Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com influeix l’exercici físic en l’esperança de vida

Córrer de forma moderada un parell de vegades per setmana ajuda a augmentar l'esperança de vida en gairebé sis anys més

img_ejercicio fisico esperanza vida hd

Una carrera a la setmana d’una o dues hores és el temps necessari perquè l’activitat física tingui, a més dels beneficis coneguts, un valor afegit: allargar l’esperança de vida. Aquesta troballa se sumeixi a molts uns altres que relacionen els bons hàbits de vida amb un augment de la longevitat, sobretot perquè prevenen malalties a llarg termini que provoquen alts índexs de mortalitat. En aquest article s’explica per què córrer de forma moderada i seguir hàbits de vida saludables ajuden a viure més i millor.

Img ejercicio fisico esperanza vida art
Imatge: monkeybusiness

Una carrera d’una o dues hores a la setmana augmenta l’esperança de vida en 6,2 anys en homes i en 5,6 anys en dones. Aquest temps a la carrera ha de realitzar-se a ritme suau o intermedi, fins a quedar-se lleugerament esgotat. Aquests són les dades de l’estudi ‘Copenhagen City Heart’ presentat a Dublín al congrés EuroPrevent 2012 impulsat per la Societat Europea de Cardiologia. Aquesta recerca es va iniciar en 1976 i va seguir a 20.000 homes i dones d’entre 20 i 93 anys. Com afirmen els autors, no és necessari massa esforç per observar un clar benefici.

Els investigadors van comparar la mortalitat en 1.116 homes i 762 dones corredors amb individus no corredors. Els resultats mostren que, en el període de seguiment (un màxim de 35 anys), es van registrar 10.158 defuncions entre els individus que no practicaven carrera i solament 122 entre els quals sí ho feien. L’anàlisi revela, a més, que la pràctica de la carrera disminuïa el risc de defunció en un 44% en tots dos sexes.

El curiós és que aquest benefici en la longevitat es dona en persones que realitzen carrera moderada, però no en les quals practiquen l’exercici de forma exagerada. En l’actualitat se sap que la pràctica excessiva d’activitat física actua com a pro-oxidant. Per aquest motiu, ha de dur-se a terme amb moderació.

Beneficis de la carrera moderada sobre la salut

A curt termini, la carrera moderada facilita la captació d’oxigen, augmenta la sensibilitat a la insulina, millora els perfils lipídics, descendeix la pressió sanguínia, redueix l’agregació plaquetaria i eleva l’activitat fibrinolítica (la funció de la qual és la descomposició normal dels coàguls).

L’exercici aeròbic moderat enlentece el procés d’envelliment i prevé el desenvolupament de trastorns durant la vellesa

A llarg termini, és probable que la major longevitat sigui deguda a la suma d’altres beneficis més concrets. L’exercici aeròbic moderat enlentece el procés d’envelliment, en augmentar la densitat òssia, i prevé el desenvolupament de trastorns durant la vellesa, com l’osteoporosis .

De la mateixa manera, la pràctica regular d’exercici moderat ajuda a mantenir un pes corporal adequat, la qual cosa afavoreix la prevenció de patologies que produeixen una gran mortalitat, com les malalties de cor provocades per l’obesitat o la diabetis. L’activitat física moderada, així mateix, enforteix el sistema immunitari, al contrari del que ocorre amb l’exercici extrem, que causa l’efecte contrari.

Viure més amb exercici físic i altres hàbits saludables

Però no n’hi ha prou amb realitzar activitat física. Aquesta és una de les conclusions a la qual arriba un recent estudi publicat en PLOS Medicine i dut a terme per investigadors de la Universitat de Cambridge (Regne Unit) durant més d’una dècada amb 20.000 homes i dones d’entre 45 i 79 anys. Segons els autors, per a un benefici òptim, cal combinar l’exercici amb altres tres activitats: moderar la ingesta d’alcohol, deixar de fumar i portar una dieta rica en fruites i vegetals. Amb això podria allargar-se la vida fins a 14 anys.

També dormir de forma adequada pot ajudar a prevenir malalties a llarg termini. I un hàbit tan simple com rentar-se les dents és fonamental, ja que la falta d’higiene dental s’associa amb el desenvolupament de periodontitis i aquesta, al seu torn, amb un major risc cardiovascular.

Els experts aconsellen cuidar també el vessant psicològic de la persona per allargar la longevitat: donar sentit i propòsit a la vida, formar relacions estables amb familiars, amics o companys de treball (l’aïllament social és un factor de risc de desenvolupar malalties), exercitar el cervell o conrear una actitud positiva, entre unes altres.

De la mateixa manera, és fonamental el descans per a una salut òptima. Segons el ‘Framingham Heart Study’, les dones que es donen unes merescudes vacances solament cada sis anys tenen més probabilitats de desenvolupar una malaltia cardíaca que els qui ho fan dues vegades a l’any.

Acudir al metge de família amb regularitat, no saltar-se els controls rutinaris i, encara que sembli poc important, preparar-se per a la jubilació són unes altres de les recomanacions dels especialistes. Encara que no és majoritari, hi ha un grup de futurs retirats, segons la revista Anals de psicologia, pels quals la jubilació constitueix una imposició i una pèrdua dels més alts nivells d’activitat. I aquests sentiments poden repercutir directament en la salut.

Gens i hàbits saludables

No tots els treballs fets fins ara asseguren que una vida saludable, basada en hàbits com l’exercici, no fumar, beure alcohol de forma moderada o seguir una dieta equilibrada, garanteixi una llarga vida. Així ho reconeixen investigadors de l’Albert Einstein College of Medicine de la Universitat Yeshiva (EUA), que han publicat un estudi en la revista Journal of the American Geriatrics Society que suggereix que la genètica pot ser molt més important que l’estil de vida.

Els resultats del treball, realitzat en gairebé 500 persones, van mostrar que els individus amb una longevitat excepcional no tenien hàbits més saludables que els subjectes amb els quals van ser comparats en termes d’índex de massa corporal, tabaquisme, activitat física o dieta. Estudis previs ja havien identificat variants genètiques que semblen influir de forma directa en la longevitat d’un home o una dona. En opinió dels científics, la recerca suggereix que les persones centenàries poden posseir gens addicionals que ajuden a la longevitat i esmorteeixen els efectes nocius d’un estil de vida poc saludable.

Els autors de la recerca, no obstant això, subratllen que, si ben els “gens de la longevitat” poden protegir dels mals hàbits, portar un estil de vida saludable és fonamental per a la major part de la població.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions