Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com cuidar els teus peus a la tardor

Mantenir una bona hidratació amb cremes específiques i triar un calçat esmorteït és clau per cuidar els nostres peus en les estacions més fredes de l'any

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 06 de Novembre de 2019
Imatge: Free-Photos

En verano cuidamos más nuestros pies, pero más que por salud, por estética. Aun así, hacemos un mal uso de las chanclas y esto tiene sus consecuencias en otoño. Pero además de los problemas derivados de haber tenido el pie más expuesto, a estas alturas del año los podólogos ven otras patologías. En las siguientes líneas contamos qué afecciones de los pies son más frecuentes en las estaciones más frías y qué podemos hacer para evitarlas.

Problemes dels peus a la tardor

Anar en chanclas tot el dia a l'estiu no és recomanable, com tampoc a la tardor usar botes de muntanya a la ciutat, sabatilles de runner per fer pádel o botes d'aigua per passejar un dia ennuvolat sense amb prou feines pluja. Els nostres peus ho sofreixen. “Cada sabata té la seva funció i cal utilitzar-ho concorde a les circumstàncies. Hi ha molta enginyeria en calçat amb les seves recerques darrere”, resumeix el president del Col·legi Oficial de Podólogos del País Basc, Álvaro Díaz.

Per aquest motiu a principis de curs es manifestin els problemes propis de l'abús d'una “sabata poca esmorteïda, plànol i de poca subjecció”, reconeix l'expert. Les dolències més comunes són dolor en el turmell i en la planta, empeine i arc intern del peu. També és freqüent una deshidratació excessiva del peu i les ungles despuntades o trencades, a més de que s'agreugen els calls en el cas de persones que utilitzen plantilles i a l'estiu deixen de fer-ho.

Per descomptat, patologia dèrmica com a fongs i papil·lomes (berruga plantar) també fan acte de presència. Per això, des del Consell General de Col·legis Oficials del Podólogos (CGCOP) s'adverteix que hi ha risc de confondre un heloma (call) amb una altra dermatopatía com, per exemple, un papil·loma i, per tant, no tractar-ho de la manera adequada. “Sigui una o una altra afecció, la qual cosa ha de fer és anar al podólogo, perquè pot tractar tots dos problemes”, assegura la doctora Rosario Morales, professora titular de Quiropodología i Cirurgia podológica de la Universitat Complutense Madrid. Així i tot, com a indicador, cal saber que el papil·loma és més freqüent en nens, adolescents i joves, mentre que l'heloma té una major prevalença en adults i persones majors.

Amb la tardor avançant, en les consultes dels podólogos toca veure les afeccions pròpies del calçat tancat. A més de rozaduras, una de les principals és la sudoració excessiva i l'aparició de mala olor. L'ús abusiu de sabatilles esportives poc transpirables, una higiene descurada i, fins i tot, el contagi per fongs i el peu d'atleta – tan comuns després de l'estiu- predisposen a aquest problema. Però, com apunten des del Col·legi de Podólogos de la Comunitat Valenciana (ICOPCV), fumar, prendre a l'excés begudes alcohòliques o consumir certs aliments pot afavorir-ho. Així i tot, també pot ser símptoma d'altres patologies com a alteracions en el funcionament de les glàndules apocrinas, malalties metabòliques, renals o hepàtiques o determinats fàrmacs. Per aquest motiu per donar amb el tractament adequat (antibacterianos o antifúngicos, assecants en pols o aerosol, canvis en la dieta…) sigui imprescindible acudir a un podólogo per identificar l'origen de la patologia.

Però, a més, amb el fred també poden sorgir altres problemes als quals les persones majors, nens i els qui practiquen esports d'hivern estan més exposats. Penellons, dermatitis i èczemes són els més habituals.


Imatge: Free-Photos

Com cuidar els peus a la tardor i hivern

“Més que cuidar els peus, cal intentar no maltractar-los”, aconsella Álvaro Díaz. Per a aquest expert, una bona hidratació del peu amb cremes específiques és important, però també triar un bon calçat esmorteït per caminar per ciutat, per exemple. Entre les seves recomanacions estan fugir de les altes altures en talons i plataformes, per així evitar lesions de turmell, a més del calçat de segona mà (o segon peu), doncs “utilitzar-los és la millor manera d'heretar els vicis de la trepitjada d'una altra persona”. Les botes de pluja han de deixar-se solament per a aquests dies, i cal buscar l'equilibri entre impermeabilidad i transpirabilidad per a sabates i botes. Sobre esportives? Tenen la seva vida útil: “quan la fatiga de la sabatilla és manifesta i el material d'amortiment ja no serveix, s'ha de canviar-la”. El mitjó ha de ser l'adequat i a casa amb que el calçat sigui antilliscant i el peu estigui abrigat és més que suficient, comenta Díaz.

Una visita de prevenció al podólogo per revisar els peus, “i no solament anar quan dol i el dany està fet”, hauria d'estar al nostre calendari després de l'estiu. Els experts també aconsellen per a aquesta època revisar les plantilles de l'interior del calçat de la temporada passada, doncs és possible que s'hagin ressecat per la sudoració, estiguin desgastades o trencades, encara que si es troben en bon estat, el convenient és canviar-les per si hi hagués fongs o generessin molèsties en caminar.

Més? Para en concret evitar la mala olor, des de l'ICOPCV recomanen:

  • Mantenir una higiene òptima dels peus. Rentar-los diàriament i assecar-los bé, sobretot entre els dits.
  • Canviar els mitjons cada dia, i amb major freqüència si els peus suen molt, com en fer esport.
  • Airejar les sabates després d'utilitzar-los per evitar la proliferació de bacteris.
  • No usar sabates massa atapeïdes o fabricats amb materials sintètics. Optar pel cuir, el llenç o la malla que permeten que els peus respirin.
  • Emprar mitjons que repel·leixin la humitat (llana, cotó…).
  • Evitar els mitjons de nailon o les mitjanes.
  • Retirar, airejar i rentar les plantilles sovint. Canviar-les una vegada al mes, com a mínim.
  • Utilitzar aerosols desinfectants per a l'interior de les sabates.
  • Evitar els remeis casolans que circulen en Internet: no està demostrada la seva eficàcia i podrien agreujar l'afecció.


Imatge: Free-Photos

Els consells per cuidar els peus durant els mesos de fred es recullen en aquest decàleg del CGCOP:

  • Usar mitjons de fibres naturals, com la llana, que mantinguin els peus calents, però sense estrènyer-los ni dificultar la circulació de la sang.
  • Escollir un calçat que permeti la transpiració del peu perquè no s'humitegi i evitar que augmenti la sensació de fred.
  • No apropar-los a fonts de calor directes, com a estufes o borses calentes, perquè podrien afavorir l'aparició de penellons.
  • Les persones majors haurien d'utilitzar cremes específiques que preparin la pell per a les agressions del fred, reparin les esquerdes i normalitzin l'estructura de l'epidermis.
  • Per als afeccionats als esports d'hivern és fonamental que els mitjons siguin fins i estiguin fabricats amb materials específics per a la seva pràctica. Així, s'evitaran rozaduras, butllofes i romandran secs i amb una temperatura adequada. A més, les plantilles han d'incorporar-se al calçat esportiu.
  • Realitzar pediluvios d'aigua freda, aigua tèbia i aigua freda per estimular la circulació. Molt recomanable en les persones amb problemes de circulació o després de practicar esports d'hivern o senderisme.
  • Evitar que el peu estigui immobilitzat per activar la circulació de la sang i que no es produeixi un refredament dels membres inferiors. Si s'està molt temps assegut, és aconsellable masajear els peus periòdicament i fer exercicis per millorar la circulació i mantenir una temperatura adequada.
  • No beure alcohol ni fumar. Aquests hàbits contribueixen a una deshidratació de l'epidermis que incrementa el risc de patir penellons.
  • En el cas del calçat de festa, utilitzar botins enfront de sabates de saló: mantenen millor la temperatura del peu.
  • La sola del calçat ha de ser antilliscant, per afavorir la marxa i evitar caigudes o torceduras.

¿Qué hacemos con los pies de los niños?

Con la vuelta al cole y antes de comprar el nuevo calzado, lo conveniente con los niños es realizar una revisión por parte de un podólogo para confirmar que el pie se encuentra en perfecto estado. En verano puede que haya habido contagio por hongos o verrugas o alteraciones en la marcha derivadas del abuso de un calzado poco adecuado o del propio desarrollo del niño. ¿Se cae con frecuencia? ¿Se quiere descalzar continuamente? Pues si es así, los expertos alertan de que puede ser por un problema en los pies. Y no son pocos a estas edades: alteraciones en las uñas (más rugosas, engrosadas o con ligeros cambios de color), pies planos, valgos (los pies miran hacia dentro al caminar), varos (al andar la punta de los pies miran hacia dentro) o cavos (exceso de puente).

De todas formas, además de la visita al profesional, un buen zapato infantil debe ser, según el CGCOP:

  • fabricado en piel o en materiales naturales y flexibles que ayuden a la transpiración y permitan libertad de movimiento sobre todo de los dedos (esto último se sabe si el más largo queda a una distancia de entre medio y un centímetro para llegar a la puntera del zapato).
  • ligero, carecer de costuras internas y, en el caso de la suela, no retorcerse nunca, aunque sí deben ser suelas de goma o similar que amortigüen los saltos y con dibujos antideslizantes para evitar caídas y resbalones. El contrafuerte debe ser semirrígido, mientras que la horma, lo más recta posible.
  • con cordones (o con velcro para menores de seis años). Es lo idóneo para aportar sujeción al empeine.
  • con plantillas extraíbles, en caso de que el niño necesite tratamiento con plantillas personalizadas.

Etiquetas:

calçat pies-ca

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte