables.
  • Fer descansos de pocs minuts durant l’horari laboral per frenar l’estrès i l’esgotament.
  • Apuntar-se a activitats en companyia d’altres persones. Participar en la comunitat produeix efectes positius tant físics com a psicològics.
  • Tenir una actitud positiva davant la vida. A més de descansar i evitar l’estrès, buscar un sentit a la vida motiva aixecar-se cada dia.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions