Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc claus per cuidar la salut en Nadal

Unes festes nadalenques sense control poden portar conseqüències en la salut física i psíquica de les persones

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deDesembrede2016
img_5claves salud navidad hd

Els excessos tan habituals durant les festes nadalenques i l’abandó dels hàbits saludables, com l’exercici físic o les rutines de descans nocturn, poden ocasionar un llistat interminable d’efectes col·laterals. Les conseqüències que aquest descontrol implica poden ser importants, sobretot en els qui sofreixen alguna malaltia crònica: des d’uns quilos de més a l’augment de les xifres de colesterol passant per episodis d’estrès i insomni. A continuació s’aporten cinc consells per evitar que el Nadal afectin a la nostra salut.

Img 5claves salud navidad art
Imatge: brebca

1. Nadal sense quilos de més

Golafres, sobretaules interminables amb dolços típics, aperitius, sopars amb amics… Es calcula que en el període que va des dels dies previs al Nadal, amb els sopars d’empresa o d’amics, fins que s’acaben aquestes festes, els espanyols guanyen de mitjana entre 500 grams i tres quilos de pes. Per això cal ser moderat en els festins per no fer malbé l’aconseguit la resta de l’any. Tampoc cal abandonar per complet l’activitat física que pot ajudar en gran mesura a pal·liar els efectes de tant excés de calories.

Per limitar el guany de pes serveix conscienciar-se de no fer més d’una concessió per menjar. Si es pren un primer plat d’alt contingut gras i calòric (salses o fritades), és millor que el segon i les postres siguin més lleugers (fruita fresca o iogurt descremat). O a l’inrevés. Si el segon plat està cuinat amb salsa, una bona opció seria un primer suau (sopes, cremes, amanides o menestra de verdura) i unes postres lleugeres. I si no es pot evitar la temptació d’ingerir unes postres de gran contingut calòric (dolços, torrons, massapans, polvorons), el millor és que tant el primer plat com el segon siguin suaus.

Un altre truc és servir poca quantitat i gaudir de cada mos, parant esment al que es menja, a poc a poc, i deixar les golafres per als dies assenyalats al calendari. Per a la resta de les jornades, el més recomanable és mantenir una dieta equilibrada sense oblidar deixar en lloc segur les caixes amb els dolços nadalencs, per evitar el picoteo amb excés de greix.

2. El colesterol a ratlla

Però l’abundància de calories, grasses trans, saturades i sucre, juntament amb l’abandó de les rutines d’exercici físic, no solament porten quilos de més. Aquestes desproporcions de menjar i beguda habituals durant les festes de Nadal també poden ocasionar un augment dels nivells de colesterol “dolent” es fins a un 10%, segons assenyalen des de la Fundació Espanyola del Cor (FEC). I les xifres elevades de colesterol (més de 200 mg/dl) s’associen amb el risc de malaltia isquémica del cor. Per això és important tenir-ho en compte, máxime, si es tenen altres factors de risc cardiovascular, com a diabetis tipus 2, hipertensió o obesitat, entre uns altres.

Si hi ha hàbit de realitzar exercici durant tot l’any, no hi ha per què deixar-ho durant les festes nadalenques
Mantenir a ratlla a aquest conegut factor de risc cardiovascular és, a priori, fàcil. N’hi ha prou amb seguir unes pautes senzilles per restringir el consum de greix, sobretot saturada. Per aquest motiu, una de les recomanacions més afavorides pels dietistes-nutricionistes és el limitar en tant que sigui possible embotits, aperitius salats, salses, brioixeria industrial i aliments precuinats. També és aconsellable evitar la mantega i la nata per cuinar i escollir un greix cardiosaludable, com l’oli d’oliva.

Un dels llocs on hi ha més grassa saturada és en la pell de les aus, per la qual cosa si no s’ha pogut retirar abans de cuinar -que és la millor opció-, cal rebutjar-la abans de menjar-la-hi. Una altra recomanació és escollir làctics i derivats descremats i formatges amb baix contingut en greix, ja que els enters i guarits, respectivament, tenen gran contingut en greix saturat.

3. No abandonar l’exercici físic

Durant aquests dies resulta complicat resistir la temptació de provar tot tipus de begudes, aperitius, plats i dolços tradicionals que contribueixen amb facilitat a guanyar pes. Per això, amb la finalitat de frenar aquest augment, a més dels consells citats, no queda una altra que mantenir, almenys, les rutines d’activitat física acostumades per cremar l’excés de calories ingerides.

L’exercici és un dels pilars en la consecució d’un estil de vida saludable, a més de ser un factor fonamental en el benestar mental, en la prevenció de malalties cròniques no transmissibles (obesitat, diabetis tipus 2 i hipertensió) i en el tractament de determinades patologies físiques (osteoporosis, certs tipus de càncer, obesitat o malalties cardiovasculars, entre altres).

Si hi ha hàbit de realitzar exercici durant tot l’any, no hi ha per què deixar-ho. I, en el cas que no es practiqui, una bona opció és incloure un augment de l’activitat física en el quefer diari: anar caminant als llocs, al treball, baixar-se de l’autobús o del metre una parada abans o incrementar els minuts dedicats a la mascota. Una altra possibilitat és canviar la sobretaula -i les seves dolces temptacions- per un passeig en família.

4. Descansar a cama solta, també en Nadal

Així com l’activitat física ajuda a alliberar tensió i agafar el son, hi ha algunes pràctiques que contribueixen a tenir un somni reparador. Això cobra major importància en aquests dies de celebracions on l’estrès, els abusos de menjar i alcohol -i tabac en els fumadors- i els canvis de rutines provoquen una alteració del ritme del somni.

Les pautes per descansar tan bé com sigui possible són:

  • Mantenir, en tant que sigui possible, un horari regular per ficar-se al llit i aixecar-se.
  • Compensar els excessos alimentaris amb dietes més lleugeres riques en vegetals.
  • Evitar les begudes excitants (cafè, xocolata, te o cua).
  • Seguir amb l’activitat física acostumada.
  • Ficar-se al llit en una habitació fosca, ben ventilada i a una temperatura òptima (entre els 18 ºC i els 20 ºC).

5. Cura amb els canvis de temperatura

Com en tota l’època hibernal, durant aquests dies no cal baixar la guàrdia i protegir-se del fred a casa i al carrer. Aquesta mesura és fonamental en persones amb una salut fràgil, ja sigui per edat avançada o malaltia. Per no destemplarse en la llar, el millor és abrigar-se bé amb mitjons de llana, unes bones sabatilles i un jersei gruixut i usar una manta per a les estones de sofà. Per sortir al carrer, si les temperatures són molt baixes, és important utilitzar roba d’abric (amb dues o tres capes), guants, capell i bufanda.

El fonamental és cuidar-se dels canvis bruscs de temperatura per evitar els refredats i, fins i tot, alguns esdeveniments cardíacs en persones molt susceptibles al fred, a els qui pot afectar més la vasoconstricción associada i sofrir un vasoespasmo.

A pesar que el refredat és una dolència lleu, pugues aguar totes les festes nadalenques, ja que la seva durada habitual va de la setmana als 10-15 dies. I no solament això, ja que poden presentar-se algunes complicacions com a otitis, sinusitis o altres afeccions respiratòries, especialment en els qui breguen amb una o més malalties cròniques. Davant la infecció d’un dels membres de la família, l’objectiu serà frenar el seu contagi a la resta, en aquest cas són útils les normes generals d’higiene, com tapar-se la boca i el nas en esternudar o tossir -amb la màniga del jersei-, utilitzar mocadors d’un sol ús i, sobretot, rentar-se les mans amb aigua i sabó, que és la manera més fàcil, barata i eficaç de frenar la seva propagació.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions