Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc consells postnavideños per cuidar el teu cor

Reprendre rutines saludables després dels excessos nadalencs és fonamental per mantenir en bona forma la salut cardiovascular

img_cinco consejos cuidar corazon hd

Durant el Nadal es té el sa costum de gaudir dels amics i la família, però la majoria també aprofita per posar en pràctica altres hàbits menys saludables. Descansar poc, menjar més grasses saturades, oblidar les rutines esportives i prendre alguna copa de més són alguns dels clàssics d’aquestes festes. Perquè el cor no sofreixi els excessos, ara és el moment de reconduir aquests costums. Aquestes són algunes pautes postnavideñas que ajudaran a posar-ho en forma de nou.

Imatge: sebastiangauert

1. Dieta sana i lleugera

Els espanyols guanyem entre dos i cinc quilos de pes durant el Nadal, segons ha calculat un recent estudi realitzat pel Grup NC Salut. I per cuidar el cor, l’idoni és mantenir a ratlla el sobrepès. De fet, l’obesitat és un factor de risc cardiovascular, especialment si es tracta d’obesitat abdominal, que és la que afecta en major mesura al cor. Per això convé perdre aquests quilos de més, pel que és possible seguir dietes cardiosaludables que incloguin aliments amb un índex glicémico baix, que no produeixen alts nivells de sucre en la sang. Un bon exemple és la dieta rica en vegetals i en cereals integrals al costat del consum moderat de peix, aus, làctics i ous i petites quantitats de carns vermelles.

2. Reduir el consum d’alcohol
“Diversos treballs, com ‘The Holidays as a Risk Factor for Death’, realitzat per la Universitat de Duke (Estats Units), han demostrat que el Dia de Nadal és el que registra més morts per fallada cardíaca de tot l’any, seguit del 26 de desembre i de l’1 de gener”, explica el doctor Miguel Ángel García-Fernández, membre de la Societat Espanyola de Cardiologia (SEC). Es refereix al que es coneix com la síndrome del cor en vacances, un esdeveniment cardiovascular que es va diagnosticar per primera vegada fa 37 anys i que està relacionat amb el consum excessiu d’alcohol en un dia determinat com a Nadal o Any Nou.

La presa excessiva de begudes alcohòliques pot danyar el cor perquè l’alcohol és un tòxic per al múscul cardíac. Tant que pot arribar a afeblir-ho i causar la malaltia denominada miocardiopatía dilatada, provocant en el pacient símptomes d’insuficiència cardíaca. A més, hi ha determinades arrítmies cardíaques relacionades amb el consum excessiu d’alcohol. Per aquest motiu per cuidar el cor no s’abusi de les begudes alcohòliques, reprenent hàbits cardiosaludables.

3. Més exercici
Les dades de l’última Enquesta Nacional de Salut van concloure que el 35,86% dels homes i el 46,64% de les dones són sedentaris. Però a més, entre els qui sí practiquen habitualment esport, un grup considerable s’oblida de la seva rutina esportiva durant les festes per falta de temps.

Si el sedentarisme és un dels principals enemics de la salut cardiovascular, l’activitat física és la seva gran aliada. Per aquest motiu els especialistes recomanin reprendre o començar a practicar exercici diàriament. Per a les persones sanes, s’aconsella realitzar exercici aeròbic, com caminar, caminar amb bicicleta o nedar, a intensitat moderada almenys 30 minuts la majoria dels dies de la setmana. Els pacients cardiovasculars es beneficien també de la pràctica d’esport, encara que si escau ha de ser el metge qui marqui la intensitat de l’esforç físic.

4. Descans
El descans nocturn s’associa a una millor salut cardiovascular, i així ho evidencien estudis com el publicat en l’European Journal of Preventive Cardiology. En ell es va posar de manifest aquesta relació en concloure que els qui, a més de portar uns hàbits de vida saludables, dormen un mínim de set hores al dia, redueixen fins a en un 65% el risc de sofrir malalties cardiovasculars i fins a un 83% el risc de morir per malaltia cardiovascular, en comparació de les persones que no segueixen cap hàbit de vida saludable. Per contra, dormir poc s’associa a una major incidència de sobrepès, obesitat, hipertensió i xifres de colesterol i triglicèrids elevades. Encara que a les festes es trastoquin els horaris, tornar a la normalitat procurant dormir set hores diàries és una bona recepta per a la salut cardiovascular.

5. Mantenir els nivells idonis de colesterol
A més de l’augment de pes, a la volta de les festes és freqüent trobar-se amb uns nivells de colesterol bastants més alts. I si estan per sobre de l’aconsellable (colesterol total per sobre de 190 mg/dl i LDL per sobre de 115 mg/dl en la població general), es converteixen en un important factor de risc cardiovascular. Per això convé reprendre una dieta que els mantingui equilibrats. “Si tenim en compte que els nivells de colesterol poden incrementar-se fins a en un 10% durant les festes i que la meitat dels adults espanyols ja té el colesterol elevat, estem parlant d’una situació que s’ha d’abordar i prioritzar com un dels temes de salut claus per al nou any”, expliquen des de la Fundació Espanyola del Cor.

Com fer-ho? Segons els especialistes, es tracta de seguir una dieta rica en fruites i verdures, no oblidar-se de l’oli d’oliva (conté un tipus de grassa cardiosaludable que contribueix a mantenir els nivells de colesterol) i consumir peix blau (tonyina, bonic, aladroc, verat, sorell, palometa, salmó o sardina) amb àcids grassos omega 3 que ajuden a mantenir els nivells correctes de colesterol en sang.

RSS. Sigue informado

Fundación española del corazón

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions