Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Beneficis de trencar les rutines en vacances

Durant les vacances és convenient reservar-se un temps per no fer ni planificar gens i buscar l'assossec que sol faltar la resta de l'any

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 11deAgostde2013

Per portar una vida saludable, el ritme importa. Cada persona ha de descobrir quin és el seu per evitar obligar-se a portar una vida accelerada. I les vacances són l’època idònia per a això. Aquest període no hauria de servir solament com un espai per omplir d’activitats que no hi ha temps de realitzar la resta de l’any. Els dies de descans poden ajudar a avaluar el ritme de vida que ens domina i veure si està d’acord amb el que desitgem. En aquest article es descriu la importància de donar-se espai en vacances per recapacitar i deixar passar el temps per poder trencar, a estones, el ritme de vida i la rutina. També s’aporten consells per portar un estiu sense estrès.

Img hamaca relax1 art
Imatge: monkeybusiness

Vacances: posar-li fre al ritme de vida

Al llarg del curs escolar són molts els horaris que cal seguir: aixecar-se, desdejunar, arribar al col·legi o al lloc de treball, classes, activitats extraescolars, compres, sopars, etc. Tot això confereix un ritme de vida ràpid que per a molts pot ser fins i tot frenètic. Sens dubte, el sistema de vida imposat que es porta en les societats desenvolupades infligeix un desgast tant físic com a psíquic.

El sistema de vida imposat que es porta en les societats desenvolupades infligeix un desgast tant físic com a psíquic

L’estrès que d’això es deriva pot arribar a contaminar el dia a dia de tensió, irritabilitat, aclaparament, de la impossibilitat de no gaudir de moltes activitats, i arribar a tenyir l’existència d’una sensació de frustració, de no controlar ni dirigir la pròpia vida, la qual cosa pot provocar des d’un baix estat d’ànim, depressió i, fins i tot, el desenvolupament de malalties.

I a l’estiu, posar fre a aquesta tendència i donar un gir que permeti portar un altre ritme o un estil de vida diferent és, sovint, difícil. Un canvi així requereix trencar amb idees de productivitat, d’obligatorietat d’omplir els espais de temps, d’aprofitar per realitzar tot el que no podem fer al llarg de l’any i de seguir el ritme eixelebrat de no deixar escapar gens.

Acabar amb aquesta tendència, segons els especialistes, no és tasca fàcil; és possible que al principi surtin a la llum incomoditats que angoixen per no sentir-se actius i productius. Trencar amb les rutines és abandonar els lligams que sustenten i donen forma a un dia a dia que dona poc, o gens, de temps lliure per sentir el que li passa a un, la qual cosa es vol o no. I això, de vegades, comporta malestar.

Buscar l’assossec durant les vacances

Sobrellevar un estat d’ansietat i nerviosisme, a llarg termini pot tenir un efecte acumulatiu en el cos i resultar nociu per a la salut cognitiva de la persona, segons conclou una recerca duta a terme per experts de la Universitat de Califòrnia, Irvine (EUA), i publicada en la revista Psychological Science.

Sofrir estrès diàriament pronostica l’angoixa psicològica i d’ansietat deu anys després

Segons Susan Turk Charles, autora principal de l’estudi, sofrir estrès diàriament pronostica l’angoixa psicològica i d’ansietat deu anys després. L’informe posa en evidència que les discussions amb la parella, els conflictes en el treball, les esperes dempeus en llargues cues, el tràfic i altres situacions que generen estrès cada dia són els ingredients fonamentals per patir aquesta angoixa patològica una dècada després.

Per a aquesta professora de Psicologia, Comportament Social i Ciències de la Infermeria, és fonamental que la població tingui en compte la importància de mantenir un equilibri emocional i que el camí per obtenir-ho està a canviar la manera de respondre a aquesta situació d’estrès diari. Aquest equilibri emocional és un factor de tanta envergadura per a la salut com els altres hàbits que confereixen un estil de vida saludable, com l’alimentació i l’activitat física.

Així, els especialistes en salut mental recomanen buscar espais en el trascurso del dia per deixar passar el temps de manera agradable, però sense sentit, asseguts a l’aire lliure, i donar importància a la no organització ni planificació exacta del dia. En resum, treure-li benefici a no fer gens.

Com gaudir un estiu sense estrès

Elena Mayorga, escriptora, psicoterapeuta i codirectora del portal web Ment Lliure, aporta quatre consells per gaudir d’un període de descans sense estrès:

  • 1. Viure el descans sense objectius i deixar-se portar pel desig del moment: passejar si és el que ve de gust fer, dormir si es té son, menjar…
  • 2. Desconnectar: oblidar-se per uns dies d’encendre la televisió o l’ordinador, llegir el periòdic… Guardar el rellotge al costat del mòbil, l’ordinador, la tableta i la resta de tecnologia que s’utilitza de manera habitual en les jornades laborals. Deixar les contestacions de correu, els tuits i altres xarxes socials per al retorn.
  • 3. Gaudir del “aquí i de l’ara”, sense preocupacions ni ocupacions i sense pensar en el matí. Posar tota l’atenció en el que se sent, no solament a través de l’intel·lecte, sinó també en el cos, i gaudir de sensacions que ens enriqueixen i ens allunyen de l’estrès i de l’ansietat. A més, aquest redescubrimiento dels sentits ajuda a connectar amb nosaltres mateixos, amb els nostres gustos, desitjos i anhels.
  • 4. Realitzar activitats plaents i relaxants, posant plena atenció a través de tots els sentits: passejar pel bosc, per la platja o pel camp; estar en contacte amb la naturalesa i respirar aire sa; conversar amb els fills, la parella o els amics, amb el mòbil apagat; llegir un llibre apassionant (res relacionat amb el treball); anar al cinema a veure una comèdia divertida i desternillarse de riure (proporciona serotonina i endorfinas, hormones relacionades amb l’alegria i la felicitat); fer manualitats o belles arts (fotografia artística, pintura, jardineria, modelaje, esculpir); o ballar o practicar algun esport estiuenc amb l’únic objectiu de divertir-se i relaxar-se, no guanyar.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions