Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com gaudir del Nadal amb salut

Seguir unes senzilles pautes d'alimentació i activitat física, sense oblidar el descans nocturn, ajuden a passar el Nadal sense massa contratemps per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 26deDesembrede2014

En Nadal, el fàcil és deixar-se portar i cometre excessos, descansar poc i abandonar tota activitat física. Tot això pot passar factura a la salut en major o menor mesura: excés de pes, increment dels nivells de colesterol, estrès, somnolència diürna, descontrol de la tensió arterial o de la diabetis, per citar alguns dels seus efectes. No obstant això, prou seguir unes recomanacions per evitar-les. En aquest article s’ofereixen consells per passar un Nadal saludable. També s’aporten algunes mesures que ajuden a mantenir a ratlla els refredats.

Img familia1 navidad art
Imatge: monkeybusiness

El Nadal és un període de l’any en el qual és fàcil caure en la temptació i abandonar els bons hàbits adquirits i mantinguts durant la resta de l’any. És freqüent menjar a l’excés, sobretot aliments rics en greixos i calories, beure i fumar més de l’habitual, deixar aparcada la pràctica de l’exercici físic i trasnuitar. Aquestes pràctiques poden tenir conseqüències en la salut de totes les persones, però sobretot, d’els qui ja breguen amb algun factor de risc (nivells elevats de colesterol, triglicèrids o àcid úric, sobrepès, etc.) o amb una patologia crònica ja establerta (obesitat, hipertensió arterial, diabetis o malalties cardiovasculars, renals o respiratòries, entre altres), sense oblidar a els qui ja barallen amb l’ansietat i l’estrès en la seva vida diària.

Cuidar el cor també en Nadal

Els consells per gaudir d’uns dies de Nadal -i els següents- sense massa infortunis en la salut passen per actuar en conseqüència. Els especialistes de la Fundació Espanyola del Cor aporten unes senzilles recomanacions que ajudaran a cuidar aquest òrgan:

  • 1. Menjar i beure amb moderació: evitar els excessos i, sobretot, no abusar dels aliments rics en greixos.
  • 2. Reprendre la Dieta Mediterrània al més aviat possible: quan passin les festes assenyalades, és important tornar a la dieta equilibrada rica en fibra, fruites i verdures.
  • 3. Vigilar el pes: es considera que, a causa dels festins nadalencs, cada espanyol augmenta el seu pes una mitjana de 500 grams, encara que aquesta xifra es pot elevar en alguns casos a entre dos i tres quilos. La pràctica d’exercici físic durant les festes ajuda a prevenir aquest increment.
  • 4. Procurar-se un bon descans: durant les festes és habitual no dormir el necessari. No obstant això, un adequat descans nocturn (entre set i nou hores al dia) redueix en un 65% el risc de sofrir malalties cardiovasculars, ja que protegeix de factors de risc com la hipertensió arterial.

Consells per a un Nadal saludable

El Nadal són una oportunitat de compartir temps i activitats a l’aire lliure amb la família

Hi ha altres actituds que poden ajudar a disminuir els “efectes secundaris” d’aquestes celebracions. Encara que para molts és complicat no cedir a les temptacions, és important tenir en compte l’alimentació en aquestes dates. Els experts recomanen menjar de tot sense caure en l’excés: s’ha de servir poca quantitat i gaudir de cada mos, amb atenció al que es menja. El millor: evitar cometre atracones. Els dies d’excés s’haurien de limitar a les dates festives assenyalades al calendari i mantenir una dieta equilibrada durant la resta dels dies.

Seguir amb l’activitat física durant aquestes dates ajuda tant a mantenir el pes com a controlar l’estrès i a regular el descans nocturn. També són una oportunitat de compartir temps i activitats a l’aire lliure amb la família, com poden ser els fills, la parella o els nets. Qualsevol excusa és bona per moure’s: des de fer llargs passejos per la muntanya a jugar algun partit o caminar amb bicicleta.

Finalment, cal intentar mantenir a ratlla l’estrès. Segons declaracions d’Antonio Cano, president de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès (SIGUIS), també en Nadal cal aprendre a triar entre totes les opcions disponibles per no exigir-se massa. Els conflictes familiars latents haurien de solucionar-se abans d’aquestes dates i, si no, evitar compartir taula amb persones amb els qui no hi ha una bona relació. Per sortejar l’angoixa associada a l’economia, el millor és tenir molt clar quin és la situació de cadascun, què pot permetre’s i adequar-se al seu pressupost. S’ha de recordar que la felicitat està en els petits detalls.

Cura amb els refredats

El sentit comú és la clau per evitar i afrontar els refredats durant l’època hivernal. La principal premissa és no passar fred. Això no significa deixar-se el pressupost a tenir la casa caldeada per anar en cos de camisa en ple hivern, que a més és poc amable amb el medi ambient. Es tracta d’evitar els corrents d’aire, col·locar catifes en el sòl, tapar-se amb una manta, col·locar-se mitjons de llana, unes bones sabatilles o posar-se un altre jersei.

Per sortir al carrer, cal utilitzar guants, capell, bufanda i roba d’abric (interior i exterior). Sempre és millor vestir de manera que es portin diverses capes. Però sobretot, s’han d’evitar els canvis bruscs de temperatura, no solament per evitar el refredat, sinó per protegir el cor, ja que el fred augmenta el risc d’infart de miocardi.

Una altra proposta és prendre mesures per frenar el contagi. A l’hivern, els llocs tancats i amb molta gent són una recepta propícia perquè la malaltia -que encara que lleu per a la majoria, és molt contagiosa- es propagui. Per això, cal seguir unes mesures higièniques generals: tapar-se la boca i el nas en esternudar o tossir, sempre millor amb la màniga del jersei que amb la mà, utilitzar mocadors d’un sol ús i, sobretot, rentar-se les mans amb freqüència: és una de les maneres més fàcil, barata i eficaç de frenar la transmissió de microorganismes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions