Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Atenció al sedentarisme! Com cuidar el teu cor mentre treballes

El treball sedentari és un 20 % més propens a causar problemes cardíacs

De casa al treball i del treball a casa. Entre setmana, així discorre el dia per a molts espanyols. I en tots dos entorns, el domèstic i laboral, passen bona part del temps asseguts (fins i tot tombats), i sense amb prou feines realitzar activitat física. La presència cada vegada major de màquines que substitueixen per força física de les persones ha creat ocupacions sedentàries que perjudiquen a la salut. Dolores d’esquena, diabetis tipus 2 o pitjor salut mental són alguns efectes. Però també el cor es ressent. Ho abordem en el següent article, on també donem diversos consells per cuidar la salut cardiovascular en l’entorn laboral.

A Espanya la vida laboral és ja principalment sedentària. Homes i dones refereixen que passen la major part de la seva activitat principal asseguts, en proporcions similars (38 %). L’augment en les activitats principals majoritàriament sedentes que es va observar en 2011 es manté”. Així de taxatius són aquestes conclusions de l’Enquesta Nacional de Salut d’Espanya 2017.

També en el recent informi ‘La prevenció dels efectes sobre la salut derivats del treball sedentari en joves associat a les noves tecnologies‘, de l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST), s’adverteix del problema: el 82,6 % de la població amb prou feines realitza activitat física durant el seu treball o ocupació principal. Aquest percentatge surt de sumar el 44,8 % de la població adulta que ja declarava llavors que, en el transcurs de la seva activitat principal, romania dempeus la major part de la jornada, sense efectuar grans desplaçaments o esforços, i el 37,8%, que reconeixia que passava asseguda la major part de la jornada.

Però és que, a més, en el temps lliure, tampoc anem per bon camí. Segons s’apunta en el mateix sondeig de fa dos anys, “el 37,8 % de la població de 15 i més anys refereix que ho ocupa de forma gairebé completament sedentària”, és a dir, a llegir, veure la televisió, anar al cinema, etc.
Asseguts i enfront de les pantalles en el treball
Cert grau de sedentarisme ajuda a descansar i recuperar-se, però a l’excés es converteix en factor de risc per a la salut. Com comenta Juan Luján, cardiòleg de l’hospital Quirónsalud Torrevella, “el sedentarisme i la inactivitat implícita en la majoria dels llocs de treball actuals, associat a un abandó de la dieta mediterrània, té com a conseqüències un augment de l’obesitat i del desenvolupament precoç de malalties cardiovasculars i hipertensió, especialment entre els més joves”.

Diversos estudis apunten que els riscos per a la salut s’incrementen significativament quan s’acumulen més de set hores diàries de sedentarisme i quan es roman assegut més de 30 minuts seguits, sense interrupció. T’asseguis identificat? Si treballes en una oficina, en un mitjà de transport, a casa per teletreball…, segur que panses més de vuit hores assegut, sense amb prou feines moure’t, per la qual cosa estàs en aquest grup de risc.

Imatge: Negative Space

Però no solament el nombre d’hores seguides que les persones passen assegudes durant la jornada laboral intervé en el sedentarisme en l’àmbit laboral. Com apunta l’informe de l’INSST, hi ha una altra dada molt rellevant de l’Enquesta Nacional de Condicions de Treball. 2015 6ª EWCS – Espanya per poder valorar-ho: la quantitat d’hores en les quals s’està treballant amb ordinadors de sobretaula, portàtils o telèfons mòbils. Com recull aquest estudi, el 40,1 % dels empleats passen asseguts la meitat o més de la seva jornada laboral i un 14,7 % estan asseguts totes les hores. Però, a més, assenyala que el 42 % de les persones empren les noves tecnologies de la informació i la comunicació durant la meitat o més de les hores de la seva jornada, alhora que crida l’atenció que una de cada quatre persones (el 23 %) les utilitza sempre.

De nou identificat? Doncs atent al teu cor, perquè els especialistes d’aquest òrgan tan important en el teu cos alerten que aquest tipus de treballs cada vegada més sedentaris influeixen de manera molt negativa en la salut cardiovascular. “Les persones que no fan algun tipus d’activitat física en el seu lloc de treball -assenyala José Nieto, cardiòleg de l’hospital Quirónsalud Murcia- presenten un risc d’entre un 20 i un 30 % major de sofrir un accident cardiovascular que les que realitzen alguna labor que porti implícit algun tipus d’activitat física”.

Consells per cuidar la teva salut cardiovascular en el treball
Com remeiar-ho? Per disminuir i interrompre el temps sedente, en el document de l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball els experts insisteixen a evitar romandre asseguts més de set hores cada dia, i preferiblement menys de quatre hores. A més, aconsellen no estar assegut més de 30 minuts seguits: fer pauses d’uns dos minuts amb activitat física lleugera, com caminar, i alternar 30 minuts assegut amb 30 minuts dempeus. Per a això proposen desenvolupar en el treball accionis concretes com aquestes: dur a terme reunions dempeus, dinàmiques i en espais diferents; entaular converses cara a cara o amb el mòbil, però sempre que impliquin un desplaçament; establir un moment diari de moviment associat a la música; o programar el telèfon perquè recordi dues vegades al dia la importància de posar-se dempeus, caminar un parell de minuts i tornar a asseure’s.

Imatge: Samuel Mann

Entre altres rutines per augmentar l’activitat física suggereixen caminar almenys 3.000 passos durant la jornada laboral o habilitar 40 minuts a l’hora del menjar per fer una activitat física sistemàtica (ball, caminar o exercici físic). I, a més, plantegen, com a mesures per millorar la condició física, des de crear un club de l’empresa per fer running o ciclisme amb els companys, fins a instal·lar cintes rodants en diferents punts del lloc de treball o fins i tot un gimnàs.

Per la seva banda, els especialistes de Quirónsalud recomanen seguir en el nostre treball diverses pautes per gaudir d’una bona salut cardiovascular:

  • Sempre que sigui possible, l’idoni és desplaçar-se fins al treball caminant o amb bicicleta. Aparcar el cotxe més lluny del centre laboral o baixar-se una parada abans en l’autobús o el metre són altres alternatives.
  • Usar les escales en lloc de l’ascensor en el lloc de treball.
  • Aixecar-se cada hora de la taula i caminar una mica. Fer-ho per parlar per telèfon o amb altres companys pot ser el motiu, però més la teva salut.
  • Aprofitar els temps de pausa per caminar una estona.
  • Realitzar estiramientos a l’inici i final de la jornada.
  • I si malgrat tot, tenim un treball molt sedentari, incloure l’activitat física en altres hàbits de la nostra vida. En aquest cas, els cardiòlegs recorden que, “encara que la majoria de les persones no necessiten una valoració especial a l’hora de començar a realitzar activitat física, es recomana una valoració per part de l’especialista. En cas de presentar diabetis o diversos factors de risc cardiovascular, podria ser recomanable la realització d’una prova d’esforç abans de començar el programa d’exercici”.

    I si treballo dempeus?

    En salut laboral, és comuna relacionar les malalties cardiovasculars amb treballs que impliquen romandre tot el dia assegut en l’oficina: a menys moviment del cos, més probabilitat de desenvolupar obesitat, causa de les malalties cardiovasculars. No obstant això, un estudi publicat en 2017 en American Journal of Epidemiology alerten que les persones que treballen dempeus tenen el doble de probabilitats de sofrir un atac de cor o insuficiència cardíaca congestiva.

    La recerca de l’Institut de Treball i Salut (IWH) en col·laboració amb l’Institut d’Avaluació Clínica (CIEM), tots dos a Canadà, va determinar que el risc de malaltia cardíaca va ser major entre les persones les ocupacions de les quals exigien estar predominantment dempeus (6,6% ) que entre les persones les ocupacions de les quals es desenvolupaven principalment assegudes (2,8% ). “Una combinació d’estar assegut, dempeus i moure’s en el treball és probable que tingui els majors beneficis per a la salut del cor”, va manifestar Peter Smith, el doctor que va dirigir a l’equip d’investigadors.

    Etiquetas:

    color sedentarisme

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions