Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Beure dos litres d’aigua al dia: hàbit saludable o mite?

La creença que és necessari beure dos litres d'aigua al dia no té fonament científic

Img beber agua list Imatge: gingerpig2000

Mantenir una bona hidratació és important, sobretot quan la calor estreny. Però sembla que s’accepta que és necessari beure dos litres d’aigua diaris. Fins a quin punt és veritat? És un fet comprovat? Com explica aquest article és cert que l’organisme precisa una adequada aportació de líquids, però no és necessari que sigui solament d’aigua.

Beure dos litres al dia

Img beber agua art
Imatge: gingerpig2000

És necessari hidratar-se, però no fa falta que sigui solament amb aigua. Est és el missatge que llança Spero Tsindos, autor d’un article sobre la ingesta de líquids publicat en dates recents en una revista australiana. L’estudi assenyala que beure dos litres d’aigua al dia és una mala interpretació del que seria una correcta hidratació, doncs no es contempla el líquid present en altres begudes o aliments. En aquest cas, suplementar el consum diari de líquids amb vuit gots d’aigua seria innecessari, doncs aquesta quantitat solament serviria per diluir més l’orina.

L’expert australià, de la Trobe University (Melbourne), proposa beure quan es tingui sigueu i no solament aigua, sinó qualsevol beguda, incloent begudes amb cafeïna i begudes amb baixa graduació alcohòlica, com la cervesa.

Alguna cosa semblança argumenta l’Agència Europea de Seguretat Alimentària (AESAN), que estima que el consum total de líquids diaris hauria d’estar al voltant dels tres litres. D’aquesta quantitat, una mica menys de la meitat hauria de provenir dels aliments ingerits, especialment de fruites i verdures. L’altra meitat hauria de ser suplementada amb aigua o altres begudes. Això suposaria una mica menys de vuit gots de líquids diaris. Si es calcula que en el desdejuni es pren una tassa de cafè o cafè amb llet, a mitjan matí un suc de fruites, en cada menjar dos gots d’aigua i a la tarda una altra tassa de cafè, te o infusió, ja s’aconsegueixen els dos litres diaris.

Hidratació sense evidència científica

No hi ha evidències que demostrin que prendre dos litres d’aigua diaris sigui beneficiós per a la salut ni tampoc el contrari

Llavors, d’on prové la recomanació de beure dos litres d’aigua diaris? Té una base científica o forma part de les campanyes publicitàries d’empreses comercialitzadores?

Els experts van començar a investigar l’efectivitat de prendre dos litres d’aigua al dia fa més de deu anys i, fins avui, encara no s’han trobat evidències que demostrin que aquesta quantitat sigui beneficiosa per a la salut.

Un d’aquests estudis és el que va realitzar Heinz Valtin, de la Universitat de Medicina de Darmouth, EUA, en 2002. Per a la recerca, Valtin va revisar la bibliografia sobre el tema i va consultar amb dietistes especialitzats en la set i el consum d’aigua. Valtin conclou que no hi ha proves que demostrin que beure dos litres sigui beneficiós per a la salut. A més, afegeix que el cos humà és capaç de regular mitjançant la micció i la set l’equilibri hídric de l’organisme. També adverteix que un consum excessiu de líquids en alguns casos pot arribar a ser perjudicial.

Per la seva banda, en el 2008, dos investigadors de la Universitat nord-americana de Pennsilvània, van analitzar antics treballs per determinar si, com anuncien algunes campanyes publicitàries, beure dos litres diaris ajudava a depurar toxines corporals, si era beneficiós per al correcte funcionament dels òrgans i si permetia aprimar. La conclusió va ser, una altra vegada, que falten evidències que sustentin aquestes hipòtesis. No obstant això, els autors van aclarir que tampoc hi ha evidències que demostrin el contrari.

Beure aigua: ni poca ni massa

Beure aigua forma part d’un determinat estil de vida que les campanyes publicitàries s’encarreguen d’encoratjar amb l’excusa de l’eliminació de toxines i la pèrdua de pes.
El consum d’aigua té algunes clares recomanacions, però també té les seves contraindicacions en alguns problemes de salut, com la insuficiència cardíaca. En aquesta malaltia, si no es moderen els líquids que s’ingereixen, el cor té dificultats per manejar-los i apareix dificultat per respirar (per l’acumulació de líquids en els pulmons) i inflor de les cames. Per aquest motiu, cal ser previnguts abans de forçar a les persones majors al fet que beguin una abundant quantitat de líquids.

D’altra banda, prendre abundants líquids s’ha mostrat beneficiós per prevenir infeccions urinàries i càlculs. És de sentit comú tenir en compte que la quantitat de líquids que cal beure té a veure amb les pèrdues. D’aquesta manera, si se sua a l’excés o hi ha pèrdues excessives (com en el cas d’una gastroenteritis) l’aportació ha de ser major.

Aigua carbonatada per al cor

A més de la quantitat que es beu, també és important el tipus d’aigua que es consumeix. Un estudi recent mostra que el consum d’aigua mineral bicarbonatada durant els menjars disminueix l’absorció de triglicèrids i colesterol. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat un grup d’investigadors espanyols de l’Institut de Ciència i Tecnologia d’Aliments i Nutrició (ICTAN) i del CSIC, els qui assenyalen que prendre mig litre d’aigua carbonatada amb els menjars pot reduir fins a un 15% u dels principals factors de risc cardiovascular.

Aquest tipus conté anhídrid carbònic, sodi, clorur, liti i altres electròlits. Aquests minerals produeixen un petit augment del pH durant la digestió, que fa que la vesícula biliar aboqui menys bilis en l’intestí i, per tant, s’absorbeix una menor quantitat de triglicèrids i colesterol.

Per a l’estudi van usar 18 voluntaris sans i van comparar els resultats amb un grup control que bevia aigua mineral sense carbonatar. Els autors del treball publicat en el ‘European Journal of Clinical Nutrition’ recomanen prendre dos gots d’aigua bicarbonatada al dia, repartits durant els menjars principals. No obstant això, aconsellen no sobrepassar aquesta quantitat, ja que un excés de gasos en el tub digestiu pot resultar perjudicial.

Aigua de feble mineralització

A pesar que últimament també es publiciten algunes aigües de feble mineralització com més saludables, això és cert amb matisos.

Aquest tipus de líquids sí que estan aconsellats en els nens petits i en les persones amb problemes renals. No obstant això, en els adults sans no s’ha mostrat un efecte beneficiós diferencial.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions