Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Beneficis de caminar

A més de cremar calories, caminar redueix l'estrès i prevé nombroses malalties

Mai abans una activitat tan econòmica va resultar tan rendible. A penes unes sabates còmodes i una roba apropiada són necessaris per a fer un bon passeig i contribuir amb això a millorar la salut física i mental. El recomanable és planificar una rutina i repetir-la de tres a quatre vegades per setmana, encara que els més mandrosos poden optar per combinar l’exercici amb la seva activitat favorita i moure les cames mentre trien vestit en un centre comercial o recullen petxines per la platja. A priori, qualsevol lloc és bo si obliga l’organisme a realitzar una activitat física durant un temps determinat i amb certa freqüència.

Millora de la salut

El Col·legi Americà de Medicina de l’Esport (ACSM) recomana com a pràctica de manteniment per a la millora de la salut un passeig diari, a ritme lent, que suposi el recorregut d’un quilòmetre de distància en tot just 10 o 12 minuts. Una activitat molt senzilla i accessible a la població en general, que pot ajudar a reduir el risc de patir malalties com el càncer o la diabetis.

El canvi més important que es produeix en l’organisme amb la pràctica regular d’exercici és, sobretot, l’augment del consum d’oxigen -fins a un 35% més que els valors inicials-, així com un augment de la capacitat general del sistema circulatori a causa de canvis neurològics, hormonals i respiratoris. A més, segons l’Associació Espanyola d’Infermeria Esportiva (AEED), “s’ha comprovat que les persones que practiquen regularment activitat física i esport presenten una taxa de mortalitat global més baixa que els qui porten una vida sedentària, alhora que un augment en el nivell d’activitat de les persones sedentàries es correlaciona amb reduccions de la mortalitat, especialment, per malaltia cardiovascular i càncer”.

Però, tradicionalment, el passeig ha estat unit a la crema de calories i la consegüent reducció de pes corporal, sempre que es cremin més calories que les que es consumeixen durant el dia. La facilitat per a posar en pràctica aquesta activitatpermet que es pugui realitzar en qualsevol espai, tancat o obert, aconseguint així un important nombre de seguidors que prefereixen caminar diversos quilòmetres a l’aire lliure en lloc de tancar-se en un gimnàs.

/imgs/2006/10/passejar.jpg

D’altra banda, acostumar-se a caminar, o a practicar un altre tipus d’exercici dinàmic i aeròbic (de llarga durada i que mobilitza un bon nombre de músculs) com córrer o nedar, “protegeix contra el desenvolupament i progressió de moltes malalties cròniques i constitueix un important component en l’estil de vida saludable”, assegura l’AEED.

Tant és així que els treballs de recerca realitzats en aquest camp confirmen que el risc de patir problemes cardiovasculars és el doble per a les persones inactives que per als qui realitzen activitat física regularment, si bé l’abandó de l’exercici suposa també l’eliminació de l’efecte protector aconseguit. Per això, és molt important no perdre l’hàbit de l’esport, especialment el de caminar perquè millora el treball cardiovascular i respiratori, augmenta el flux coronari i descendeix la freqüència cardíaca.

En concret, l’AEED enumera els avantatges de caminar:

  • Disminueix entre un 35% i un 52% les possibilitats de patir hipertensió.
  • Augmenta la tolerància a la glucosa i millora la seva utilització.
  • Descendeixen els triglicèrids, causants del colesterol, i augmenta el colesterol bo.
  • Incrementa el material ossi i pot resultar útil per a prevenir l’osteoporosi.
  • Afavoreix el trànsit intestinal i elimina l’exposició a agents cancerígens en aquesta zona.
  • Redueix les pèrdues funcionals associades a l’envelliment, sobretot a les cames, en fomentar l’ús dels diferents sistemes corporals.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions