Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc mites sobre l’exercici físic que hauries de bandejar

Suar crema calories? És el gimnàs el lloc idoni per exercitar-se? El cardio és el millor per perdre pes? Descobreix quin és la resposta correcta a aquestes i a altres dues preguntes

ejercicio mitos Imatge: Pixabay

La cultura de la dieta ha generat un tsunami d’informació sobre què fer o no quan es realitza una activitat física. Amb molta gent exercitant-se a casa, a causa de la pandèmia, han tornat a sorgir recomanacions que no tenen cap sustento científic i que solament generen frustració i descoratjament. Perquè no tot el que s’escolta o es llegeix per allí és correcte. Per a mostra un botó: és un mite que existeixi un mètode per reduir el greix d’una part puntual del cos. Fer molts abdominals, per exemple, no significa que es perdrà pes en l’estómac. Per aconseguir-ho cal fer un canvi d’alimentació i combinar-ho amb exercici aeròbic i anaeròbic. Sobretot cal tenir paciència. Desvetllem alguns mites sobre l’activitat física.

❌ 1. Mentre més sues, més grassa cremes

La sudoració és la forma natural del cos per regular la temperatura. També intervé en l’eliminació de substàncies nocives per a la salut. D’acord amb diversos experts, normalment suem una mica més d’un litre al dia en condicions de repòs, que augmenta fins a un litre per hora si realitzem algun exercici. Els esportistes d’elite, com els boxadors o els futbolistes, poden arribar als quatre o cinc litres per hora.

runner deporte
Imatge: Pexels

Al transpirar, no obstant això, difícilment perdem greix corporal. Una vegada que el nostre cos elimina els líquids de l’organisme, aquests es recuperen quan ens tornem a hidratar. La quantitat de suor tampoc és indicatiu del nivell d’esforç en una activitat. Hi ha persones que per genètica o factors mediambientals solen suar més. Les faixes o activitats com anar a la sauna, que prometen alts nivells de sudoració, tampoc contribueix a eliminar el greix desitjat.

L’única manera efectiva per perdre greix corporal és gastar més calories de les quals ingereixes. Això s’aconsegueix, en general, amb una alimentació equilibrada i una rutina d’exercici adequada.

❌ 2. L’exercici és solament per als joves

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) afirma que l’activitat física regular millora l’estat funcional i la qualitat de vida dels adults majors. Per a ells es recomanen almenys uns 30 minuts d’activitat física d’intensitat moderada cinc dies a la setmana. Per tant, l’exercici no és solament pels més joves.

Realitzar una activitat física regular ajuda a contrarestar les xacres de diverses malalties entre els adults majors (cardiovasculars, artrosis, osteoporosis, hipertensió). A més, amb l’exercici físic es prevenen les caigudes. També s’ha demostrat que millora la salut mental i la funció cognitiva dels adults majors i que contribueix al tractament de trastorns com l’ansietat o la depressió.

❌ 3. Córrer és millor que aixecar peses

Durant molts anys, aixecar peses es va relacionar amb el món del fisicoculturismo i amb cossos fora de tota proporció física. Avui, no obstant això, es demostra que aquells entrenaments que s’executen amb peses són beneficiosos per perdre pes i no solament per engrossir el múscul.

gimnasio deporte
Imatge: stevepb

D’acord amb els experts, aquest tipus d’activitat millora la salut del cor. Però sobretot contribueix a mantenir en bon estat els tendons, les articulacions i els lligaments. Unit a això, el cos crema de calories i es millora la postura.

❌ 4. No fa mancada exercitar-se tots els dies

Donar-se una pallissa en fer exercici no és la millor manera per estar en forma. Cada vegada que realitzem una activitat física, el cos triga entre 48 i 72 hores a recuperar-se, d’acord amb els especialistes en esport. Alguns experts recomanen fer uns 150 minuts d’activitat aeròbica moderada o 75 minuts d’activitat aeròbica vigorosa al llarg de la setmana.

Entre els exercicis aeròbics moderats podríem incloure activitats com caminar a pas lleuger, nedar i fins i tot tallar la gespa. Entre els exercicis aeròbics vigorosos estan córrer o jugar al tennis. Una major quantitat d’exercici dona millors beneficis a la salut, però fins i tot petites quantitats d’activitat física són útils.

❌ 5. A Europa fem molt esport

La radiografia sobre l’activitat física a Europa és desoladora: gairebé la meitat de la població (un 48,8 %) major de 18 anys no practica cap tipus d’exercici. La xifra arriba a alarmant en alguns països com Romania o Bulgària on la dada supera el 80 %, segons una enquesta de l’Oficina Europea d’Estadística (Eurostat). A la regió, solament un 20,4 % dedica dues hores i mitjana a la setmana a una activitat física, un 14,2 % entre dues hores i mitjana i cinc i solament un 16,4 % s’exercita més de cinc hores setmanals. Entre els països que més esport fa estan Dinamarca, Finlàndia, Suïssa i Àustria. A Espanya, més de la meitat de la població no s’exercita (un 51 %). L’OMS recomana almenys dues hores i mitjana d’activitat física a la setmana.

gráfico deporte europa
Font: Eurostat.

Etiquetes:

esport exercici

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions