Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com portar una vida activa si tinc una malaltia respiratòria?

Fer exercici físic és fonamental per millorar la salut de qualsevol persona, incloent les afectades per malaltia pulmonar

Quan realitza una activitat física té sensació d’ofec? Li costa respirar? Si és així, i no està diagnosticat d’una malaltia respiratòria, seria recomanable que acudeixi al metge perquè li efectuï una espirometría i altres proves per descartar qualsevol patologia pulmonar. Si, per contra, ja està diagnosticat, és possible que la sensació d’ofec li acompanyi en moltes ocasions, però això no significa que hagi de deixar de fer exercici. En el següent text s’explica per què una persona amb problemes respiratoris ha de practicar exercici i es donen diversos consells per saber com fer-ho sense riscos.

Imatge: AntonioGuillemF

Si es deixa vèncer per la sensació d’ofec, les seves activitats de la vida diària es veuran afectades i durà a terme un estil de vida més quotidià que inclou poc exercici, entrant en un cercle viciós del que és complicat sortir.

Per què una persona amb problemes respiratoris ha de fer exercici?

Fer exercici físic és fonamental per millorar la salut de qualsevol persona, incloent les afectades per malaltia pulmonar. És important pensar que realitzar exercici és segur i que no fer-ho podria empitjorar l’estat de salut. Dins de tots els beneficis que aporta, el més important en aquest cas és la manera en la qual millora la sensació de falta d’aire.

Abans de començar, consulti al seu metge!

Els qui desitgen iniciar un programa d’exercici físic, independentment de l’estat de salut, haurien de consultar amb el seu metge perquè dugui a terme les avaluacions precises amb la finalitat de fer exercici sense risc. La pràctica d’exercici és molt rellevant en els casos de comorbilidades, és a dir, en pacients amb més d’una patologia (diabetis, problemes cardiorrespiratoris, alteracions musculoesqueléticas, etc.).

Consells útils

La realització periòdica d’activitats físiques millora de forma notable la salut, però s’ha de seguir el consell dels professionals sanitaris. Els següents són alguns consells útils:

  • Durant la pràctica d’exercici físic, és fonamental ser capaç de regular la respiració per satisfer l’augment de necessitat d’oxigen que es produeix en el cos.
  • Quan es té sensació d’ofec, es nota que els pulmons no reben suficient aire, la qual cosa porta a creure que es precisa respirar més ràpid. Però si es fa així, els pulmons no es buidaran per complet abans de la següent respiració, la qual cosa ocasionarà la sensació de falta d’aire. Per això és convenient respirar amb l’abdomen, tal com fan els bebès, i allargar el temps de buidatge dels pulmons. Aquest tipus de respiració i la forma de treballar-ho en conjunt ho pot ensenyar un fisioterapeuta especialitzat en respiratori.

Com començar a fer exercici

Una vegada que s’ha consultat al metge i après a combinar les respiracions, arriba el moment que pot ser el més complicat: començar amb un pla d’exercici evitant excuses com “estic molt cansat, ocupat o malalt”.

Les persones amb problemes respiratoris han de realitzar exercicis aeròbics o cardiovasculars, és a dir, caminar, nedar, caminar amb bicicleta, ballar… sempre que no hi hagi un altre tipus de problemes que ho impedeixin.

La pràctica d’exercici és recomanable dur-la a terme de tres a cinc vegades per setmana durant 30 minuts i amb una intensitat moderada, sempre precedida d’un període d’escalfament de cinc minuts i seguida d’un altre per tornar a la calma durant altres cinc minuts. En tots dos casos pot fer-se el mateix exercici amb una intensitat creixent en l’escalfament i decreixent en el refredament.

I si porto oxigen puc fer exercici? Si té pautat oxigen, haurà de fer l’exercici amb ell al flux que li hagi marcat el metge, que serà diferent al flux que ha de mantenir en repòs. Si nota que l’oxigen és insuficient, provi a reduir la intensitat de l’exercici i consulti al metge, però mai realitzi ajustos sense consultar-ho abans.

Petits trucs per enganxar-se a la vida activa

Per aconseguir “enganxar-se” a la vida activa, són convenients les següents pautes:

  • Triar el tipus d’exercici que més li agradi.
  • Si és possible, practicar aquest tipus d’exercici en companyia, però marcant vostè el ritme.
  • Registrar l’activitat que realitzi anotant com s’ha sentit. Per a això pot descarregar-se la taula d’activitat física diària aquí.
  • No es quedi amb dubtes, pregunti totes les seves inquietuds i així augmentarà la seva confiança. Els nostres fisioterapeutes respiratoris estaran encantats d’oferir-li orientació. Si ho desitja, escrigui’ns a: cuentanos@lovexair.com

I recordi: enganxi’s a una vida activa i respirarà millor!

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions