Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Beatriz Martín, secretària tècnica de l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS)

El 70% dels espanyols beu menys de dos litres al

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 02deAgostde2011

Imatge: CONSUMER EROSKI

La hidratació és crucial per mantenir les funcions de l’organisme. No obstant això, set de cada deu espanyols no beuen ni dos litres de líquid al dia, la quantitat mínima recomanada, i l’escenari empitjora: el 36% solament beu quan tenen set i, per tant, ja s’ha iniciat un procés de deshidratació que pot comprometre diverses funcions corporals i, fins i tot, en casos molt extrems, provocar la mort. Un estiu més, l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS) ha cregut pertinent impulsar la seva campanya per conscienciar a la població de l’important que és mantenir-se ben hidratat. Aquest any recorrerà diferents ciutats espanyoles i, com a novetat, es realitzaran mesuraments d’hidratació a les persones que s’apropin, informa en aquesta entrevista Beatriz Martín, secretària tècnica de l’OHS.

Com s’hidraten els espanyols?

Des de l’Observatori d’Hidratació i Salut, basant-nos en dades d’un estudi d’hidratació realitzat en 2010, sabem que el 70% dels espanyols beu menys de dos litres al dia. I tenim més dades significatives, com que solament el 36% de les persones enquestades beu quan té set, un hàbit molt negatiu perquè ja s’ha iniciat el procés de deshidratació. És a dir, els espanyols beuen menys de l’imprescindible.

I quant es necessita? Dos litres al dia?

“Solament el 36% de les persones enquestades beu quan tenen set”De dues a tres litres de líquid al dia, en funció de les característiques de cadascun, la situació en la qual s’estigui, l’activitat física i la temperatura exterior. Si es juga un partit de futbol, a 33 graus de temperatura, es necessitarà una major quantitat per mantenir l’equilibri hídric, és a dir, la proporció entre el que s’ingereix i el que s’elimina a través de l’orina i la suor, per mantenir les funcions de l’organisme.

A l’estiu, és necessari beure més?

Sí, en l’època estival és imprescindible beure més. No es beu la quantitat suficient, encara que és un assumpte al que s’ha de parar esment tot l’any. A l’estiu, amb més activitat a l’aire lliure, la platja… l’organisme sotmès a les altes temperatures perd líquid i reposar-ho és fonamental per no deshidratar-se.

Hi ha persones que necessiten hidratar-se més que unes altres?

“Cal beure entre dos i tres litres de líquid al dia, segons la persona”Depèn de la constitució. Les dones necessiten menys quantitat que els homes. També està relacionat amb la suor, la temperatura i la pràctica d’esport. La suor està composta de sals minerals la pèrdua de les quals cal compensar amb la beguda.

Els ancians i els bebès són més vulnerables?

En persones ancianes, un sector de la població molt nombrós, el problema és doble: l’aigua corporal disminueix amb l’edat i la sensació de set desapareix. Com no perceben la set, és més fàcil que es deshidratin. Per aquest motiu, cal oferir-los líquids de manera continuada. Els bebès no poden comunicar-se, per la qual cosa també cal oferir-los aigua i llet materna de forma constant.

A més de l’aigua, amb quina més es pot hidratar una persona?

“Els ancians no tenen sensació de set i és més fàcil que es deshidratin”No solament és possible hidratar-se amb aigua, sinó també amb diferents begudes amb alt contingut en aigua. Estan recomanades perquè afavoreixen que es begui més. Es poden prendre begudes de diferent sabor i diversitat, com a sucs, refrescs, tes, gaspatxos o fruites.

Algunes begudes estan desaconsellades?

Sempre s’han d’evitar les begudes alcohòliques perquè tenen un efecte diurético i deshidraten.

I els refrescs ensucrats?

Formen part d’aquesta aportació de varietat, encara que per a algunes persones estaran contraindicadas, com en el cas que pateixin diabetis. La resta de la població, en el context d’una vida saludable i una dieta equilibrada, no han d’evitar-les si fan un consum moderat.

En què consisteix la campanya que ha impulsat l’OHS aquest estiu?

“La deshidratació pot causar marejos, mal de cap, desorientació i, fins i tot, la mort”Aquesta campanya, que té per lema “No et deshidratis. Hi ha mil formes divertides d’hidratar-se”, s’ha impulsat ja diversos estius. Compta amb l’aval del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat i aquest any, també, de l’Organització Mèdica Col·legial i la Fundació Quirón. Consisteix en la col·locació de punts d’informació en centres comercials de cinc ciutats espanyoles: Madrid, Màlaga, la Corunya, Alacant i Barcelona. En aquests punts informatius s’intentarà transmetre a la població quin és la importància de la hidratació en aquesta època de l’any, se li informarà sobre els perills de la deshidratació i, com a novetat, es realitzaran mesuraments del nivell d’hidratació corporal, amb una senzilla màquina que mesura la quantitat hídrica corporal, en funció del sexe, l’edat i la constitució de cadascun. També es proporcionaran diverses recomanacions amb un material molt amè.

Fora de campanya, és possible realitzar-se aquesta prova?

Aquest dispositiu ho utilitzen els nutricionistes. Malgrat ser una prova no invasiva, amb uns pegats que es col·loquen en la pell, és un mecanisme sofisticat i no tothom té accés. Els nutricionistes utilitzen aquesta màquina perquè els resulta útil des del punt de vista de la nutrició, ja que també aporta dades del seu interès, com la proporció de greix corporal.

En què repercuteix la deshidratació en l’organisme?

“No cal esperar a tenir sigueu, sinó que cal beure de forma gradual i contínua”Pot causar marejos, mal de cap, desorientació i, fins i tot, en nivells extrems de deshidratació i davant temperatures excessives, la mort. De la mateixa manera, altera el rendiment cognitiu i intel·lectual, un aspecte que es fa notori, sobretot, en època d’exàmens. És de vital importància la hidratació durant els exàmens, ja que d’aquesta depenen la majoria de les accions del cos, com el transport de nutrients o la digestió. Sense una bona hidratació, tots aquests processos es poden veure compromesos.

Quins són els nivells òptims d’hidratació?

Els nivells d’hidratació adequats depenen de cada persona, del seu gènere, edat i pes i no es pot donar una dada comuna per a totes les persones. La màquina que mesura la hidratació té en compte totes aquestes dades personals. En funció d’això, proporciona la quantitat de líquid corporal que hauria de tenir un individu i que és específic per a cadascun.

CONSELLS PER A UNA BONA HIDRATACIÓ

Els consells per mantenir-se ben hidratat són molt senzills de seguir, però en la pràctica, segons apunten les dades recopilades per l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS), no s’apliquen. S’han de beure entris dos i tres litres de líquid al dia. A més d’aigua, cap la possibilitat de consumir altres begudes i refrescs, ja que la diversitat i el sabor dels líquids augmenten la ingesta. En canvi, cal evitar les begudes alcohòliques, perquè tenen un efecte diurético i deshidraten. També s’ingereixen a través d’aliments rics en aigua, com a fruites, verdures i hortalisses, explica Beatriz Martín.

Un truc important per acordar-se de beure certa quantitat d’aigua, quan augmenta la temperatura o en prendre el sol, és tenir sempre a mà una ampolla, la que més agradi, per hidratar-se. “No cal esperar a tenir sigueu”, sinó que cal beure de forma gradual, contínua i no de cop. En cas de dubte sobre quin és la millor forma d’hidratar-se, el millor és consultar a un farmacèutic o un metge, afegeix Martín.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions