Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com cuidar els peus si practiques senderisme

Els peus són de gran importància en la pràctica de senderisme i cuidar la seva salut facilita la conquesta dels objectius

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 26deJunyde2015
img_pies hiking hd

Amb l’arribada del bon temps són moltes persones les que s’apunten a fer excursions per la muntanya, travessies o, fins i tot s’animen amb el camí de Sant Jaume. Preparatius com el material imprescindible, la roba més adequada, el menjar i la hidratació resulten fonamentals per portar a bon terme els objectius marcats. Però, se li dona la mateixa importància als peus? Aquest article descriu què mesures cal seguir per cuidar els peus, a més d’aportar algunes recomanacions per al moment d’escollir el calçat esportiu.

Img pies hiking
Imatge: Izf

És important valorar la pell dels peus cada dia, utilitzant un mirall si és necessari, per aconseguir totes les zones

Amb l’arribada del bon temps, moltes persones s’animen a caminar per la muntanya, a gaudir del senderisme o el trekking. Una de les primeres accions abans de començar a practicar qualsevol d’aquests esports és l’adquisició del material adequat, com a roba i calçat tècnics o la motxilla i els bastons, entre uns altres. No obstant això, hi ha un element clau en aquestes activitats: els peus.

Els peus són una estructura vital que sosté el pes de l’organisme durant la majoria de les hores del dia i que, sovint, no reben la suficient atenció. No obstant això, en la pràctica esportiva cal extremar les seves cures i mantenir-los en bones condicions, ja que qualsevol petita alteració -com una rozadura per fricció- pot provocar molèsties que impedeixin calçar-se les botes de nou, caminar amb comoditat o ser la causa d’una lesió major.

Com cuidar els peus en l’esport

La higiene és una de les mesures indiscutibles que cal prendre per cuidar els peus, juntament amb una bona hidratació. No obstant això, hi ha unes altres que, encara que també imprescindibles, queden una mica en l’oblit. Per exemple? Aplicar-se protecció solar per evitar cremades del sol en el dors del peu.

Elena de Planell, professora col·laboradora de l’Escola Universitària de Podologia de la
Universitat de Barcelona
, aporta unes recomanacions generals per a la cura dels peus:

  • Tallar-se les ungles rectes i llimar les cantonades.
  • Rentar-los-hi cada dia amb sabó neutre i aigua tèbia a l’hivern i freda a l’estiu.
  • Assecar-se meticulosament, sobretot, entre els dits. Si no s’arriba bé, es pot utilitzar l’assecador.
  • Aplicar crema hidratante en tot el peu, a excepció de les zones interdigitales, ja que pot produir maceraciones.
  • Valorar la pell dels peus cada dia, utilitzant un mirall si és necessari, per aconseguir totes les parts.
  • No tallar dureses ni callosidades ni tampoc usar callicidas que poden provocar cremades. El millor és acudir al podólogo.

Bona salut podológica per a la pràctica esportiva

El Consell General de Col·legis Oficials de Podólogos afegeix altres senzills consells perquè la pràctica esportiva no passada factura als peus:

  • Evitar el bany amb aigua calenta abans de la pràctica esportiva, ja que afebleix la pell i la deixa més vulnerable a l’efecte de pressió i fricció, per la qual cosa és més fàcil que apareguin flictenas o butllofes.
  • La formació de butllofes es minimitzen usant dos mitjons sense costures, de teixits naturals i transpirables.
  • No estrenar el calçat el dia de l’activitat esportiva. El millor és usar-ho uns dies abans amb el mitjó habitual.

Així mateix, mantenir la pell del peu hidratada la fa més resistent a forces de fricció o pressió. Molts esportistes i caminantes, abans de la pràctica esportiva, es masajean els peus amb vaselina (oli mineral) o crema amb urea per disminuir les rozaduras durant l’activitat. No obstant això, aquestes no són substàncies hidratantes sinó emolientes, és a dir, que retenen aigua i serveix per suavitzar la pell dura, proporcionant-li flexibilitat i/o restaurant el contingut de greix de les capes superficials de la dermis. La seva funció és fer de pel·lícula oliosa sobre la pell i la seva absorció és lenta o nul·la.

No obstant això, davant qualsevol alteració en els peus, la recomanació és consultar a un podólogo.

La importància d’encertar amb el calçat esportiu

Abans d’escollir el calçat, cal saber sobre quina superfície s’utilitzarà: terra, roca, asfalt… Botes de senderisme o sabatilles de trekking o trail running són les més empleades. No obstant això, cadascuna posseeix unes particularitats que les fa diferents i específiques per a cada disciplina: els contraforts, l’amortiment, el dibuix de la sola, la permeabilitat a l’aigua…

  • Les botes de trekking o trail running són les que usen els corredors de muntanya per ser lleugeres, flexibles i amb gran capacitat d’amortiment d’impacte. A més de para aquests esportistes, també són útils per els qui solament desitgen fer suaus caminades de forma còmoda i segura.
  • Per a les incursions en zones muntanyenques són més recomanables les botes de senderisme, ja que les seves característiques les fan més adequades per protegir els turmells de potencials torceduras, a més de preservar-los dels possibles impactes amb les pedres. No obstant això, pesen més i són més caloroses que les anteriors. Per minimitzar aquest efecte s’aconsella utilitzar un mitjó que s’ajusti ben al peu, ja que, en cas contrari, és fàcil que es desplaci i provoqui rozaduras que poden acabar en butllofa. Una bona opció és triar els que faciliten la transpiració, aporten protecció a les zones on el calçat exerceix major pressió i no tenen costures.

De la mateixa manera que és fonamental tenir clar quin tipus de calçat escollir, és important el com fer-ho. La millor hora per anar a comprar sabates és a la tarda, quan el peu està dilatat després de la jornada laboral o després d’una caminada de 20 minutos. Cal provar-se el calçat amb un mitjó de les mateixes característiques que s’usarà per a la pràctica esportiva. Per encertar en el nombre és millor provar-se l’habitual juntament amb un superior, i així poder comparar l’ajust i la comoditat. Davant el dubte, el millor és deixar-se aconsellar per un especialista en aquest àmbit. Hi ha tendes especialitzades que tenen un servei d’anàlisi de la trepitjada que pot ajudar a escollir el model més indicat per a cada tipus dempeus i per a cada pràctica esportiva.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions