Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Carlos Diéguez, director del grup de Recerca Obesómica Funcional del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn)

Entre un 15% i un 25% de les persones obeses tenen addicció al menjar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 15 de Gener de 2013

Menjar per plaure o per necessitat. En altres paraules, menjar per gana hedonista o gana fisiològica és la difícil elecció a la qual diàriament s’enfronta el cervell humà per decidir què aliments portar-se a la boca. S’estima que, cada dia, una persona d’una societat desenvolupada realitza 220 seleccions relacionades amb els aliments i que, d’aquestes, solament 19 es fan de manera conscient. El resultat és que, en les societats més avançades, la majoria dels consumidors es decanten per una o un altre menjar en funció de la seva gana hedonista, la qual cosa condueix a l’engreixi. La gana hedonista s’aprèn (és necessari haver provat un aliment diverses vegades perquè agradi) i tots els éssers humans del món civilitzat la pateixen. Però algunes persones són més eficaces a l’hora de controlar els seus impulsos. Per aconseguir-ho, els experts aconsellen seguir un programa d’alimentació amb el suport d’un grup, de la mateixa forma que es fa per tractar diverses addiccions i malalties. Així mateix, encara que és idoni procurar aconseguir un pes normal, no cal obsessionar-se amb aquesta idea perquè qualsevol pèrdua de pes, per petita que és, produeix un benefici de salut. De tot això parla en aquesta entrevista Carlos Diéguez, catedràtic de la Universitat de Santiago de Compostel·la i director del grup de Recerca Obesómica Funcional del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn).

Per què les persones tenen gana? Què és la gana hedonista?

Es té gana per dues raons. D’una banda, es necessiten ingerir aliments per reposar les calories perdudes. Per exemple, després de córrer durant cinc quilòmetres, si s’ha desdejunat poc i no s’ha pogut menjar, a la nit hi ha una gran sensació de gana i qualsevol menjar servirà per satisfer aquesta necessitat. S’activen els mecanismes homeoestàtics i de manteniment del pes corporal: és la gana fisiològica. Però també hi ha un altre tipus de gana que es desperta per plaure, en ingerir determinats aliments. A les festes nadalenques es menja un munt de plats i calories, però no per tenir sensació de gana fisiològica, sinó per una gana que sorgeix davant unes postres que ve de gust molt o els torrons, no perquè es té necessitat de menjar. La gana hedonista és la que sorgeix pel plaure d’ingerir algun aliment.

En les societats desenvolupades, es menja més per gana hedonista?

“La gana hedonista és fruit d’un mecanisme d’aprenentatge de les neurones”Crec que sí. Sol haver-hi disponibilitat de menjar de forma il·limitada i es busca ingerir més un tipus d’aliment, pel plaure de menjar-ho. Si es vol menjar xocolata, per la sensació plaent que dona, el cervell s’anticipa a l’acte d’ingerir un menjar associat a la xocolata i activa mecanismes de plaure solament pel fet de pensar en la xocolata. I tot això ocorre perquè hi ha dos cervells: un enfocat a la supervivència, que porta a consumir les calories que es necessiten; i un altre relacionat amb el plaer, que tracta d’obtenir plaure a través de la ingesta de diferents tipus d’aliments.

Hi ha algun tipus d’aliment que produeixi més gana hedonista que uns altres?

En general, els carbohidrats o les dietes riques en greixos es relacionen més amb la gana hedonista. Però depèn de les persones. La gana hedonista és fruit d’un mecanisme d’aprenentatge de les neurones que lliguen la ingesta a un tipus d’aliment o a la sensació de plaure, i que s’adquireix amb el temps. A la majoria de les persones no els agrada la cervesa la primera vegada que la proven, però quan s’ha pres diverses vegades es converteix en un acte molt plaent. A més, hi ha diferències culturals respecte als aliments que donen sensació d’hedonisme, com el marisc, que a Espanya agrada molt, però que en altres cultures provoca rebuig.

La gana hedonista provoca addicció al menjar?

“La gana hedonista és la que es desperta en ingerir un determinat tipus d’aliments”Sí. Un percentatge alt de persones obeses, entre un 15% i un 25%, tenen addicció al menjar, encara que varia segons diferents factors. Aquesta addicció es caracteritza per la cerca d’un determinat nutrient per menjar i no els serveix un altre aliment. El seu consum es converteix en una addicció, quan interfereix en la seva vida personal o professional d’una forma molt important i, fins i tot, els porta a canviar d’hàbits. I fins a sofreixen síndrome d’abstinència si no ingereixen aquest nutrient en concret, ja que ho necessiten consumir de manera ansiosa perquè activa els circuits de recompensa lligats a la gana hedonista. Un exemple d’això és l’addicció a la xocolata.

Quins són aquests circuits?

Si s’exposa a subjectes normals a un aparell de ressonància magnètica funcional i se’ls ensenya una tableta de xocolata i una pastanaga, quan se’ls mostra l’hortalissa s’activa alguna que una altra neurona del sistema nerviós central; però quan s’ensenya una tableta de xocolata, s’activen una sèrie de neurones localitzades en grups neuronals (del nucli accumbens i l’àrea ventrotegmental) que alliberen un neurotransmissor, la dopamina, que aporta la sensació de plaure. Aquesta sensació es pot induir per diferents vies, mitjançant la visió o la ingesta de certs nutrients o menjar. Em refereixo a menjar tingut per apetecible, perquè una carxofa o una pastanaga no li “diu” gens al cervell; l’aliment ha de produir un efecte de plaure o recompensa. A més, en el cervell es produeix cert aprenentatge de les neurones. Quan s’ingereix xocolata de forma contínua, es genera cada vegada més una major sensació o grau de plaure i això condueix al consum de cada vegada més calories i a una gran obesitat fruit de la gana hedonista.

Totes les persones senten gana hedonista?

Totes la tenen, però el que varia és el grau de control que s’exercim sobre aquesta gana hedonista, és a dir, com les persones gestionen l’entorn per evitar-la. En l’exemple de la xocolata, si se sofreix addicció, el millor seria no tenir-ho a casa perquè, si es disposa amb facilitat, s’acaba menjant un disbarat. Per aquest motiu, s’han de dur a terme canvis conductuals.

Quins canvis de conducta cal realitzar per combatre-la?

“Qualsevol pèrdua de pes, encara que no s’arribi al pes normal saludable, és molt avantatjosa per a la salut”Cal seguir una sèrie de petites normes, per canviar l’entorn. S’ha d’explicar als afectats quins aliments han d’estar més visibles, tant en la nevera com en el rebost, i els que han d’estar menys, com la xocolata, que no ha de figurar en primera línia. Si no està en primera línia, és més fàcil evitar-ho. També, si un va a prendre un cafè a una pastisseria, és més fàcil caure en la temptació de menjar-se un pastís amb el cafè. Aquests canvis s’han d’encaixar, a poc a poc, en la rutina diària. Es calcula que, al llarg del dia, es prenen 220 decisions alimentàries (des de menjar una torrada o un dònut per acompanyar al cafè, a quin tentempié prendre a mitjan matí). Cadascuna d’aquestes decisions, per si sola, influeix molt poc, però, sumades, poden ajudar a guanyar pes o no fer-ho.

Llavors, la gana hedonista és responsable que fracassin els bons propòsits que es fan després de Nadal amb la dieta?

Sí, és probable. En Nadal es trenquen totes les rutines establertes amb el menjar i s’ingereixen aliments a l’excés i sense tenir en compte la seva composició. A més, es redueix el consum de verdures i de fruites. Al seu torn, en el cervell s’activen els mecanismes que tenen efectes plaents de recompensa, a causa de les postres (dolces, xocolata, torrons) i a l’excés de calories que, després, cal desactivar per reacondicionar el cervell a la situació normal, de manera que la ingesta que es faci es base en l’exercici físic i la despesa energètica.

Quins són les situacions de risc en les quals es pot sucumbir a aquest tipus de gana?

Les situacions han de ser valorades en cada subjecte. Anar a prendre un cafè a una pastisseria és una situació de risc, perquè hi ha perill de menjar un pastís, igual que tenir la xocolata a casa; també sortir amb alguns amics a una determinada hora a la cafeteria per menjar determinats productes. Cal aprendre uns hàbits, a tots els nivells, de forma saludable. Així, si es viu en un tercer pis i es vol perdre pes, en acabar el Nadal, s’hauria de pujar l’escala a peu i, si un no es veu capaç, pujar al primer pis i al segon i, després, en ascensor a partir d’aquí. Cal recalcar que, quan se sofreix sobrepès o obesitat i es pretén baixar a un pes normal, sovint, si no s’aconsegueix, es considera un fracàs. No obstant això, qualsevol baixada de pes, encara que no s’arribi al pes normal saludable, és molt avantatjosa per a la salut. Si es disminueix sis centímetres el perímetre de la cintura, es redueix dues o tres vegades el risc de diabetis i el risc cardiovascular. Quan es tenen quilos a l’excés, cal pensar a obtenir qualsevol pèrdua de pes, i no importa tant arribar al pes tingut per normal. Encara que, si s’arriba, molt millor.

Teràpia de grup per perdre pes

Aprendre a controlar la gana hedonista amb el suport d’un grup, com ocorre en altres addiccions i malalties, funciona i és recomanable “per a persones que tenen dificultats tant per mantenir el pes com les quals necessiten disminuir quilos”, afirma Carlos Diéguez. Consisteix en un tractament no farmacològic, llançat per Weight Watchers, que es basa en la motivació que dona el grup, a més d’una dieta flexible i promovent l’activitat física.

Weight Watchers és una associació de persones que comparteixen la seva experiència per ajudar a uns altres a aconseguir un pes saludable. Des dels seus inicis en 1963, més de 30 milions de persones ho han aconseguit. En l’actualitat, a nivell mundial, tenen lloc 45.000 reunions setmanals en més de 30 països diferents, entre ells Espanya. Aquest programa, denominat “Entulínea”, sota la supervisió i el consell d’experts en medicina i nutrició, pretén controlar la gana hedonista que provoca l’augment de pes i interfereix en l’èxit de les dietes.

“Entulínea” es pot seguir assistint a reunions de grup o per Internet. El seu objectiu és ensenyar a ser més conscients de les eleccions d’ingestes amb l’ajuda d’eines on line i aplicacions per a mòbils (iphone, ipad i android); reconèixer les situacions de risc, com els menjars fora de casa, de treball, els viatges o les temptacions en anar de compres i aprendre a gestionar-les; i fomentar bons i petits canvis en els hàbits que, al final, es converteixen en accions automàtiques que combaten les situacions de risc que fan malbé les dietes.

Els resultats reeixits d’aquests programes d’adelgazamiento basats en sessions de grup, com “Entulínea”, s’han publicat en les revistes ‘The Lancet’ (2011) i ‘Obesity’ (2012).


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions