Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Colesterol: l’etern enemic

Adoptar hàbits de vida saludables, amb alimentació equilibrada i activitat física, reduiria la incidència de malalties cardiovasculars associades al colesterol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 02deNovembrede2012
Img ejercicio colesterol listado Imatge: John Nyberg

A propòsit del Dia Mundial del Cor, la Federació Espanyola del Cor (FEC) i la Societat Espanyola de Cardiologia (SEC) ha insistit enguany en la importància de realitzar petits canvis en els hàbits de vida per a reduir el risc de sofrir malalties cardiovasculars. I és que sembla que els missatges cardiosaludables no fan massa mella. Un estudi realitzat sobre gairebé 8.000 nens espanyols revela que prop de la meitat ja presenten excés de pes, com a resultat de la inactivitat física i d’una alimentació inadequada que, a més, augmenta els nivells de colesterol perjudicial, un important factor de risc cardiovascular. En aquest article es descriuen quines són les funcions del colesterol, els perills associats a la hipercolesterolemia i les mesures per a mantenir a aquest factor de risc sota control.

Img ejercicio colesterol art
Imatge: John Nyberg

Encara que el seu nom s’associa a una cosa nociva per a la salut, en realitat el colesterol és un lípid necessari per a dur a terme moltes funcions: produir hormones, ajudar a la formació de la bilis i la vitamina D i mantenir l’estructura cel·lular de l’organisme. Una part del colesterol prové de l’alimentació i l’altra l’elabora el propi organisme. Com és una substància grassa (no es dissol en l’aigua de la sang), necessita una lipoproteïna que la transporti.

Les dues lipoproteïnes més conegudes són la LDL, popularment denominat colesterol dolent, i la HDL, la fracció beneficiosa. La primera d’elles és responsable del transport del colesterol als teixits i, si els seus nivells són elevats, contribueix a la formació de dipòsits de colesterol en les parets de les artèries, dificulta el pas de la sang i augmenta el risc d’arterioesclerosi, ictus i infart de cor. No obstant això, l’HDL retira el colesterol dels teixits. Però, quins són els nivells adequats de cadascun?

Nivells idonis de colesterol

Els especialistes insisteixen que la dieta cardiosaludable i l’exercici físic són bàsics per a tenir el colesterol controlat
En la interpretació dels resultats d’una anàlisi de sang no hi ha uns valors tinguts per normals, ja que depèn de cadascun i del seu risc cardiovascular, és a dir, de si li acompanyen altres factors de risc. Per això, no s’aconsellen els mateixos nivells a una persona sana, esportista i que no fumi, que a una altra amb antecedents d’infart de miocardi. Malgrat això, les xifres de colesterol total es consideren normals per sota de 200 mg/ml, hipercolesterolemia entre 200 i 240mg/dl i alt si supera els 240 mg/dl.

La fracció LDL és normal quan és inferior a 100mg/dl (encara que hi ha situacions que el valor desitjable sigui molt menor, segons els antecedents clínics de la persona i, també, de si coexisteixen altres factors de risc cardiovascular); normal-alt de 100 a 160 mg/dl; i alt per sobre de 160 mg/dl. Les cidras adequades de colesterol HDL han de ser superiors a 35 mg/dl per a l’homes i 40 mg/dl per a les dones.

Però això no és tot. Un ampli estudi de 2011, editat en la ‘Revista Espanyola de Cardiologia’, la publicació de la Societat Espanyola de Cardiologia, conclou que tenir les xifres d’HDL inferiors al desitjable, augmenta les probabilitats de desenvolupar síndrome metabòlica i, a conseqüència, malaltia cardiovascular i diabetis mellitus tipus 2.

Nens amb colesterol elevat

Des de la Fundació Espanyola del Cor adverteixen que cada vegada és més freqüent trobar nens i adolescents amb nivells de colesterol alt, sobretot, a causa d’estils de vida insans, com una alimentació inadequada amb massa calories, excessiu consum d’aliments rics en greixos saturats, “trans” i de sucre i el sedentarisme. Segons els especialistes, els valors normals de colesterol en la infància han de ser inferiors a 170 mg/dl de colesterol total i a 110 mg/dl de LDL; es considera normal-alt entre 170 i 199 mg/dl i 110-129 mg/dl de LDL; i alt quan superen els 200 mg/dl de colesterol total i 130 mg/dl de LDL.

Segons un recent estudi dut a terme per la Universitat d’Oxfort (Regne Unit), publicat en ‘British Medical Journal’, als nens i adolescents obesos, a més dels quilos de més, els acompanyen altres factors de risc cardiovascular, com a hipertensió arterial, colesterol i glucèmia (nivells de sucre en sang) elevats i augment significatiu de la massa del ventricle esquerre (engruiximent del múscul del cor), que els qui es mantenen en un pes normal. Els autors avisen que, si aquests factors de risc no es reverteixen, els menors obesos tindran, en la seva futura edat adulta, entre un 30% i un 40% més de probabilitats de sofrir un ictus o una malaltia cardíaca.

Com mantenir el colesterol a ratlla

Les claus per a mantenir nivells òptims de colesterol en sang i evitar les seves seqüeles en el sistema cardiovascular són senzilles però, a tenor dels resultats de molts estudis, difícils de posar en pràctica i, més encara, de mantenir-los a llarg termini. Segons la comunitat científica, la dieta cardiosaludable (amb pocs greixos “trans” que procedeixen d’aliments amb grassa animal, olis barats utilitzats per a fregir, menjar ràpid, lactis enters, aperitius salats, brioixeria industrial i plats precuinats i poc colesterol que està en lactis enters, mantega, rovell d’ou i carns grasses, entre altres) i l’exercici físic són els dos puntals bàsics per a tenir el colesterol controlat i, al seu torn, la resta dels factors de risc cardiovascular.

Són dues mesures fàcils i econòmiques. No obstant això, les dades estimen que un de cada dos espanyols té xifres elevades de colesterol (i la meitat ho desconeix), la qual cosa sumat a l’excés de pes (un 62%) i la hipertensió (un 33% dels adults del nostre país és hipertens i només el 20% controla la seva tensió arterial) són una bomba per a la salut del cor. Sembla ser, per tant, que adoptar hàbits de vida saludable per a reduir malalties i la mortalitat associada no és gens fàcil.

D’altra banda, per a augmentar els nivells de lipoproteïna HDL, el colesterol bo, no hi ha disponibles fàrmacs tan eficaços com per a disminuir els de LDL. Per aquest motiu, és imprescindible, abans de res, canviar l’estil de vida i, de nou, seguir una alimentació sana i equilibrada i evitar el tabac i el sedentarisme.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions